Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TORSDAG 8 JULI 1999
  

EXTRA
Aftonbladets reporter: Det är lätt att föreställa sig skräcken

M/S Prinsesse Ragnhild undsattes snabbt av ett antal fartyg.
Foto: HENRIK GRÖNBERG

Mer om färjebranden
1339 personer ombord när brande började
De vaknade av röklukt
”Det är lätt att föreställa sig skräcken”
Klicka här för rörliga bilder från olycksplatsen och räddningsarbetet. Du behöver RealPlayer G2
GÖTEBORG. Lukten av brandrök sticker i näsan. Utmed ena långsidan hänger en evakueringsramp och längs fartygssidorna dinglar fortfarande de livflottar som inte sjösatts.
  
Vi ser inte land åt något håll och det är lätt att föreställa sig den skräck många passagerare måste ha känt när larmet gick i natt och livflottarna började fyllas och sjösättas.

Massor av fartyg skyndade till
  
Kontrasten till den klarblå himlen och den vackra sommarmorgonen är märklig.
  Kvar vid Prinsesse Ragnhild fanns klockan sju i morse bara bogserbåtar och sjöräddningen. Men längs horisonten syns alla de fartyg som skyndade till i natt och som nu skingras. De är tankfartyg, passagerarfartyg, fiskebåtar, polisbåtar och militärfartyg.
  Som mest fanns här också tiotalet räddningshelikoptrar.

Besättningen är kvar ombord
  
På den närmaste ön Vinga, 35 kilometer härifrån, lyfter och landar de få helikoptrar som är kvar härute och flyger till och från fartyget. Men kvar ombord finns nu bara den 172 man starka besättningen.
Text: Lars Söderberg   Prinsesse Ragnhild ser helt oskadad ut. En svag rökstrimma är allt som återstår av branden i maskinrummet. Evakueringsrampen som gjorde att passagerarna kunde rutscha ner i livflottarna, precis som från ett flygplan, den hänger kvar längs sidan, rakt över rederiets namn Color Line.
  De få livflottar som användes, bogserades i morse i land av en av sjöräddningens båtar.
Estonia – värsta olyckan någonsin ESTONIA Efter midnatt den 28 september 1994 förliste Estonia sydväst om finska Utö. 852 människor dog. Fartyget var på väg från Tallin till Stockholm.
  Olyckan orsakades av att fartyget tappade bogvisiret och tog in stora mängder vatten på bildäcket.
  

JAN HEWELIUSZ Natten till den 10 januari 1993 förliste den polska färjan Jan Heweliusz på väg från Swinoujscie till Ystad. 54 människor omkom i katastrofen, därav sju svenskar.
  Jan Heweliusz var en skandalfärja som varit inblandad i 28 mer eller mindre allvarliga olyckor sedan hon byggdes på ett norskt varv 1977.

SCANDINAVIAN STAR Natten mellan den 6 och 7 april 1990 var färjan Scandinavian Star, med 395 passagerare, på väg från Oslo till Fredrikshavn. Klockan 01.45 upptäcktes en mindre brand på övre bildäck. Den släcktes omgående, men strax efteråt kom tre nya brandlarm i tät följd – från skilda håll på färjan.
  158 personer dog i lågorna. De allra flesta av dem omkom av röken och inte av lågorna.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER