Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TISDAG 9 JUNI 1998
 

AFTONBLADET GRANSKAR

Det här har du rätt att kräva på resan

För språkresor och charterresor gäller samma lag, paketreselagen.

AFTONBLADET GRANSKAR SPRÅKRESORNA:
Språkresan blev en mardröm. Aftonbladet granskar verkligheten bakom resebolagens reklam
Christian, 16, tvingades bo hos en alkoholist.
Maria, 15, tappade åtta kilo på språkresan
Det här har du rätt att kräva på resan.
Om man inte kan få ”en väsentlig del” av de avtalade utflykterna och tjänsterna, ska arrangören ordna lämpliga ersättningsutflykter utan extra kostnad.
Du behöver inte godta resecheckar för fel och brister i resan, du har alltid rätt att få kompensation i pengar.
Uppgifterna i katalogen är bindande för arrangören. Klaga alltid på eventuella fel på resmålet.
Arrangören får inte kräva slutbetalning av resans pris tidigare än 40 dagar före avresan, om inte annat särskilt överenskommits.
Om resenären framför klagomål som är befogade, ska arrangören genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning.
Resans pris kan höjas om växelkurser, skatter eller transportkostnader ändras kraftigt. Men inga prisändringar får göras de sista 20 dagarna före avresan.
Du kan avbeställa eller ändra resan, men det kostar. Görs avbokningen eller ändringen mer än 30 dagar före avresan kostar det 5 procent av resans pris, mellan 14 och 30 dagar före 15 procent, mindre än två veckor före 50 procent. De 24 sista timmarna måste du betala hela priset.
Med avbeställningsskydd kostar en avbeställning max 200 kronor, om du avbeställer på grund av sjukdom. Du måste styrka sjukdom med läkarintyg.
Resan kan ställas in om för få deltagare anmäler sig. Men om ett minsta antal deltagare är en förutsättning för resan så ska det stå i resebroschyren. Resenären ska underrättas om inställd resa skriftligt, senast 14 dagar före avresan.
Kommer du inte överens med researrangören, klaga hos din lokala konsumentvägledare eller hos Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08/783 17 00.
  Källa: Konsumentverket

Här är de 10 vanligaste felen

För lite mat. 13 fall
Inget umgänge/inga middagar med värdfamiljen 12 fall
Utelåst/får inte komma hem på eftermiddagen 5 fall
Londonbesök sämre än väntat 5 fall
Dålig sovplats (t ex madrass på golvet) 5 fall
Sen/dålig information om värdfamiljs adress 5 fall
Värdfamilj talar dålig engelska/fel språk 4 fall
Trångt sovrum/många inneboende 4 fall
Allergiker felplacerad4 fall
Framförda klagomål på värdfamilj leder till försämring 4 fall

Företagens broschyrer - och sanningen

STS-broschyren:
”Du kan både surfa och simma.”
...och så blev det
Pojken hamnade i en värdfamilj långt från kusten, utan möjlighet att ta sig till havet. (STS-resa, 1995)

EF-broschyren:
”Våra lärare använder EF:s unika läromedel, som är speciellt utvecklade för unga studenter.”
...och så blev det
När en elev klagar på att läroboken är tråkig, blir svaret: ”Att ta fram en bra pedagogisk lärobok som alla tonåringar ska tycka om är mycket svårt.” (EF-resa, 1995)

ASSE-broschyren:
”Du möts av värdfamiljen.”
...och så blev det
En 15-årig pojke fick själv ta taxi hem till familjen. (ASSE-resa, 1995)

EF-broschyren:
”Du bor en månad i amerikansk familj”
...och så blev det
Familjebyte efter två veckor för två flickor. EF:s förklaring: ”Detta betyder inte att man bor i samma familj hela tiden.” (EF-resa, 1996)

EF-broschyren:
”Du äter middag med hela familjen samlad”
...och så blev det
En 17-årig flicka åt utomhus med sex andra flickor, värdmamman tittade på dem genom ett fönster.
EF:s förklaring: ”Att familjen inte åt med studenterna kan bero på att man har andra seder på Malta och att studenterna blev hungriga vid tidigare tider än själva familjen” (EF-resa, 1994)

ASSE-broschyren:
”I den här delen av Tyskland talas den renaste och tydligaste tyskan.”
...och så blev det
Två 17-åriga flickor hamnade hos en familj som bara pratade koreanska. (ASSE-resa, 1993)

Fler nyheter