Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetKvinna
TORSDAG 17 JUNI 1999
  

Allt du behöver veta inför mc-köpet
Hur väljer jag rätt motorcykel?
  Gå till en firma så du kan få hjälp med att hitta en modell som passar just dig och dina behov. En del tjejer har helt enkelt inte den fysiska styrka och längd som krävs för vissa mc-modeller.
  – Det är viktigt att mc:n inte är för hög, du måste få ner fötterna ordentligt i marken så du kan hålla balansen när det behövs.
  
Vad kostar det att ta mc-körkort?
  Det varierar beroende på hur många körlektioner du tar och var du bor. På Huskvarna Trafikskola räknar man med fem till femton körlektioner för den som redan har körkort på bil. Där kostar 40 minuters lektion på tung motorcykel (över 125 kubik) 390 kronor. Jarla Trafikskola i Stockholm tar 570 kronor för 70 minuter och på Umeå/Holmsunds Trafiskola i Umeå kostar en 40 minuters lektion 440 kronor.
  Sedan tillkommer följande avgifter: körprov 670 kronor, teoriprov 210 kronor, körkortstillstånd 275 kronor och tillverkning av nytt körkort 130 kronor. Dessutom måste du själv ordna en mc för uppkörningen.
  
Hur mycket kostar det att ha mc?
  Det varierar mycket, mest beroende på att priset på försäkringar för olika mc-modeller skiljer sig markant.
  – Rent generellt är det dyrare i storstäderna än i andra städer och billigast på landsbygden och i glesbygden.
  Den stora skillnaden ligger i vilken modell du väljer. Racingmodellerna är betydligt dyrare i försäkring än glidarhojarna.
  – En custom-mc vars värde ligger mellan 96 000 och 140 000 kronor kostar i Lidköping 2 700 kronor i helförsäkring per år, att jämföra med en racingcykel i Stockholm, värde mellan 41 000 och 76 000 kronor, som kostar 8 700 kronor om året.
  Kolla med de olika försäkringsbolagen vad som gäller för just din hoj. Holmia har specialiserat sig på mc-försäkringar, Länsförsäkringar/WASA har en speciell tjejförsäkring, det finns också sex-hjulsförsäkringar där du får samma bonus på hojen som du har på din bil. Dessutom kan flera mc-handlare erbjuda en speciell och ofta förmånlig branschförsäkring.
  
Vad kostar det att köra mc?
  – Normalt drar de 0,5 liter bensin per mil. Köper du en hyfsat ny motorcykel (90-tal) behöver du inte göra mycket mer än serva den vid vissa tillfällen, vilket kostar max 2 000 kronor. Vissa detaljer som däck, batteri och eventuellt packboxar blir det naturligtvis slitage på efter hand. Det kostar några tusen, kanske vart femte år.
  
Måste jag ha mc-kläder?
  Ja, absolut. Dels blir det kallt och dragigt med vanlig jacka, jeans och gympadojor, men framför allt är det en säkerhetsfråga.
  – Kör man omkull i t ex jeans blir man skinnflådd och får grus i såren även om det inte går fortare än 30 km i timman.
  Materialet i mc-kläderna (oftast skinn eller specialbehandlat Gore-Tex) gör att man glider ovanpå asfalten.
  – Glöm inte att köpa ett ryggskydd, ett bra kostar under 1 000 kronor och kan rädda dig från allvarligare skador, om olyckan i framme.
  Att köpa en begagnad hjälm är en dödssynd.
  – Köp aldrig en begagnad hjälm. Hjälmen är en färskvara och bör bytas efter tre–fyra år. Efter det har den inte lika bra stötdämpande förmåga.
  Rejäla stövlar är också viktigt.
  – Det ska vara kraftiga stövlar som skyddar anklarna.
  
Hur mycket kan jag packa med mig?
  Mer än man tror, men glöm det här med att storhandla.
  – Varje packväska rymmer 20 till 25 liter. Man kan köpa till extra packväskor och fästa på sadeln, ryggstödet och framgaffeln.

Måste jag kunna meka för att ha mc?
  
  – Nej. Köper du en modell från 90-talet så räcker det med att kolla olja och lufttryck i däcken ibland.


Eva, 49: Känslan av att få styra är go'
– Jag ser det här som den bästa och roligaste investeringen i mitt liv, berättar Eva Hutton, 49, från Mariestad och Aftonbladet/
kvinnas testförare.

  Hon började, som många andra kvinnor gör idag, med att köpa en begagnad motorcykel. Efter några år bytte hon sin begagnade Suzuki 650 mot en Harley Davidson Hugger 888cc. Det är den minsta HD:n, en relativt nätt historia jämfört med andra HD-modeller. Klart tjejvänlig.
  – Det är en helt annan kraft i motorn, men den är inte svårare att köra. Det var bara det att jag inte trodde mig kunna klara av att köra en stor motorcykel, berättar Eva Hutton.
  Att som ensamstående mamma köra motorcykel och ge sig ut på vägarna i Europa möts inte enbart av beundran. Det finns de som har anklagat Eva för att var en självisk och ansvarslös mamma som utsätter sina barn för risken att bli moderlösa.
  – Jag brukar svara att man kan dö av tristess också, säger Eva Hutton och ler finurligt under de bruna hårlockar som slitit sig från snusnäsduken som är knuten som ett pannband.

Nu tar tjejerna över styret.
Vrooooom på nätet. Bästa mc-sajterna.


epost: kvinna@aftonbladet.se
telefon: 08-7252330
fax: 08-56252805