Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetNöje
ONSDAG 17 MAJ 2000
 
  

Fiasko för Gladpack
Över hälften av biljetterna osålda

Gladpack INSLAGNA OCH NEDSLAGNA Galenskaparna & After Shave hade stora förhoppningar när de åkte ut på turné med sin nya show Gladpack. Satsningen gick dock inte hem. Bara en tredjedel av biljetterna såldes.
Foto: ULF HÖJER
Succé på tv – men dunderfiasko på scen.
  Två av tre biljetter förblev osålda under Galenskaparna & After Shaves ”Gladpack”-turné.
  – Jag hoppas att vi ska överleva, säger projektledaren Pernilla Wagnborg.

  Galenskaparna & After Shave spelade högt. Med tv-succén ”Gladpack” i ryggen begav sig komedigänget ut på Sverigeturné den 26 april–13 maj. Spellokalerna var i större idrottshallar med publikkapacitet på upp till 2 500 platser.
  Men satsningen gick inte hem.
  ”En massa icke-nummer med icke-humor”, tyckte Aftonbladets Jens Peterson och satte betyget två plus efter premiären.
  Sedan svek även publiken.

”En besvikelse publikt sett”
Publiksiffror
Piteå: 800–900 betalande (publikkapacitet för kvällen: 1 400)
Umeå: 600–700 (2 000)
Falun: cirka 600 (2 200)
Trollhättan: 650–700 (1 800)
Västerås: cirka 600 (2 200)
Uppsala: 400–500 (2 000)
Örebro: 375 (1 900)
Växjö: 400 (1 500)
Skövde: 450 (2 000)
Katrineholm: Till första showen kom cirka 1 200 (fullsatt). Till andra föreställningen kom cirka 500.
Sundsvall: cirka 800 (1 000)
Helsingborg: 400–500 (2 500)
Karlskrona: 600 (2 000)

(Publiksiffrorna bygger på uppgifter från respektive spelplats)
  Sammanlagt såldes bara en tredjedel av biljetterna. När Galenskaparna & After Shave besökte Idrottshuset i Örebro fylldes knappt 400 av 1 900 platser.
  – Klart att turnén är en besvikelse publikt sett, men om man tittar på responsen från dem som kom var den en enorm framgång.
  – Och i lokalpressen höjdes showen till skyarna, säger Anders Eriksson, en av gruppens stora profiler.

”De får ta smällarna”
  Galenskaparna & After Shaves bolag Kulturtuben arrangerade turnén – och får också ta de ekonomiska smällarna.
  – Jag jobbar med slutredovisningen för turnén just nu. Men jag hoppas att vi ska överleva det här, säger projektledaren och pr-ansvariga Pernilla Wagnborg.
Två av tre biljetter såldes inte. Hur stor blev förlusten?
  – Jag hoppas att turnén ska ha gått jämnt upp. Kulturtuben går hur som helst inte omkull för det här.
Är Göteborgspremiären i september på showen ”Gladpack och allt möjligt” hotad?
  – Nej, vi har redan förbokningar på 10 000– 12 000 biljetter.

Dan Panas



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   

   
  MER NÖJE