|
Fortsättning från föregående sida
Provision står det, säger Åke Lundberg och tittar på fakturan. Jag fick en känsla av att det fixades och tricksades lite grann. I samband med att Nissan förhandlade om kommande säsong av Bingolotto hörde plötsligt Gert Eklund av sig. Då ville han köpa en bil, personligen till sig själv. Det fick han göra också på väldigt bra villkor. I det här skedet låg Eklunds bolag i långt gångna förhandlingar med Volvo om att bli det nya bilmärket i Bingolotto. Samtidigt trodde ledningen för Nissan att de skulle fortsätta som sponsorer för Bingolotto. Det hela drog ut på tiden och på Nissan förstod man inte riktigt varför. Han fick sin Nissan och bytte till Volvo En dag under den ovissa väntetiden lämnades den privata Nissanbilen över till Gert Eklund. Åke Lundberg tror att det var Eklunds fru som skulle ha den. Veckan efter att han hade fått bilen levererad åkte vi ut. Det är en sån där grej man inte glömmer i första taget, säger Åke Lundberg. Gert Eklund kommer i dag inte ihåg några detaljer kring den privata bilaffären. Förmodligen fick jag samma rabatt som lotteriet, säger han. Ica har varit med ända sedan Bingolotto började sina rikssändningar i TV 4 1991. Kostnaden för att få vara med och dela ut vinster var till en början inte så hög. Men det blev dyrare när uppgången kom, berättar Ica:s pr-och sponsorchef Peter Wiklander. Eklund köper in presentkort på mat till 5 procents rabatt. Men sen måste Ica också betala fem öre per person som tittar på Bingolotto till Eklunds bolag, enligt Wiklander. Företagslåda för 200 000 i månaden För att få en av de 15 företagslådorna i programmet får Ica punga ut med ytterligare runt 200 000 kronor i månaden till Eklundgruppen. Ibland har ICA också en billboard, en ruta som visar att företaget sponsrar programmet då kostar det ytterligare 75 000 kronor per vecka. Guldfynd som har varit med i sex år har under åren fått betala mångmiljonbelopp direkt till Gert Eklunds bolag. Guldfynd har haft billboards, företagslådor och sålt vinster till rabatterade priser. På en direkt fråga om det har kostat företaget tre eller fyra miljoner per år svarar Guldfynds vd Mats Wallin: Jag vet inte. Men det är klart att det blir pengar. Inför höstens säsong valde Guldfynd att hoppa av: Vi tyckte att nu började den ekonomiska ekvationen inte gå ihop längre. Husvagnsföretaget Kabes chef Kurt Blomkvist uppger att Bingolotto har haft samma rabatt som återförsäljare: I runda svängar kan man säga att det är 25 procent, säger han. Kabe har också betalat för att få vara med och synas på bingobrickorna: Jag tror vi betalade 50 000 kronor för en 67 omgångar.
Volvo har under åren betalat stora belopp till Gert Eklunds bolag. Bara under ett år säljer företaget 300 bilar till Gert Eklund med kraftigt rabatterade priser. Dessutom har Volvo betalat sponsorpengar också här handlar det om miljonbelopp som Eklunds bolag kammar hem. Lennart Ström, informationsansvarig för Volvo personbilar i Sverige berättar om avtalen med Eklundgruppen: Vi gör ett ramavtal precis som vi gör med andra storkunder. Gert Eklund vägrar gå in på vilka rabatter han får av olika företag. Angående uppgifterna om rabatter på över 25 procent säger han: Jag har svårt att tänka mig att det är mer än något enstaka företag som har varit med som har nått till den nivån. Pengar rinner ner i det andra bolaget Det är Lotteriinspektionen som ska övervaka Bingolotto och se till att allt går rätt till. Chefsjurist på myndigheten, Lars Lundholm, misstänker i dag att Gert Eklunds bolag kanske tjänar pengar på rabatter som enligt rekommendationerna borde tillfalla lotteriet. Eklundgruppen köper för enorma summor, jag kan mycket väl tänka mig att man får bra rabatter både hos bilfirmor, tv-firmor och resebolag och allt annat vad det nu är för någonting. Det är möjligt att 8 procent kanske inte är så ruskigt bra, det innebär då att pengar rinner ner i det här andra bolaget. Får 30 miljoner från folkrörelserna Utöver alla pengarna från företagen får Gert Eklund också närmare 30 miljoner kronor av folkrörelserna för att administrera Bingolotto. Av detta är en del en fast summa och en annan del rörlig beroende på hur många lotter som säljs. Eklund behöver inte betala marknadsföringen, tryckerikostnader eller resekostnader. Allt detta finansieras genom vinsten från lottförsäljningen. Officiellt får han ingen ersättning för att producera själva tv-programmet. Enligt avtalet har han i stället fritt spelrum att ta in reklamintäkter och sponsorpengar från företag som deltar. Gert Eklund medger emellertid i dag för Aftonbladet att han även använder en del av de öronmärkta administrationspengarna till att göra tv-programmet: Ja, kanske 8 miljoner av de här pengarna, jag kan inte säga exakt. &Bingolotto står och faller med Eklund Hela upplägget kring Bingolotto granskades 1993 av juristen Thomas Hallgren som då jobbade på civildepartementet. Han konstaterade att Gert Eklund hade en enastående stark ställning och att lotteriet står och faller med Gert Eklunds privata bolag. I en revision som gjordes av Bingolotto 1992 konstaterade revisionsfirman Öhrling Reveko AB brister i redovisningen av vinstlotter. En rad pengavinstlotter saknades. Gert Eklunds bolag som har ansvaret för administrationen uppgav att de hade förkommit. Men någon detaljerad redovisning kring detta kunde inte redovisas. Det folkrörelseägda Bingolotto fick ta smällen och betala ersättningsvinster. Eklunds bolag har vid ett annat tillfälle fakturerat lotteriet en personbilsvinst för mycket. Även vid andra revisioner har det uppdagats brister i kontroller. Richard Aschberg
richard.aschberg@aftonbladet.se |
|