Söndag 29 mars 1998

  Barncykeln kan vara livsfarlig
Här är de svaga punkterna du måste tänka på

Full fart framåt. Lille Petter lär sig cykla. Anette Björk ser till att allt går rätt till
Foto: KAI REHN
Nu börjar det spritta i benen på trampsugna småttingar. Repliken vid köksbordet är klassisk:
  – Vill ha en cykel!
  Men en del modeller kan vara direkt livsfarliga för nybörjaren.
  Tidningen Föräldrar & Barn har kartlagt fällorna. Bara 20 – 25 procent av alla olyckor där barn skadas av cyklar rapporteras till polisen.
  Under vår– och sommarmånaderna översvämmas marknaden av billiga barncyklar. Häftiga modeller vräks ut för några hundralappar.
  – Man måste tänka mer på kvalitet än på priset, säger konsulent Stefan Kaleby på Göteborgs Trafiksäkerhetsförening.
  – Vissa lågpriscyklar kan se häftiga ut, med högt styre och sadeln placerad direkt över bakhjulen. Den typen passar bättre på cirkus.

”Får sina tvåhjulingar för tidigt”
  Stefan Kaleby har lång erfarenhet av hur barn klarar sig igenom den vingliga nybörjartiden.
  – Tyvärr har många föräldrar en tendens att se sina barn som ”vuxnare” än vad de egentligen är. Småttingarna får sin första tvåhjuling alldeles för tidigt.
Blir barncykeln säkrare med stödhjul?
  – Jag är lite tudelad, säger Stefan Kaleby.
  – Barnet bör vara så stort att det har tillräcklig balans för en tvåhjuling när det är dags för cykelköp. Då kan det också räcka med att pappa eller mamma springer bakom och hjälper till under de första övningsturerna.
Lämplig ålder för första tvåhjulingen?
  – Egentligen inte förrän barnet hunnit fylla sex år. Det är väldigt farligt när de små får upp högre fart än mamma orkar springa.
Ebba von Essen

Att tänka på när du köper cykel till ditt barn
Modell och storlek. Tårna ska nå ner till marken när barnet sitter på sadeln. Rätt sittställning är att kroppen lutar något framåt. Barnet ska kunna vrida styret 45 grader utan att behöva släppa någon av händerna.
En cykel med långt avstånd mellan hjulen ger bättre stabilitet.
Barn mellan 3 och 5 år bör ha 12 tums–cyklar.
För 6 och 7–åringarna passar i regel 16–tumsmodellerna.

Sadel. Sittytan bör vara rejäl och inte blank så barnet halkar. Det måste finnas en markering hur högt sadeln kan höjas.

Broms. Fotbroms alltid att föredra. Det tar tid att lära sig hantera en handbroms.

Kedjeskydd.Bör helst vara heltäckande.

Pedaler. Måste vara ordentligt räfflade och av gummi eller plast. Kolla fästet – utstående bultar kan fastna i byxorna.

Däck. De lite bredare däcken ger något ökad balans och hjälper till att bromsa farten.

Ram. För de mindre barnen bör ramen vara av tjejmodell. Stången ser tuff ut men kan skada underlivet om olyckan är framme.

Styre. Ett lågt och rakt styre ger bästa säkerhet. När styret vrids i 90 grader ska det riktas mot sadeln och barnets ben – inte mot ansiktet eller magen. Glidstopp på handtagen är ett måste.

Framgaffel. En framgaffel som är böjd framåt ger större stabilitet. Är framgaffeln för rak blir cykeln vinglig.

Ekrar. Kvalitet lönar sig, stål eller aluminium–ekrar håller betydligt längre. Billiga plastekrar är dessutom svåra att reparera.

Hög kvalité är ofta lika med hög säkerhet
Viktigt att tänka på när minstingen ska få cykel:

Hög kvalitet är ofta detsamma som hög säkerhet.

Köp inte tvåhjuling för tidigt.

Fall inte för billiga modeller – de kan vara felkonstruerade.

Fråga om råd i cykelaffären.


Läs mer - alla nyhetsartiklar ur dagens Aftonbladet: