Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 18 MARS 2000
 

Text:  Robert Aschberg
Tyck till om Robert Aschbergs kolumn

I andra EU-länder hanterar byråkraterna Bryssels dumheter med förnuft

Hur mycket hojtarolja ska man få ta med sig in från EU i framtiden? En, fem, eller tio liter? Denna fråga om svenska skatteinkomster har, av populistiska och kommersiella skäl, sysselsatt medierna en vecka eller så.
 Renodlad underhållning!

 Fyllona kommer att kröka vidare hur det än går. De som borstar ned sig, slår sina fruar, sumpar sina jobb och gör bort sig kommer att supa ändå. Funkar inget annat så silar de t-sprit genom vörtlimpa innan de brer skokräm på knäckebrödet för att svälja eländet.
 För övrigt: när jag röstade för EU så var det för att förespråkarna lovade fri transport av människor, pengar, varor och tjänster. Och för... hmm... fred?
 Problemet är att de ljög som hästar travar. Och vi behöver inte gå långt för att bevisa det. Om jag tar in tio kubik röd finsk diesel så kan jag få ett helvete. Om jag köper snus i Sverige och vill sälja det i Finland så kommer polisen.
 Dessutom kan Europafjanteriet leda till passtvång för gotlänningar. Passtvång för gotlänningar!

Så här hänger det ihop: när Schengenavtalet träder i kraft så kommer all svensk kust att räknas som EU:s yttre gräns. Vad innebär det? Jo, att det kan bli en massa krångel när man ska åka båt mellan Sverige och Danmark, Sverige och Finland, för att inte tala om Åland. Och - i värsta fall - passkontroller för trafikanterna mellan Visby och Nynäshamn.
 Det ligger nämligen internationellt vatten, eller vatten med motsvarande rättigheter för sjöfarande, mellan dessa olika destinationer. Därmed är de i formell mening EU:s yttre gräns. Således ska de också försvaras mot invasion av hotande utomeuropéer.

De miljoner människor som passerar Ålands hav och Öresund och vattnen mellan Gotland och fastlandet kan se fram emot en riktig cirkus. För fritidsbåtar kommer det att bli rena tortyren.

 Vadå Gotland? Jo, det går en ränna av internationellt vatten mellan Gotland och fastlandet. Alltså har resenärerna varit utanför EU när de åkt med Gotlandsbolaget eller seglat till Visby. Och på samma sätt så måste gotlänningarna ha passen med sig i fortsättningen när de har ärende till fastlandet.

Sverige väljer normalt att fundamentalistiskt följa alla avtal som har med Europasamarbetet att göra. (Av någon anledning bryter Sverige med jämna mellanrum mot andra internationella konventioner.)
 Om det regnat i Bryssel har svenska tjänstemän traditionellt tagit fram paraplyerna. En del nitiska jävlar har inte ens fällt ut dem, utan omedelbart börjat piska sig själva och sina medmänniskor, som liderliga sadomasochister.
 I andra EU-länder hanterar byråkraterna Bryssels dumheter med förnuft. De skiter helt enkelt i regler som slår tokigt. Beror det på att de är galna i huvudet eller beror det på att de verkligen besitter den unika färdighet som kallas omdöme?
 Jag är själv för EU. Heja EU! Snart kommer jag inte ihåg varför. Men döm själva. Det kan vara sista gången ni får chansen.

De svenska bönderna tjänar förresten näst minst av bönderna i EU. Bara Portugals jordbrukare har lägre inkomster. Jag hörde det på radion i går på väg till Gotland.
 Givetvis kom en prompt reaktion på statistiken från Bryssel. Jordbruksverket agerade blixtsnabbt, och tillsatte en utredning. Enligt Ekot. En riktig utredning. Skönt. Det starka samhället klarar skivan.

Nästa grej: det kostade över 3 000 kronor att flyga fram och tillbaks till Gotland. Vilket är dyrare än en charterresa till Florida under lågsäsong.

 Annars var det inget särskilt i Visby i går. Det blåste en kall nordlig kuling. Vi fikade och åt äppelkaka. Sedan tittade vi på ringmuren. Den stod kvar.
 Så till den centrala frågan. När träder Schengenavtalet i kraft? Sent i natt ringde jag UD och frågade. Jodå, sa pressjouren, det var beslutat i riksdagen och påskrivet:
 - Man brukar tala om att det ska träda i kraft våren 2001.

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER