Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
MÅNDAG 29 MARS 1999
  

”Jag lever – och är oskadd”

En jugoslavisk arméofficer vid resterna av det nedskjutna amerikanska stridsplanet nära byn Budjanovci nordväst om Belgrad. Piloten hämtades efter tre timmar i en dramatisk insats av en amerikansk kommandogrupp. Pilotens namn har inte avslöjats – enligt flera nyhetskällor var det inte Ken ”Wiz” Dwelle som flög planet.
Foto: AP

”Jag lever - är oskadd.” Dramatisk fritagning efter pilotens anrop
De flyr från helvetet. ”Serberna skar halsen av alla män”
Milosevic familj flydde till Grekland
Får vi veta sanningen? Frågor och expertsvar om propagandakriget
Fehmi Agani deltog i fredsförhandlingarna i Paris - nu har han dödads av serberna. Flyktingströmmen från Kosovo ökar - Ryssland berett medla
Kosovoalbanerna flyr terrorn och kriget - köerna av flyende ringlar milslånga mot grannländerna

Externa länkar:
Radio B92 tystad - men lever vidare på nätet. Belgrads fria radiostation har tystats av jugoslaviska myndigheter. Men på internet fortsätter sprida senaste nytt.
Radio 21. Albanska nyheter på engelska.



Dramatisk fritagning efter pilotens anrop

NEW YORK-ROM. Piloten hörde och såg serbiska soldater som letade efter honom.
  I tre timmar gömde han sig.
  Sen kom klartecknet.
  Fritagningsaktionen kunde börja.
   Direkt efter kraschen då det sofistikerade amerikanska F-117A Stealth-Nighthawk-planet hade störtat använde piloten sin radiosändare.
  – Jag lever och är oskadd, bortsett från några skärsår jag fick vid utskjutningen med katapultstolen, rapporterade han.
  Först kunde Nato-styrkorna inte lokalisera pilotens exakta position, trots hans nödsändare.
  Klockan 01.17 kom nästa rapport:
  – Det är fullt av människor, troligen jugoslaviska trupper, runt om mig.
   I enlighet med sin träning försökte piloten ta sig så långt bort från flygplansvraket som möjligt – och upp på en närbelägen höjd.
  Sen, när allt var lugnt, började den dramatiska räddningsaktionen, som iscensattes av ett team elitsoldater från 16:e specialoperationsgruppen i Hurlburt Field, Florida, soldater som är specialtränade för att frita personer innanför fiendens linjer.
  Kommandogruppen skyddades av ett paraply av amerikanska jaktplan. Deras uppgift var att hålla allt eventuellt jugoslaviskt flyg borta från området medan sökandet pågick.
  Två Awac-plan som cirklade över området ledde elitsoldaterna mot flygplansvraket. Under inflygningen gav Nato-högkvarteret i Bryssel order om ett tillfälligt stopp i bombningarna.

Glädjescener i helikoptern
   Under tre timmar låg piloten och tryckte i mörkret, innan ett antal bepansrade helikoptrar av typ MH-53J, kallade Pave Low III, kunde landa efter att ha flugit in på extremt låg höjd för att undvika radarupptäckt.
  På mindre än en kvart lyckades det tungt beväpnade elitsoldatteamet lyfta ut piloten.
  – Det var glädjescener ombord då de lämnade fientligt luftrum, var så säkra, sa brigadgeneral Bill Lake på Holloman-basen i New Mexiko i natt.
  Det var från den basen som Stealth-planet kom. Enligt namnbeteckningar på flygplansresterna var pilotens namn Ken ”Wiz” (Trollkarlen) Dwelle.
  – Varje pilot har ett plan som sin egen baby och sköter om det. Men naturligtvis flyger samma pilot inte alla uppdrag med just det planet. Och vi målar förstås inte om planen med nya namn varje gång det är uppe i luften, säger general Lake.
  Enligt flera andra nyhetskällor var det inte Ken Dwelle som flög planet olycksnatten.
  Brigadgeneral Bill Lake fick först utföra det smärtsamma uppdraget att meddela pilotens hustru att en olycka hade inträffat. Senare kunde han ge glädjebeskedet: hennes make var räddad.
  – Han var i väldigt god kondition. Trött. Några skärsår. Men i övrigt helt okey, säger Lake.

”Sköts ner med SA-3-robot”
   Olyckspiloten flögs först till Tuzla-basen i Bosnien. Därifrån transporterades han vidare till Aviano-basen i nordöstra Italien, där förhören om vad som hände inleddes i går.
  I går kväll lyfte nya Stealth-plan från Aviano-basen, vilket tolkas som att det inte var något tekniskt fel som orsakade kraschen.
  – Det är en förhastad slutsats. Vi vet inte än om planet blev nedskjutet, säger general Lake. Men enligt uppgifter i Italien sent i går kväll orsakades nedskjutningen av en SA-3-robot, kanske flera. Det pekar de grova hålen i vingen på.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER