Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
FREDAG 24 NOVEMBER 2000
 
 

Text: Anders Westgårdh
Läs mer av Anders Westgårdh
Snart gapar vi och sväljer kalkon också
Först var det Halloween och nu är det dags för Thanksgiving. Ännu en amerikansk högtid ska pressas in i den svenska almanackan. Och innan vi vet ordet av ska vi väl fira 4th of July också, ungefär samtidigt som finalen i baseballallsvenskan.
  
Jag har visserligen en livslång förkärlek för stora delar av den amerikanska populärkulturen, men anfallen av leda och förakt kommer allt tätare. I’m so bored with the USA, som Clash skaldade redan 1979. Den kulturella tvångsmatningen står mig stundtals upp i halsen.
  Därför var det med vämjelse och trötthet jag registrerade nyheten att den svenska handeln nu vill ”införa” Thanksgiving i Sverige (Aftonbladet i går). Carl-Johan Westholm, vd för organisationen Svensk Handel, förklarade:
  ”Det är en fråga om påverkan över gränserna internationellt. Vi importerar vanor och beteenden. Blir vissa saker vanliga i ett land blir de lätt vanliga i ett annat land. Det är en del av globaliseringen.”
  

Globaliseringen, my ass. Globalisering i detta sammanhang är bara ett nytt ord för det som på sjuttiotalet hade den mer rättvisande benämningen kulturimperialism. Globaliseringen har bara underlättat marknadsföringen. För det är vad det handlar om; en strategiskt och taktiskt planlagd lansering av ett kommersiellt koncept. Det jobbiga är dock inte att dom försöker sälja på oss Thanksgiving. Det jobbiga är att dom kommer att lyckas.
Hur lång tid krävdes för att introducera Halloween? Från ”launch” till etablerad högtid tog det mindre än fem år. Det visar vilka enorma påverkanskrafter som är i spel, och inget talar för att det ska vara särskilt mycket svårare att förvandla en gråmulen svensk torsdag till en glimrande familjefest runt en överdimensionerad fågel. När reklamfilmerna börjar rulla i TV4 är det ingen som frågar varför vi ska fira pilgrimernas skördefest i det nya landet 1621.
  
Jag dricker caffe latte varje morgon och espresso nästan varje lunch. Sushi slinker ner lika lätt som en Guinness på St Patricks Day. Har alltså inget principiellt emot att pröva utländskt och annorlunda. Däremot är det skillnad på att smaka för att man blir artigt inbjuden, och att gapa och svälja på kommando.
  Kalkonjäveln är bara en fågel, men dess roll i det större sammanhanget är viktig. Om vi svenskar tuggar i oss den så som handeln önskar visar vi att det är fritt fram för mera. Redan i dag är vi sannolikt Europas mest amerikaniserade folk. Kommunpolitiker står och ber för att få McDonalds att förbarma sig över just deras ort. MTV-galan sätts på regeringens agenda.
  Steg för steg pressas good ol’ American values in i motståndslösa kolonier. Om de senaste tio årens trendkurva dras ut i sin förlängning kommer en fullständig amerikanisering av Sverige att vara genomförd inom mindre än en generation.
Det är vi i så fall inte ensamma om, eftersom strategin är att breda ut det globaliserade jordnötssmöret jämntjockt över västvärlden. Frankrike är mig veterligen det enda land som reagerat på regeringsnivå. Vivez vous, amis!
  
För om det ligger ett 7-Eleven i varje gathörn, ett McDonalds i vartenda kvarter och ett biopalats på vartannat torg, om alla länder och städer blir lika, varför ska vi då resa någonstans (särskilt när den tekniska utvecklingen gör att vi faktiskt inte behöver röra oss längre bort än till datorn)?
  När vi inte längre kan uppleva någon fundamental skillnad mellan Paris, Wien, Toronto eller Stockholm, varför ska vi resa då? För klimatets skull – men vilka förvirrade stackare kommer då till Sverige?
  För övrigt tycker jag att det är fantastiskt och nästan rörande att Beatles ligger etta på alla försäljningslistor inklusive den på månen. Det är globalisering i mänsklighetens tjänst.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER