Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 5 JANUARI 2000
 

TÅGKATASTROFEN I NORGE
Mamma räddade lilla Sara ur tåget
I TRYGGHET MED TANT HILDE Det har gått några timmar sedan olyckan i Åsta och Sara, 3, kan åter skratta där hon sitter i tant Hildes knä medan mamma undersöks på sjukhuset.
Foto: PIA SOLBERG


Sara Zainab, 3, slungades ut genom fönstret i kollisionen.
  Mamma Laila Olsen, 29, vet inte hur det gick till.
  Men på något sätt lyckades hon gräva fram sin dotter oskadd ur snön – och sedan krypa bort från det brinnande tågvraket.
   Mitt i all sorg och tragedi ryms ett mirakel.
  Historien om en mor och en dotter som lurade döden på en snöig banvall i Åsta.
  Sara och Laila var på väg hem till Oslo efter att ha firat jul och nyår i Nordnorge.
  På ett ögonblick förvandlades deras resa till en mardröm.
  – Jag satt och slumrade. Sara stod upp i sätet framför och lekte. Plötsligt hörde jag en fruktansvärd smäll. Det kändes som om jag fick hela tåget i huvudet, berättar Laila Olsen för den norska tidningen Verdens Gang.

Landade i hennes knä
  
Dottern flög rakt över bordet av smällen och landade i hennes knä. Det är det sista Laila minns från kollisionen innan hon förlorade medvetandet.
  När hon vaknade till liv igen var dottern försvunnen.
  Sätena runt omkring var fulla av glassplitter och medpassagerare låg huller om buller i den välta tågvagnen.
  Med blodet forsande från ett sår i huvudet började Laila desperat leta efter sin dotter.
  – Plötsligt såg jag att Sara låg begravd i snön utanför det krossade fönstret. Jag sträckte mig ut och började gräva fram henne.
  Laila Olsen minns inte hur länge hon grävde eller vad hon tänkte. Det enda hon kommer ihåg är att hon hörde sin dotter gråta:
  – Tåget var dumt som kastade av mig, snyftade Sara gång på gång.
  Till sist lyckades Laila Olsen gräva fram sin dotter.
  Där skulle också dramat kunna vara slut. Men det var det inte.

Det brann i taket
  
När hon skulle fly ur tågvagnen med dottern i famnen upptäckte Laila att det hade börjat brinna i taket.
  – På väg mot ytterdörren såg jag en dam som låg fastklämd mellan två säten. Hon skrek att vi måste hjälpa henne ut. Jag försökte få loss henne, men det gick inte. Snart var lågorna alltför hotande, vi var bara tvungna att komma ut.
  Utan ytterkläder och skor kravlade mor och dotter ut i snön. För att sätta sig i säkerhet var de tvungna att krypa över flera höga snödrivor.
  – Jag klarade det inte och ropade på hjälp. Lite senare kände jag hur någon drog upp oss. Bakom mig såg jag att tåget brann kraftigt, berättar Laila Olsen.

Mörbultade och chockade
  
Verdens Gang träffar henne och dottern på Centralsjukhuset i Hedmark, Elverum. De är lite mörbultade och chockade – men de lever.
  Laila Olsens blick är frånvarande men koncentrerad när hon säger:
  – Den här tragedin kommer att förfölja mig. Sara frågade flera gånger varför den fastklämda damen ropade på hjälp. Allt känns... tungt.


Fler än hundra dog i värsta olyckan
London 5 oktober 1999. Minst 26 människor omkom och 160 skadades vid en svår tågkrasch i London, tre kilometer väster om Paddington Station. Fyra svenskar ombord klarade sig undan svåra skador.
Tyskland 4 juni 1998. Över 100 människor dödades och 300 skadades när ett expresståg spårade ur i tyska Eschede. Tågkatatrofen är den värsta som drabbat Europa på mer än 50 år.
London 19 september 1997. Sex personer omkom och minst 150 skadades när ett överfullt expresståg körde in i ett tomt godståg utanför Southall Station i nordvästra London. En av de döda var Ekot-journalisten Marcus Ölander.
Paris 1988. Två pendeltåg kolliderade i rusningstrafik i Paris. 60 människor omkom och ett 40-tal skadades.
Lerum 1987. Den svåraste olyckan i Sverige i modern tid inträffade vid Lerum, fyra mil utanför Göteborg. Nio människor omkom och 130 skadades.

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER