Onsdag 22 april 1998
 
AFTONBLADET GRANSKAR FLYKTINGHANTERINGEN

426 400 kronor - för en flygresa

Svenska staten hyr exklusiva affärsplan när människor ska skickas ut ur landet
Sverige är landet där en dyr flygresa för statsministern till ett topp-
möte i New York blir en ”affär”.
Samtidigt chartras specialplan för att deportera flyktingar för miljontals
kronor varje år.
Aftonbladet har granskat alla charterflygningar med flyktingar 1995, 1996 och 1997.
Totalt hyrde staten under dessa tre år små affärsjetplan för över sju miljoner kronor för att bli av med 96 flyktingar.
  I enskilda fall har charterflyget kostat staten nära en halv miljon kronor - för en enda avvisning.

Det kostade Sverige 300 000 kronor - bara i flygkostnad - att bli av med 34-åriga Rakat Husain.
  Hon var så nedbruten och labil inför sin deportering att reguljärflyg ansågs uteslutet.
  Ett exklusivt privatjet chartrades in i stället.
  Juldagarna 1994 fick Rakat Husain avslag på sin asylansökan.
  Sverige ansåg inte att hennes historia var trovärdig.
  Efter tre års väntan bröt hon ihop av beskedet.
  Hon togs in akut på psyket i Eskilstuna.
  Det fanns en liten chans till. Hennes ärende var överklagat till Utlänningsnämnden.
  Men Rakat Husain kände på sig vartåt det lutade.
  Hon började i smyg samla de sömntabletter hon fick varje kväll på psyket.
  När det slutgiltiga avslaget kom den 31 januari 1995 tog hon dem allihop.
  En sköterska upptäckte henne medvetslös.

Skar upp handlederna
  Rakat Husain magpumpades, hennes liv klarades.
  En vecka senare, den 8 februari, informeras hon om hur hennes deportering ska gå till.
  Hon ska flygas ut med reguljärt flyg tillsammans med två svenska eskortörer. En från Kriminalvårdens Transporttjänst och en från polisen.
  När polismannen som informerat henne gått slår hon sönder en vas och skär upp sina handleder.
  De sista tre dygnen i Sverige hålls hon i ett rum med öppen dörr.
  En person övervakar henne ständigt för att förhindra henne att ta sitt liv.
  Rakat Husain är nu ett svårt fall.
  Hon anses vara så nedbruten och labil att hon inte kan flygas reguljärt med vanliga passagerare.
  Risken att hennes desperation skulle störa övriga resenärer och reta flygbolaget är för stor.
  Transporttjänsten beslutar att hon ska flygas med chartrat plan hela vägen från Bromma till Dacca i Bangladesh.
  En upphandling sker samma eftermiddag.
  Det finns ett tiotal charterbolag med små privatjetflygplan i Sverige som kan utföra uppdraget.

Flyger normalt popstjärnor
  Normalt flyger charterbolagen företagsledningar, popstjärnor och andra som anser det vara värt 100 000 kronor att komma till London snabbt och stilfullt.
  Marknaden är lukrativ, men inte alltför stor.
  Bolaget Travel Air får flygningen av Rakat Husain till Bangladesh.
  Den 12 februari 1995 rullar en exklusiv Learjet 35:a ut på plattan på Bromma flygplats.
  Rakat Husain bärs ombord. Hon och två personer som ska eskortera henne är de enda passagerarna.
  Pris: 300 000 skattekronor - bara i flygkostnad.

Kostnaden en ”dynamit”
  Som vanligt när det gäller deporteringar så är det känsligt.
  Opinionsmässigt är charterflygningar dynamit. Enstaka ”svartskallar” som flygs över halva jorden i direktionsplan för hundratusentals kronor.
  Sådant får det inte talas högt om.
  Flera av operatörerna är mycket medvetna om detta.
  Sven-Olof Rosén på bolaget Executive Air skriver ett brev till Transporttjänsten, daterat den 5 februari 1996.
  Han berättar att han varit med från första början när det gäller förpassningsflygningar.
  I slutet av 60-talet hade han ensamrätt på att utföra flygningarna, skriver han.
  Nu vill han in i svängen igen och skriver:
  ”Det vore underbart om Ni kunde styra över de flesta flygningar till Executive Air som garanterar att ni alltid får rätt flygplan till rätt pris.”
  Och så tillägger han som affärsargument:
  ”Vad som är viktigt för Er att veta är att Executive Air alltid sekretessbelägger eventuella order som hålls inlåsta på vårt kontor.”
  Sven-Olof Rosén lämnar sedan en offert på närmare en halv miljon kronor på en flygning med två unga män som ska deporteras till Asmara i Eritrea.

Gömda flyktingar fick vara i fred
  Under 1997 minskade antalet charterflygningar med asylsökande drastiskt.
  Men det beror inte på något aktivt beslut att i mindre utsträckning deportera flyktingar med direktionsjet.
  - Förklaringen är snarare polisens resursbrist. Det är de svåraste fallen som chartras. Och de svåraste fallen är ofta de som väntat länge på asylbesked och gått under jorden.
  - Det lades helt enkelt mindre kraft på att spåra upp gömda flyktingar under 1997 än under de två föregående åren, säger en källa på Transporttjänsten.
Rakat bröt i hop - det var bara att chartra
Folket i Åsele ville stoppa avvisningen
Familjerna Sincari deporterades från Åsele till Turkiet 12 januari 1996.
  Det blev dyrt.
  Total flygkostnad för Transporttjänsten: 426 400 kronor.
  Sexbarnsmamman Fehima Sincari bryter ihop när hon ska föras ombord på det specialchartrade planet som ska lyfta från den lilla flygplatsen i Lycksele för att flyga direkt till Ankara i Turkiet.
  Familjerna Sincari blev det mest omskrivna flyktingfallet genom tiderna i Sverige.
  Folket i Åsele gick ut på gatorna för att handgripligen försöka stoppa avvisningen.
  Det var det första fallet som tydligt visade att något hänt i Sveriges hållning till flyktingar och asylsökande.
  I Åsele bildades föreningen Sincaris vänner som än i dag samlar pengar och skickar till familjerna i staden Diyarbakir i turkiska kurdistan.
  Föreningen stöder familjerna materiellt med främst kläder och böcker på svenska till barnen.
Jan Helin


Läs mer - alla nyhetsartiklar ur dagens Aftonbladet: