Alla på en sida (no-frames)    Nyhetsbevakaren

Världen 9 JULI. Visa alla rubriker
Publicerat kl 15:06

Vrakbärgarna började på biblioteket
RAUMA. Bärgningen av galeasen Jönköping är idag ett mångmiljonprojekt som skildras i TV och tidningar långt utanför Norden.
   Vrakletaräventyret började dock i det tysta på stadsbiblioteket i Gävle för fem år sedan.
   Gävleborna Peter Lindberg och Lars Forsberg var båda 23 år och arbetslösa när de 1993 bestämde sig för att leta upp gamla vrak. De två vännerna är båda professionella dykare och var sedan tidigare intresserade av vrak. Och skatter.
   - Visst fanns det lite av ett kommersiellt syfte bakom vår idé, säger Peter Lindberg.s
   Första anhalten blev biblioteket. I den så kallade vrakliggaren dök ”Jönköping” upp för första gången. Galeasen var 3 november 1916 på väg från Gävle till Finland, då den sänktes av en tysk ubåt. Förutom materiel för järnvägsbygge fanns också 50 lådor champagne, 67 fat konjak och 17 fat vin i lastrummet. Den lasten gjorde att ”Jönköping” hamnade på gävlegrabbarnas lista över intressanta objekt.
  
Illusion som sprack
   - Men det kändes jobbigt att vraket låg i Finland, säger Peter Lindberg.
   Det var en känsla som skulle visa sig befogad.
   Efter en månads genomgång av gamla sjöförklaringar på tingsrätten föll valet ändå på ”Jönköping”. Orsaken var bland annat den detaljerade förteckningen över lasten. Den fick de två vrakletarna att börja fatta vilka värden det handlade om.
   - Då började kugghjulen gå runt i huvudet, säger Peter Lindberg.
   Han hade illusionen av att det skulle räcka med att hyra en båt och sedan dyka ned och plocka upp lasten bit för bit. Den sprack redan när vraket för drygt ett år sedan hittades på 64 meters djup. För sådana djup krävs specialutrustning.
   Med hjälp av stockholmaren Claes Bergvall utvidgades projektet. Professionella dykfirmor hyrdes in och skeppsredare kontaktades för att ordna lämpliga fartyg.
  
Osämja
   Under det senaste året har Peter Lindberg flera gånger funderat på att sälja sin andel i det svällande projektet och hoppa av.
   Tre bärgningsförsök har misslyckats. Den ursprungliga svensk-finländska bärgningsexpeditionen splittrades i två lag som blev arga konkurrenter. Hotande rättsprocesser och kamp mot finländsk byråkrati har gjort projektet tungrott.
   I dag leder Peter Lindberg och Lars Forsberg tillsammans med Claes Bergvall ett projekt som har 80 finansiärer bakom sig och som beräknas kosta mellan åtta och tio miljoner kronor.
   Ombord på bärgningspråmen, som kostar 250 000 kronor om dagen, arbetar 22 personer. Bland dem går Peter Lindberg och väntar på finalen på det projekt som startade i stadsbiblioteket för fem år sedan.
   Någon dykning är inte aktuell för hans del. De senaste dagarna har han i stället fått ägna sig åt att bland annat svara på frågor från journalister, sätta sig in i avtal och rättsregler.
   - Jag ska försöka tigga till mig en dykning när vraket kommit upp till ytan, säger Peter Lindberg.
  
Peter Wallberg/TT

Alla dagens telegram Världen: (det senaste överst)


Gårdagens telegram Världen Upp på sidan