Aftonbladet. Senaste nytt. Dygnet runt. Aftonbladet nöje.
    Onsdag 22 april 1998
  –Vi svenskar är för fega

900 000 tittare ”Tequila!” (SVT). Siffran är ett genomsnitt. Det höga antalet tittare beror på första programmet.
Foto: PER BJÖRN

Tv-chefen om bristen på bra underhållning
”Tequila!”, ”Sitt vackert” och ”Sverige–Sovjet”.
  Svenska originalidéer. Och fiaskon.
  Kan inte svenskarna göra bra program?
  – Vi är för fega, säger Svante Stockselius, ny nöjeschef på SVT.
  Nästan alla publiksuccér i svensk tv är utländska idéer från början. ”Fångarna på fortet” kommer från Frankrike, ”24 karat” från Holland, ”Så ska det låta!” från Irland och ”Expedition: Robinson” är engelskt.
  Egentligen är det bara tre helsvenska nöjesprogram som blivit riktigt framgångsrika de senaste åren. ”Bingolotto”, ”Rena rama sanningen” och ”På spåret”.

Senaste fiaskot

750 000 tittare ”Sverige–Sovjet” (SVT).
Foto: LARS ROSENGREN

  Resten är totalfiaskon. Vem vill egentligen minnas ”Sverige–Sovjet” med Anders Lundin som programledare. Eller ännu värre ”Sitt vackert” med Sven Melander och en datoranimerad hund spelad av Tomas Bolme. Och hur var det egentligen med ”Frågor & svar” som sändes på bästa sändningstid på lördagarna? Senast i fiaskoraden är ”Tequila!”
  – Vi strävar efter att ha så många egna idéer som möjligt. Det är ingen brist på dem, men alla är inte bra. Det handlar om att hitta rätt idé för rätt tidpunkt, säger Hans Bonnevier, programchef på SVT.
  SVT:s nye nöjeschef Svante Stockselius menar att det finns en annan enkel förklaring.

”Idéerna kommer bort”
  – Det är feghet. I den hårda konkurrensen vill kanalerna både ha hängslen och byxor och kan man då satsa på en utländsk succé gör man det. Därför kommer många bra programidéer bort.
  TV 4 är definitivt inte mycket bättre. ”Bingolotto” är i och för sig en succé, men också kanalens i princip enda helsvenska nöjesprogram. ”Zesam”, som ersatte ”Bingolotto” förra sommaren, var ett svenskt försök som misslyckades. Men nu ska det bli ändring.
  – Det kommer att bli viktigare och viktigare att äga rättigheterna till program själv. Det blir ett sätt att finansiera högkvalitativa produkter, säger Jan Scherman, programchef på TV 4.
Malin Hendriksen
malin.hendriksen@aftonbladet.se


Fler fiaskon:

600 000 tittare ”Zesam” (TV 4).

700 000 tittare ”Sitt vackert” (SVT).

Några importsuccéer:

2 100 000
”Fångarna på fortet” (TV 4).

1 900 000
”24 karat” (SVT).

1 700 000
”Sikta mot stjärnorna” (TV 4).

1 500 000
”Expedition: Robinson” (SVT).

...men de vågar satsa på sin idé
GÖTEBORG. Ingvar Oldsberg ska försöka vända ”importtrenden”.
  Sommarens nya underhållning ”På året” luktar succé.
  Lekgubbarna busar vidare. Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg står för programidén och programledarskapet för nya frågesporten ”På året”.

Exporteras   – Vi är lystna gubbar med gossesinnet kvar, säger Björn Hellberg.
  Parets förra idé ”På spåret” är ett av SVT:s populäraste underhållningsprogram genom tiderna. Snart skall det lanseras utomlands. Ett pilotavsnitt håller på att testas i Norge. Allt talar för att tvillingen ”På året” blir lika populär.
  – Frågesporter engagerar människor och jag och Björn improviserar så bra ihop, säger Oldsberg.
  Idén är enkel. Hur många gånger har inte diskussionen uppkommit, ”vilket år var det nu igen?” När dog Kennedy? När kom färgteven?
  Årtal efter årtal skall svettas fram av två tävlande lag på Lisebergs dansbana Polketten.

Kända gäster   Lägg till lite kända gäster och band och lördagsunderhållningen är säkrad.
nIngvar Oldsberg, först ”På spåret”, nu ”På året”. Vad kommer nästa sommar, äventyrsspelet ”På håret”, eller erotiska tävlingen ”På låret”?
  – (skratt) Ja! Det ekivoka magasinet ”På låret” låter alldeles utmärkt.
Frida Lindqvist
frida.lindqvist@aftonbladet.se


Läs mer - alla nöjesartiklar ur dagens Aftonbladet: