Anna Sjödin - skräckbild eller förebild?

Att SSU:s ordförande Anna Sjödin hamnat i krogslagsmål har väl knappats undgått någon. Storyn är smått sensationell. Den har allt: ung blond tjej i bråk med manlig invandrare, arbetarrörelseföreträdare mot läkarstudent och så vidare - här finns alla perspektiv: klass, kön, etnicitet.
Tyvärr visar bråket också att alkohol kan ställa till det rejält.

Än så länge står ord mot ord mellan de inblandade. Anna Sjödin är polisanmäld av vakterna för övervåld mot tjänsteman. Än så länge har Sjödin inte gjort någon motanmälan.

Dagens Nyheters politiske journalist Henrik Brors kommer i dag fram till en fantastisk slutsats: Anna Sjödin kommer att bli hjälte av den här skandalen.

"En politiker bör naturligtvis inte supa och slåss. Men SSU-ordföranden Anna Sjödins agerande kan ändå lyfta henne från massan av politikerbroilrar till en förebild för just de unga hennes förbund drömmer om att vinna som medlemmar. Hon kan framstå som 2000-talets klasskämpe", skriver Brors.

Han kan möjligen få rätt. Många unga människor, framförallt tjejer, har upplevt hur kroglivet hårdnat och att vakter ofta tar till övervåld.
En avgörande fråga är huruvida Sjödin har kallat vakten, som är från Iran, för "jävla svartskalle" eller om det var vakten som kallade SSU-ordförande för "jävla hora". Om Sjödin har yttrat sig rasistiskt kommer hon definitivt inte vara någon hjälte eller förebild utan bli en skräckbild av integrationspolitikens brister.
Om det är vaktens sexistiska uttalande som gäller visar det också på ett djupt liggande samhällsproblem.

Sen är jag inte säker på att det är så bra för en ung socialdemokratisk politiker att hålla till bland innekrogarna runt Stureplan. Det kanske var en engångshändelse, vad vet jag. Det är upp till Anna och hennes kamrater att bedöma.
Ingen ung kvinna ska dock behöva bli slagen gul och blå för att de krogansvariga inte vill ha henne där.




Kommentarer

Postat av: Jonas Morian

Någon innekrog är knappast Crazy Horse. Snarare ett sunkställe ditt dem går som inte blir insläppta på några av de "fina" krogarna runt Stureplan. Sedan har jag väldigt svårt att krogbesök, vare sig på sunkställen eller innekrogar, skulle påverka förtroendekapitalet för en ung politiker - oavsett partifärg.

2006-jan-30 @ 15:10:50
URL: http://promemorian.blogspot.com
Postat av: Marcus

"Många unga människor, framförallt tjejer, har upplevt hur kroglivet hårdnat och att vakter ofta tar till övervåld."

Går nog 100 killar på varje tjej som får stryk ute på krogen.

2006-jan-30 @ 15:29:49
Postat av: Tjelvar

Du har rätt i det du skriver Helle, med ett undantag. Crazy Horse är allt annat än ett inneställe. Det är ett klassiskt "sunkhak" dit man går för att dricka billig starköl och käka plankstek. Det enda Crazy Horse har gemensamt med innekrogarna är att de geografiskt ligger i samma område.

Jag vill samtidigt göra liten en reflektion. I helgen kunde man också läsa att Leif Pagrotsky är medlem i Noppe Lefwenhaupts lilla överklassklubb, tillsammans med kungen m.fl. Om jag måste välja så känner jag nog mer samhörighet med en politiker som dricker billig starköl (även om det blev för mycket) på ett sunkhak än en socialdemokrat som gillar att umgås med sådana som "Noppe".

2006-jan-30 @ 15:32:14
Postat av: Annaa M

Tror vi bygger onödiga barriärer i samhället om vi tycker det är olämpligt för unga aktiva sossar att vistas runt Stureplan! I övrigt håller jag med om det du skriver.

2006-jan-30 @ 16:32:53
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Helle

Till Jonas och Tjelvar: Bra att ni rättar till mitt utlåtande om krogen Crazy Horse. Som ni märker rör jag mig alltför sällan i den delen av stan, fniss.

2006-jan-30 @ 17:41:14
Postat av: Fredrik

"Ingen ung kvinna ska dock behöva bli slagen gul och blå bara för att de krogansvariga inte vill ha henne där" - nej absolut inte under normala omständigheter eller p.g.a. felaktig behandling. Men i det här fallet beror det väl helt på vad Anna Sjödin egentligen har gjort? Om vaktens och krogpersonalens version stämmer verkar Sjödin ha gått fram som en ångvält och då är det möjligt att de skador hon ådrog sig är lika självförvållade som rimliga med hänsyn till situationen. Om däremot Sjödins version stämmer har hon blivit misshandlad och det måste hon då anmäla. Det borde finnas tillräckligt med vittnen i så fall (både ur hennes eget sällskap som bland vanliga kroggäster) som kan styrka hennes berättelse i en rättegång. Och med tanke på hennes position och den massmediala uppmärksamheten borde Sjödins chanser att få rätt i en sådan rättegång vara betydligt större än för en vanlig Svensson. Att historien har allt har du rätt i Helle - men knappast ur det perspektiv du väljer. Klasskamp? Är inte dagens politiker en del av samhällets "elit"? Och att döma av vad bl.a. AB skrivit verkar framförallt pressekreteraren försökt dra fördel av "kändisskapet" och "maktpositionen". Nej här handlar det om en ung politiker med klart dåligt omdöme som mer eller mindre berusad inte klarar av att föra sig och då lyckas bli omhändertagen av krogvakterna, överlämnad till polis och slutligen placerad i fyllecell. Det är ganska många steg att passera där på vägen och knappast någonting som "bara händer". Polisen har väl inte direkt överflöd med fylleceller nu förtiden heller? Nej Lena Melin har rätt - Sjödin borde ha gjort en pudel redan under söndagens presskonferens - det hade möjligtvis gjort henne till en hjälte hos de unga människor som du nämner. En topp politiker som visar på mänsklighet och vågar erkänna fel och brister - det hade varit någonting det.

2006-jan-30 @ 21:52:05
Postat av: Daniel

Nu råkar det vara så att läkarstudent kan man vara även om man är s-märkt och kommer från arbetarklassen. De är i minoritet, men de finns - jag är en av dem.
För min egen del hoppas jag att varken min ordförande eller blivande kollega uttalat sig som den ena påstår att den andra har gjort. Det vore skandal.

(PS Anna är fyra år äldre än vakten Babak Jamei DS)

Daniel (s)

2006-jan-30 @ 21:56:18
Postat av: megafånen

Tyckte vaktens version om att han blivit omkulltacklad på golvet och fått Anna över sig lät osannolik tills jag läste att hon är fd landslagspelare i rugby. Min magkänsla, efter att ha sett dem både i TV-sofforna, säger mig att det är hon som åker dit för det här.

2006-jan-31 @ 11:34:03
URL: http://megafanen.blogspot.com
Postat av: bobo

Välommen till verkligheten Anna !

Varför är det alltid så att sossar som konfronteras med svensson-problem har så svårt att hantera dem. Det kan gälla allt från kvitton till lägenhetsköp invandrarproblem krog-besök mm. Det är ju för f-n ni som har skapat detta samhälle !!!!

2006-jan-31 @ 13:20:38
Postat av: Christoffer

Två saker:
Skulle vara intressant att ta del av beläggen för att "främst tjejer" fått uppleva att kroglivet hårdnat och att vakter tar till (över)våld...
"Ingen kvinna skall behöva bli slagen gul och blå". Men män skall?

2006-jan-31 @ 16:05:58
Postat av: Stina

Jag förvånas av hur lite allmänheten vet om hur lätt det är att hamna i en fyllecell. Jag har själv extraknäckt som vakt för polisens fyllerister under en herrans massa år, och har där träffat allt från den missförstådda överförfriskade och ilskna vd:n tillika börsmäklaren, till uteliggare som polisen en kall vinternatt tar in för att han riskerar att frysa ihjäl i en snödriva. Däremellan finns det en drös kvinnor som Anna som polisen mer eller mindre räddar livet på när de tar bort henne från den aktuella miljön. När man blir ordentligt arg och kombinerar det med några öl kan det faktiskt se värre ut än det rent medicinskt är. Speciellt när det är en kvinna som inte backar från en liknande situation som utspelades på Crazy Horse. Att döma Anna som en "jävla hora" som fått vad hon bad om är bara så lågt att man häpnar över folks syn på sina medmänniskor. Det ligger inte långt från Gullious "häxprocesserna" och gör att man tappar tilltron på medmänskligheten. Att vaktpersonalen på Crazy Horse är ökänd för sitt övervåld vet både polisen och en bred majoritet - Det är därför bra att man tar upp detta som pågått ända sedan 80-talet då jag med egna ögon fick bevittna deras överträdelser. Dörrvakternas tillstånd skulle verkligen behöva komma upp till debatt, för här är det riktigt illa. Att det sedan är en läkare som avgett en yrkesed och som kombinerar det med liknande överträdelser var helg han arbetar, DET är allvarligt!

2006-jan-31 @ 19:48:19
Postat av: Chris

Hon är äldre än Babak. Hon har spelat rugby i landslaget. Hon väger dubbelt så mycket som Babak. Hon var tillräckligt full för att polisen inte skulle kunna hålla förhör med henne.

Hon har sextrakaserat poliserna och förmodligen betett sig som en idiotisk rasist på CH.

Det var knappast Lilla My som vakterna skulle eskortera ut ur lokalen.

Våldet som vakterna tvingades använda var nog knappast mer än vad som behövdes. Hon fortsatte ju till och med och att slåss efter att polisen tagit hand om henne.

Hon är inte någon vi vill ska representera SSU.
Hon måste avgå.

2006-jan-31 @ 23:16:54
Postat av: Demokrat så klart

Kan inte Anna Sjödin lära Georgiska parlamentet hur vi löser diskussioner i Sverige?

2006-feb-01 @ 12:25:41
Postat av: Maria

Hade hon varit oskyldig, hade hon knappast haft/behövt ha den aggressiva attityden... Sen är ju som sagt stället ifråga inklusive sina vakter inget paradis. Men varför då gå dit? DÅLIGT omdöme??!?! Hujeda mig för framtidens s-politiker om det fortsätter så här.

2006-feb-05 @ 11:57:44
hits