|
I andra EU-länder hanterar byråkraterna Bryssels dumheter med förnuft
Hur mycket hojtarolja ska man få ta med sig in från EU i framtiden? En, fem, eller tio liter? Denna fråga om svenska skatteinkomster har, av populistiska och kommersiella skäl, sysselsatt medierna en vecka eller så.
Fyllona kommer att kröka vidare hur det än går. De som borstar ned sig, slår sina fruar, sumpar sina jobb och gör bort sig kommer att supa ändå. Funkar inget annat så silar de t-sprit genom vörtlimpa innan de brer skokräm på knäckebrödet för att svälja eländet.
Så här hänger det ihop: när Schengenavtalet träder i kraft så kommer all svensk kust att räknas som EU:s yttre gräns. Vad innebär det? Jo, att det kan bli en massa krångel när man ska åka båt mellan Sverige och Danmark, Sverige och Finland, för att inte tala om Åland. Och - i värsta fall - passkontroller för trafikanterna mellan Visby och Nynäshamn. De miljoner människor som passerar Ålands hav och Öresund och vattnen mellan Gotland och fastlandet kan se fram emot en riktig cirkus. För fritidsbåtar kommer det att bli rena tortyren. Vadå Gotland? Jo, det går en ränna av internationellt vatten mellan Gotland och fastlandet. Alltså har resenärerna varit utanför EU när de åkt med Gotlandsbolaget eller seglat till Visby. Och på samma sätt så måste gotlänningarna ha passen med sig i fortsättningen när de har ärende till fastlandet.
Sverige väljer normalt att fundamentalistiskt följa alla avtal som har med Europasamarbetet att göra. (Av någon anledning bryter Sverige med jämna mellanrum mot andra internationella konventioner.)
De svenska bönderna tjänar förresten näst minst av bönderna i EU. Bara Portugals jordbrukare har lägre inkomster. Jag hörde det på radion i går på väg till Gotland. Nästa grej: det kostade över 3 000 kronor att flyga fram och tillbaks till Gotland. Vilket är dyrare än en charterresa till Florida under lågsäsong. Annars var det inget särskilt i Visby i går. Det blåste en kall nordlig kuling. Vi fikade och åt äppelkaka. Sedan tittade vi på ringmuren. Den stod kvar. Så till den centrala frågan. När träder Schengenavtalet i kraft? Sent i natt ringde jag UD och frågade. Jodå, sa pressjouren, det var beslutat i riksdagen och påskrivet: - Man brukar tala om att det ska träda i kraft våren 2001. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se tips: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 växeln: 08-725 20 00 |
|