|
Julkalendern fälld för
smygreklam
Smygreklam och kommersiell smörja. Det stormade rejält kring förra årets julkalender, När karusellerna sover. I går fälldes julkalendern i Granskningsnämnden för otillbörligt gynnande av Liseberg. I december skrev Aftonbladet om kritiken mot årets julkalender som utspelade sig på ett vinterstängt Liseberg. Bland annat att lucköppnarkaninen var för lik Liseberskaninen. Malmberg kritiserade En av kritikerna var huvudrollsinnehavaren Claes Malmberg. Jag försökte hela tiden påpeka att kaninen var snarlik Lisebergskaninen och att vi inte skulle göra reklam för Liseberg. Jag ställer aldrig upp på reklam, så det var viktigt för mig, sa han till Aftonbladet. I går gav Granskningsnämnden honom rätt och fällde SVT:s julkalender för otillbörligt gynnande av kommersiella intressen, det vill säga Liseberg. Friades för cd-romskivan SVT kritiserades också för cd-romskivan som hörde till kalendern. Ett samarbete mellan leksaksföretaget Brio, Liseberg och SVT där vinsten tillföll de tre företagen. På denna punkt friades SVT helt. Enligt Granskningsnämnden kunde gynnandet av cd-romskivan, som upplysningarna i julkalendern innebar, motiveras med ett tillräckligt starkt informations- och underhållningsintresse. Regionschefen för SVT Göteborg, Jan-Åke Åkesson, är nöjd med beslutet. Jag är förvånad över att vi fälldes på en punkt. Det var olyckligt att vi inte gjorde kaninen i julkalandern mer olik Lisebergskaninen. Men det viktigaste var att vi blev friade angående cd-romskivan. Nu kan vi använda oss av det i framtiden också, säger han. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-725 2000 fax: 08-600 01 77 |
|