Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetNöje
SÖNDAG 28 FEBRUARI 1999
  

Vilket strul, Arvingarna

Arvingarna fick framföra sin låt ”Det svär jag på” två gånger igår eftersom arrangörerna glömt att byta batterier i sångaren Casper Janebrinks mikrofon.
Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM

Dåliga batterier i micken tystade Casper Janebrink
Casper Janebrinks mikrofon var stendöd.
  Därför fick Arvingarna framföra sin melodi ”Det svär jag på” två gånger.
  – Det kändes gôtt att göra låten en gång till, på riktigt. Om det var en fördel vet jag inte, men vi fick ju mycket röster av tv-tittarna, säger Casper efter tävlingen.
   När Arvingarna ställde sig vid mikrofonerna och började sjunga sin melodi, tyckte Casper Janebrink omedelbart att något var fel.
  – Jag trodde först det var fel på medhörningen. Fan, vad lågt, tänkte jag. Sedan förstod jag att mikrofonen var död.
  – Det var den mänskliga faktorn, någon hade glömt att byta batterier i mikrofonen.
  – Ett tag tänkte jag ställa mig bredvid ”Lasseman” (Lars Larsson) och sjunga med i hans mikrofon men... ja, det blev aldrig så.
  Bakom kulisserna jobbade man snabbt.

Snabba beslut
   – Vi hade ett missöde, sådant kan ju hända. Men producenten (Meta Bergqvist) fattade väldigt snabbt beslutet att de skulle få sjunga låten igen, säger Sveriges Televisions nöjeschef Svante Stockselius.
  – Ungefär tre sekunder innan Arvingarna var färdiga fick jag veta att jag skulle säga till dem att sjunga låten igen, säger programledaren Vendela Thommessen.
  – Hade inte tv sagt något, hade vi la’ bett om att få sjunga låten igen. Men nu fick vi ju det ändå, säger Casper Janebrink.
Blev ni aldrig nervösa och stressade?
  – Nä, det var görlätt att göra den igen. Vi kände att vi hade studiopubliken med oss, de hade ju märkt att något var fel. Så det kändes gôtt att göra låten en gång till.
En fördel eller nackdel?
  – Jag vet inte. Men vi fick ju många röster av tv-tittarna.
  Faktum är att efter de elva jurygruppernas omröstning låg Arvingarna näst sist. När tv-tittarnas röster – totalt 630 339 – hade tillförts, klättrade de till tredje plats.
  – Det är vi nöjda med, säger Casper Janebrink.
  Martin Svensson hade också strul under sitt framförande av ”(Du är så) Yeah Yeah Wow Wow”. Sången kom inte helt i takt med de förinspelade inslagen.

Sa till för sent
   – Han ville göra om låten, men sa inget förrän efter att vi hade kört snabbreprisen av låtarna, då var det för sent, säger Svante Stockselius.
  – Jag tycker det hade varit juste om jag också hade fått göra om låten. Det har varit strul hela tiden och det har varit SVT:s fel, säger Martin.
  Men han är ändå inte sådär förfärligt upprörd och inte heller särskilt besviken över att ”bara” komma fyra, segertippad som han var.
  – Låten blir en hit ändå, säger han.


...men nu ska de bli störst i Europa
Arvingarna blir ett nytt Backstreet Boys.
  Med italienska miljoner i ryggen ska de fyra göteborgarna erövra världen.
  Första singeln på engelska kommer i maj och släpps i hela Europa.

   Det är det största italienska independentbolaget Baby Records International som ligger bakom satsningen. Även Umberto Marcato, som för en massa år sen hade en jättehit med ”Volare” här i Sverige, är med i marknadsföringen av gruppen.
  Han var också med när Arvingarna för några år sen gjorde sitt första internationella försök med plattan ”Airplane”, producerad av världsnamnet Tony Visconti (David Bowie m fl) till en kostnad av 1,5 miljoner kronor. Den floppade emellertid.
  – Här i Sverige har Arvingarna sitt dansbandssound och till stor del behöll de det på ”Airplane”. Ett misstag. Nu ska de bara koncentrera sig på att sjunga. Och vi ska skapa ett modernt popsound åt dem, lite som Backstreet Boys är tanken, säger Umberto Marcato.
  Bidraget i Melodifestivalen, ”Det svär jag på”, ger en fingervisning om hur det kommer att låta och se ut, men det blir ett ännu mera renodlat popsound när det i maj är dags för den första internationella singeln.
  – Vi satsade en och en halv miljon kronor på förra plattan, den här gången finns det inga gränser. Slår inte första singeln tar vi nya tag, säger Umberto Marcato.
  Skivbolaget Baby RecoNi kanske undrar vad Arvingarna ska kalla sig utomlands.
  Svar: Arvingarna.

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   
  MER NÖJE