Cyberpunk uppstod inte över en natt.
Här är föregångarna

Cyberpunk, ordet, kom till 1982. Ordet användes för att markera en ny rörelse inom science-fiction. De författare som grupperades under den beteckningen hade tidigare gått under beteckningar som Radikal Hård SF(för att markera att de var politiska och att deras historier var baserade på "hårda fakta", eller "The Mirrorshade Gang", en anspelning på att just spegelglasögon blivit en symbol för den nya rörelsen. Med spegelglasögon blir man avskärmad från sin omgivning, ingen kan se vem man tittar på. Man kan vara betraktare. Gemensamt för alla cyberpunkförfattare var att de var inspirerade av den nya, personliga teknologin på samma sätt som 50-talets SF-författare varit inspirerade av den monumentala. Men Cyberpunk uppstod förstås inte över en natt och inte med en enda bok. Detta är några av föregångarna:

Philip K Dick: "Do Androids Dream of Electric Sheep". Filmades som "Blade Runner". Tar upp en del typiska ämnen, t ex genmanipulation. Dick är överhuvudtaget en betydande författare i sammanhanget. Dicks "We Can Make You Remember Wholesale" filmades som "Total Recall".

Jack Vance: "The Augumented Agent". Tidig SF om en CIA-man som får vapen och verktyg inplaterade för att kunna utföra sina uppdrag. Detta med implantat och transplantationer och deras effekter är vanliga teman i Cyberpunkten.

J G Ballard: "Crash". Inte SF alla, men J G Ballards kliniska berättarstil är en stor inspirationskälla till Cyberpunkförfattarna, "Crash" är av författaren själv beskriven som "Den första pornografiska boken om bilolyckor". Även "Solens Rike" och "The Springs of Creation" är representativa för Ballards författarskap där oerhörda skeenden och små detaljer refereras med samma precisa distans.

William Gibson "Neuromancer". Boken som förde ut Cyberpunk till andra än de initierade. Termen "Cyberpunk" myntades f ö i en rescention av just denna bok. Med sin kompakta stil och sina tillbakalutande karaktär är detta den arketypiska cyberpunkboken och skall man bara läsa en, skall det vara denna. William Gibson: "Count Zero". Utspelar sig i samma nära framtid som "Neuromancer" men är inte någon direkt fortsättning. Allmänt ansedd som den bästa i hans "Sprawl-serie". William Gibson: "Mona Lisa Overdrive". Den hittills sista boken i hans "Sprawl-serie", och den som är stilistiskt mest utvecklad. Centrala skeenden i bokens flera sammanvävda handlingar skildras i perspektiv från personer som inte har insikt i den handling som skildras, utan som är inblandade i en annan del-intrig. Bokens separata trådar förs samman först nära slutet. Och inte ens då får man någon egentlig överblick av det som skett.

Bruce Sterling: "Islands in the Net". Ett bra exempel på den gren av genren som beskriver nya ideer om miljö, samhälle och etik. "Islands in the Net" utspelar sig i USA, i Singapore, Västafrika, Grenada. En global handling i en glas miljö. Sterling är tillsammans med Gibson den mest framgångsrika författaren i genren.

Walter J Williams: "Hardwired". Lite mer teknikorienterad än de föregående. Mycket mörkt nära-framtidsbakgrund. Droger, tunga vapen och politik.

G Alec Effinger: "When Gravity Fails"- Muslimsk drog-Cyber-kriminal-könsbytes-action. En av de mera omskrivna böckerna under det sena åttiotalet. Har fått flera uppföljare och efterföljare.

K W Jeter: "Dr Adder". L W Jeters böcker är psykologiska studier i en ospecificerat avlägsen tid. " Dr Adder" handlar om en kirurg som genomför designade, kosmetiska amputationer på unga kvinnor. En otäck bok om en otäckt möjlig framtida moral. I början av nittiotalet har mycket av det som beskrivs i böckerna ovan redan hänt. Datorrevolutionen fortsätter. Samhällen som verkade stabila igår är historia idag. Cyberpunk muteras och växer med samma fart som resten av samhället, och just nu ser den ut att kunna vara produktiv under minst ett decennium till.

Några av dem som förändrat genren:
Lewis Shiner: "Slam". Inte direkt SF. Utspelar sig i nutidens Texas. Skateboards, anarkistiska homosexuella bankrånare, UFOn, MIB (Men in Black) och alternativa livsstilar. Shiner är en av de vars böcker ligger i gränslandet mellan SF och underhållningslitteratur.

Neal Stephenson: "Snow Crash". 1992 års största nyhet i USA. Stephenson har en hip, avslappnad stil och fingret nedtryckt på snabbspolning när han skildrar ett USA där franschising och privatisering tagit över hela samhället. Här finns "Cosa Nostra Pizza", "Narcolombia", "General Jims Defence Systems" och flera andra stora kedjor. Här finns Burbclaves, förorter som blivit stadsstater, med egna lagar och egna armeer.

William Gibson: "Virtual Light". Kanske som ett svar på kritiken mot att hans förra böcker haft ör mycket "omöjlig" teknologi har Gibson, som en slags cyberpunkens Guillo i sin senaste bok på ett närmast fetishistiskt sätt sett till att varje teknisk detalj är korrekt. Till skillnad från hans förra böcker, som handlade om informationseliten, handlar denna bok om de som är på botten av samhälet.

Pat Cadigan: "Synners". I en nära framtid (när annars) skapas musik, videos, osv av människor neurojackade i sina datorer. All information sänds genom nätet, men i nätet finns nu ett nytt virus, ett virus som inte kraschar din dator utan din hjärna. Boken handlar om att ändra sig för att passa maskinen, om drömmen att lämna köttet bakom sig, om artificiell intelligens. Pat Cadigan är f ö den enda kvinnan i denna sammanställning.

Vernor Vinge: "A Fire Upon the Deep". Vinge visar med denna bok att episk SF fortfarande har en framtid. "A Fire Upon the Deep" utspelar sig i en oöverskådligt avlägsen framtid, och handlingen spänner över en hel galax. Men till skillnad från tidigare decenniers rymdopera är detta en galax man kan tro på; det finns inte en galax-omspännande civilisation, utan ett galax-omspännande nät, äldre än alla nu existerande raser. Detta nät har inte så få likheter med dagens interhop och en hel del av bokens handling förs fram i dialoger via detta nätverk. Boken innehåller dessutom en av de mera originella främmande raserna som skildrats.

R U Sirius, ed: "Mondo 2000" A Users to the New Edge": Mondo 2000 är tidskriften för dig som inte vill läsa om cyberpunk, utan som vill vara cyberpunkt. "A Users Guide" är en sammanställning av de artiklar och intervjuer som varit med i Modo 2000 de senaste åren och där finns många av de stora namnen med. Inom SF, men framför allt inom konst, musik och litteratur.

Patrik Andreasen


Home Page