Hatbrotten ökar mot homosexuella

Samtidigt som Högsta Domstolen presenterar sin friande dom av pastor Green visar Säpo upp statistik om hatbrotten. De enda brott som ökat sedan förra året är hatbrotten mot homosexuella. När det gäller de antisemitiska brotten finns en klar minskning och även andra främlingsfientliga brott minskar, vilket är glädjande. Men för de homosexeulla har otryggheten ökat.
När pastorer som Åke Green spyr ut sin avsky mot homosexuella borde de betänka att ord hos vissa kan leda till handling.


Kommentarer

Postat av: Henrik

intressanta blogg. vi kanske ska förbjuda allt som inte anses politiskt korrekt i detta landet. Håller inte med pastorn i predikan, men yttrandefriheten är värd att försvara så långt det går. I dagens Sverige har det blivit tabu att diskutera invandring, invandrare, gaypride etc. Snart vill man ha det till hets mot folkgrupp för att man anser att det inte är lämpligt att homosexuella ska få adoptera. Man är även rasist och hetsare om man anser att vi inte kan ta emot hela världen.
Lite nyans i debatten hade inte skadat.

2005-nov-29 @ 10:32:55
Postat av: Eppe

Helle Klein borde läsa Greens predikan igen: Åke Green spyr inte ut avsky mot människor, utan mot synden, vi människor begår!

2005-nov-29 @ 10:37:47
Postat av: L.H.

Håller med om att pastor Åke Green använde väldigt felaktiga formuleringar men kyrkan är ett trosamfund och kan inte de få tillämpa sin tro utan att politiker och andra personer som ej är medlemmar inom samfundet lägger sig i är det fel. Pastor Åke Green skulle ha fått ringa dagsböter för att förstå att man inte kan kränka andra människor på det viset men väljer pingstkyrkan att vara mot homosexuellt giftermål, adoption samt att se det som ej normalt är det något de ska få göra utan att bli straffade för det.

2005-nov-29 @ 10:38:06
Postat av: Dan

GRATTIS TILL SVENSKA KYRKAN!



I och med att Hovrätten nu har friat Åke Green

från hets mot folkgrupp så välkomnas detta såklart

av vår hycklande svenska kyrka.



Nu har ni fått ett frikort att fortsätta er hets mot

oss homosexuella och ert hycklande känner inga

gränser.



Vi har lämnat kyrkan därför att det är helt klart

att vi inte har samma Gud. Vår Gud älskar och tror

på alla människor medan er Gud helt klart förespråkar

något helt annat.



Svenska kyrkan borde ha moral och hög svansföring

men det är ju klart, precis som i politiken så är ni ju

rädda för att moral och hög svansföring återspeglar

sig i att ännu fler lämnar kyrkan.



Hur många präster sitter nu inte på sina kammare och

¨filar på liknande Åke Greens predikningar?



Vidrigt!





Med hälsning

Dan

2005-nov-29 @ 10:39:48
Postat av: Helena

Ja vad säger man? Man står frågande helt enkelt och undrar om inte Högsta Domstolen anser att Sverige är en demokrati där ALLA människor har samma okränkbara värde. Det är faktiskt riktigt SKÄMMIGT för ett demokratiskt land att inte ens dess DOMSTOLAR lever upp till en av demokratins verkliga GRUNDPRINCIPER. Jag skäms över mitt land idag. Green är vår egen "Pastor Phelps". Nu är det fritt fram tycker Svensson. Bara att hata o från hat till handling är som bekant steget inte långt. Drabbas jag själv eller nån jag känner at hatet så kommer jag att hålla HD ansvarig.

2005-nov-29 @ 10:40:53
Postat av: Patrik Tikkanen

Han har aldrig i varken sin predikan eller privat antytt att han skulle "avsky" homosexuella, som du skriver. Det han predikade mot handlade enbart om själva livsstilen homosexualitet - och inte homosexuella som personer och individer. Självklart kan man misstolka detta om man aldrig lärt sig att förstå skillnaden mellan person och handling. Just detta brukar leda till en kulturkrock mellan troende och icke troende. Bara ett litet exempel: Hur många av dina påstådda hatbrott har begåtts av kristna?

2005-nov-29 @ 10:44:15
Postat av: Mattias L

Hade domen blivit fällande skulle får yttrandefrihet varit kraftigt begränsad. Flera uttalanden skulle kunna ifrågasättas och stämningar skulle i princip kunna hagla in. Så allvarliga var inte pastorns kommentarer - snarare känns det som att han fått extra uppmärksamhet tack vare att homosexualitet varit i fokus på senare tid. Självklart skall inte personer med denna läggning behöva utstå mer än andra. Men yttrandefriheten är bland det viktigaste vi har, och börjar man inskränka på uttalande likt Åke Greens ligger vi bra risigt till.

Vill ge en eloge till vår Högsta Domstol. Bra att ni inte viker undan får de åsikter som för tillfället är populärast bland allmänheten. Detta har påvisats flera gånger (det vill säga att HD följer lagen och inte den stora massan) och det är jag tacksam för.

2005-nov-29 @ 10:46:13
Postat av: Markus Eriksson

Ja visst kan hatbrotten ha ökat, men varför skriver ingen hur många brott som det verkligen är som utförs mot homosexuella?
Kanske för att det är så otroligt få och då är det väl inte så svårt att få en ökning av brotte.....

2005-nov-29 @ 10:50:38
Postat av: Slim Bizzle

Jag har själv en mängd vänner som är homosexuella och ser självklart allt kande våld mot dessa med avsky. Däremot är jag mycket tveksam mot att pastor Greens predikan är hetsande även om vissa formuleringar är olyckliga och kanske mer visar på Greens bristande retorik.
Men de flesta kommentarer jag läst på ämnet utelämnar det sista stycket som handlar om allt annat än hets eller hotfullhet.

"Vi kan inte fördömma personerna ... det gjorde aldrig Jesus heller. Han visade alla han mötte djup respekt för den person de var ... ex. synderskan enligt Johannes 8 eller kvinnan vid brunnen i Sykar enligt Johannes 4. Jesus förnedrade aldrig någon ... Han erbjöd dem nåd.

Vi får aldrig förnedra någon som lever i synd. Synden kan vi inte ha fördrag med ... men människan.
Vi tror väl än att det är som Paulus säger i Titusbrevet ... lyssna: "Ty Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor, den fostrar oss till att avsäga oss all ogudaktighet och alla värdsliga begärelser och till att leva gudfruktigt i den tidsålder som nu är."

Det är genom att visa alla människor nåd och barmhärtighet som vi kan vinna dem för Kristus. Vi vinner aldrig någon genom att visa kalla handen.
Vill någon ha samtal eller förbön är ni välkomna att höra av er. Jag tror inte att det är lämpligt idag att vi
bjuder fram någon i detta möte ... det kan missuppfattas."

Vill vi verkligen ha ett samhälle där alla åsikter som känns obehagliga förbjuds?

2005-nov-29 @ 10:57:52
Postat av: Nils T

Jag tycker nog för en gångs skull att domen är rätt juridiskt såväl som enligt det allmäna rättsmedvetandet. Var ska gränsen för yttrandefrihet gå? Efter att ha läst predikan kunde jag inte se vari det hatiska låg, det var bara ett resonemang kring livsstilar och moral utifrån hans tolkning av bibeln. Det var aldrig tal om att hetsa till trakasserier, misshandel eller mord. Ser man det dessutom till det sammanhang där predikan hölls - en gudstjänst bland normalt sett fredliga och ordentliga människor förstår jag än mindre av kritiken. Denna predikan på ett torgmöte med extremistgrupper hade inte ens då varit särskilt hetsande.
Jag ser detta mer som ännu ett sätt för en väldigt liten grupp (HBT) att söka sympatier och inflytande. De misslyckades när de försökte kidnappa feminismen i F! - som därefter inte gav mätbara resultat i opinionsmätningar. Jag förstår heller inte denna önskan att basunera ut sin sexualitet. Jag håller min privat för den ahr ingen annan med att göra!

2005-nov-29 @ 11:12:45
Postat av: Anita Johansson

Tja...vad väntar sej homorörelsen? Kampanjen är över!! Ni och Media kan aldrig få vanligt folk dit ni vill !!

2005-nov-29 @ 11:13:49
Postat av: T.Krantz

Äsh, vilket trams!

Bibeln är världens mest spridda sagobok. Det som skrivs där är lika illa som att Bröderna Grimm hetsar oss att bränna häxor.

Jag hoppas att människor vaknar upp och inser att vi borde skratta åt gudsbegräppet och se det på samma sätt som vi ser på Asatron.

I framtiden ser vi förhoppningsvis tillbaka och småler åt att folk faktiskt trodde att det var någon som fick himlen att blixtra med sin hammare och att det fanns någon som var allsmäktig.

Vakna och bli ateister!

2005-nov-29 @ 11:15:48
Postat av: Nobody

Tycker att påhoppen från Homo-rörelsen mot icke bögar har och Är större och Grövre än allt annat...trött på all bögpropaganda!

2005-nov-29 @ 11:17:18
Postat av: Fille

Mmm....tycker nog att media ska hålla käften,snacka om att spy galla, det är ju ingenting jämfört med åke green..kasta sten i glashus !!!

2005-nov-29 @ 11:19:18
Postat av: RR

Helle Klein m.f drar helt fel slutsatser. Våldsbrotten ökar när ytrandefriheten minskar. Får man inte debattera och ha åsikter om homosexualitet utan att bli hudflängd och kanske t.o.m åtalad finns bara en väg kvar, våld.
Terror dådet mot RFSLs lokal i Piteå i natt, det andra på kort tid, är ett exempel på det.

2005-nov-29 @ 11:19:35
Postat av: Rex

En eloge till HD som jag tycker gjort en alldeles korrekt bedömning av detta ärende.

Lever man i en demokrati så måste alla få tycka och tro olika. Jag kan inte se något kränkande i Åke Greens predikan.

2005-nov-29 @ 11:21:00
Postat av: Conny

Om man nu får yttra nedsättande kommentarer om sexualitet så kan vi lika gärna låta det gälla etnicitet och religion också eller hur? Folk som talar om yttrandefrihet borde ju med den logiken vilja att man fick säga rasistiska saker också. Men vi accepterar att rasism inte får förekomma (lagen om hets mot folkgrupp). Det är gott och väl om man också låter den "inskränkningen" också gälla sexualitet, men när mörkermän som pastor Green tydligen får säga vad de vill om homosexuella så borde vi ju få säga vad vi vill om etnicitet och religion också eller hur? Att Sverige är en demokrati är ett rent hyckleri med detta i åtanke. Högsta Domstolen har begått våldtäkt på lagstiftning, rättvisa och sunt förnuft, för att inte tala om demokrati.

2005-nov-29 @ 11:29:38
Postat av: Maude

STÖRST av allt är KÄRLEKEN! Vad kommer nästa "kärlekspredikan:-( att handla om?
Ny demokrati? De är ju också människor, älskas de av Å.G.? Vad tycker han om deras handlingar?
Hur kunde Å.G. frikännas? Helt otroligt så fel det kan bli.

2005-nov-29 @ 11:29:58
Postat av: Logikern

Hej! Tack för en MKT bra Blogg. Jag tycker var och en har ett eget ansvar vilken läggningen man har och är man homosexuel måste man aceptera de förordningar som är uppsatta inom kyrkan. De är ju kyrkans polyci. En annan sak jag undrat över är intresant. Var går gränsen för vad samhället acepterar som normalt/sjukt? Jag vill ha tydliga riktlinjer. Exempel:
(det är sjukt, Jag vet, men intresant)En Pappa som är tillsammans med sin egen dotter är det OK? Nej,kanske alla svarar! Men om dottern är över 18 år och själv vill ha ett förhållande med sin egen far. Är det ok då?Hon bestämmer ju själv? Är det Kärlek och var går gränsen. Hörde att någon gift sig med Berlinmuren föresten! (inget skämt) / mvh Logikern

2005-nov-29 @ 11:45:14
Postat av: Tobbe Turbo

Som några redan skrivit är det tydligen svårt med läsförståelsen. Det är knappast Åke Greens fel!
Visst kanske formuleringarna i några enstaka fall kunde vara smidigare, men den som missar innebörden i den avslutande delen i hans predikan måste antingen vara i behov av nya synhjälpmedel eller en kurs i svenska!
NÅD! Skillnad på person och gärning!
Orsaken till att man missar detta ("man" inkl. Helle Klein!) verkar vara den allmänna förenklingsprincip som blir allt vanligare. Brottet=brottslingen=oförlåtligt.
Vårt rättsväsende har (iaf förr) jobbat för att rehabilitera den som straffas. Avtjänat straff=förlåten av samhället.
De som genomfört detta synsätt är arbetarrörelsen, och deras syn på allas lika värde & rätt till möjligheter.
Borgarna vill mer och mer vrida vårt synsätt i USA-riktning. Gör man ett misstag är man en oförbätterlig brottsling, och den enda boten är att man till slut tages av daga.
Åke Green fördömer gärningar och inte människor.
De som kastar skit på honom borde tänka till vem som är skyldig!

2005-nov-29 @ 11:49:57
Postat av: w00t

Det är fascinerande hur viktigt det är för vissa människor att få hata, trakassera och såra andra människor. Och hur dessa är beredda att ta stor kamp för detta.

Det är ännu mer fascinerande att det är Kyrkan som driver denna kamp.

/Tommy W.

2005-nov-29 @ 12:13:16
Postat av: Nils T

Det vore intressant att få veta exakt antal hatbrott mot homosexuella och hur mycket de ökat. Vidare skulle det vara intressant att se statistik på andra brott för att verkligen se vad som ökar mest. Min gissning hade annars varit värdetransportrån och våldtäkter...

2005-nov-29 @ 12:22:38
Postat av: Godartad svulst

Jag hoppas också på en öppen debatt och det fria ordet men då vill jag ha bättre underbyggda argument än "en liten snutt i en gammal bok säger så" eller "jag vill inte alltså är det sjukt att vilja".
Varför inte ta det på samma nivå som vi diskuterar olika maträtter? Där det inte finns några rätt eller fel... Annars kräver jag vetenskapliga bevis för att homosexuell livsstil är sämre än heterosexuell (utöver den att vi ofta utsätts för praktiskt tillämpat hat).

2005-nov-29 @ 12:25:13
Postat av: Emil

Detta handlar inte om yttrandefrihet!!
Detta påvisar återigen att svensk lagstiftning är helt åt helvete. När man inte kränker en 4 åring för att hon sover när övergreppen görs, våldtäkts-domar som friar för tjejerna hade fel kläder....Nää lägg er tid på att få bort dom som sitter i dagens domstolar.
Denna kristna höger populist politik som finns i Sverige borde tänka lite längre än vad dom gör och börja älska sin medmänniska istället!!! Gör världen till ett bättre ställe och sluta snacka så jävla mycket bullshit....

2005-nov-29 @ 12:28:32
Postat av: Emil

Det är sorgligt att aftonbladet skildrar denna debatten med sådan avsaknad av nyans. Vad som är politiskt korrekt behöver inte dränka debatten som det nu gör. Lagen blir ju en vindflöjel om vi skulle praktisera juridik på samma sätt som tex aftonbladet väljer att skildra denna debatt. Idag är det ju okey att högt predika hur kärnfamiljen är kvinnoförtryck och grund för diskiminering. Skall jag som heterosexuell, gift småbarnsförälder känna mig utsatt för hets? NEJ, det handlar om vad folk tycker, en åsikt som måste få uttryckas. Men läser man rapporteringen kring homo-debatten så tillåts allskön smutskastning mot det som inte är politiskt korrekt medan man varmt omhuldar vem som helst som har en strömlinjeformad åsikt, oavsett om det har någon som helst relevans i saklig mening.
Vi är alla olika, unika och fantastiska människor. Precis som det finns olika människor finns det olika åsikter. Vi måste tillåta stolpskott som Åke Green och snarare se honom som en olycklig konsekvens på vår fantastiska mångfald. Annars är vi snart tillbaka på 1000-talets Sverige.

2005-nov-29 @ 12:35:06
Postat av: Puls

Åke Green hatar inte homosexuella som personer. Alla människor är lika inför Gud. Ingen är bättre eller sämre. Vi är alla syndiga människor. Det han menar är att om Gud bor i vårt hjärta så säger han till oss vad som är rätt och fel. Att ha en Gudstro betyder inte att man inte syndar, man vet när man syndar och kan då be om förlåtelse. Att homosexualitet är en avart till den tänkta skapelsen är väl ingen nyhet. Samma gäller alla andra löst sammansatta förbund som sambo, utomäktenskapliga barn, partnerbyten osv. Listan kan göras lång och inget är bättre än det andra. Det är när vi inte längre känner i vårt hjärta vad som är fel vi har vänt Gud ryggen. Allt kan inte accepteras om vi skall kunna leva tillsammans i ett fungerande samhälle. Gud är kärleken, men han accepterar inte allt vi gör, men om vi ångrar oss uppriktigt finns det alltid förlåtelse att få. TACK för mig!

2005-nov-29 @ 12:51:56
Postat av: Christoffer

Det finns 4 grundlagar i Sverige: regeringsformen, hur val till riksdagen ska se ut.
Successionsordningen, vem som ska vara statschef.
Tryckfrihet, att det inte ska finns någon censur i tidningar.
YTTRANDEFRIHET för att citera regeringskanslit: "I Sverige har vi yttrandefrihet vilket innebär att vi får säga och tycka vad vi vill."
Sen finns det självklart restriktioner i yttrandefriheten, bland annat hets mot folkgrupp. Att säga att homosexuallitet är en synd i en kyrka är ingenting som är konstigt, det står till och med så i bibeln (vi kanske ska förbjuda bibeln föresten?). Som många redan har påpekat så har han inte sagt någonting om personerna i fråga utan enbart om homosexualiteten. Dessutom är jag trött på denna debatt om vad som får sägas och inte sägas. Gäller även rasismdebatten. (tänker främst på "Nogger" reklamen...)
/en som tröttnat

2005-nov-29 @ 12:53:06
Postat av: Emil

Till Red.
Ni lägger ju fel inlägg till fel namn!! Kommentaren till signaturen Emil är fel. Jag är Emil och jag skrev nedanstående inlägg (Skärp er och rätta till, tack!):
---------
Det är sorgligt att aftonbladet skildrar denna debatten med sådan avsaknad av nyans. Vad som är politiskt korrekt behöver inte dränka debatten som det nu gör. Lagen blir ju en vindflöjel om vi skulle praktisera juridik på samma sätt som tex aftonbladet väljer att skildra denna debatt. Idag är det ju okey att högt predika hur kärnfamiljen är kvinnoförtryck och grund för diskiminering. Skall jag som heterosexuell, gift småbarnsförälder känna mig utsatt för hets? NEJ, det handlar om vad folk tycker, en åsikt som måste få uttryckas. Men läser man rapporteringen kring homo-debatten så tillåts allskön smutskastning mot det som inte är politiskt korrekt medan man varmt omhuldar vem som helst som har en strömlinjeformad åsikt, oavsett om det har någon som helst relevans i saklig mening.
Vi är alla olika, unika och fantastiska människor. Precis som det finns olika människor finns det olika åsikter. Vi måste tillåta stolpskott som Åke Green och snarare se honom som en olycklig konsekvens på vår fantastiska mångfald. Annars är vi snart tillbaka på 1000-talets Sverige.

2005-nov-29 @ 13:28:42
Postat av: Johan E

Jag håller med Woot om att det är fascinerande hur viktigt det verkar vara för anhängare till Svenska kyrkan att kämpa för att få hata en viss grupp av människor. Till alla er som tror att det är yttrandefrihet att alltid få säga sin mening hur illa underbyggd den än är, så skulle jag vilja säga: tänk lite djupare, känn lite djupare, var inte så jävla svenskt svartvit, utan mer nyanserade i er inställning. Livet är inte ett ja eller nej, eller rätt eller fel. Våga stå upp för ett omutligt kanske. Att Åke Green skiljer på gärning och person betyder inte att det är mindre kränkande för en homosexuell person. Man är det man gör och står för (bland annat). Homosexualitet är faktiskt inget brott, och kan därmed inte ses som det, vilket många som kommenterar i denna blogg liknat det vid. Och till sist (även fast jag kräker på syndbegreppet): den som aldrig syndat, kasta första stenen. Om det nu är en synd att vara homosexuell (eller att idka homosexuella handlingar), är det en större synd att hata någon eller något (inklusive ett handlande). Detta sa t.o.m. Jesus. Det borde ni extremkristna vara medvetna om.

Från en heterosexuell man

2005-nov-29 @ 13:30:13
Postat av: Marcus Sundkvist

Hej.
Ibland verkar det som man tar sig rätten att ljuga för att hävda sin egen åsikt.

Åke Green drivs av en övertygelse, och pga av det är han övertygad om att det är Guds vilja han talar, Guds vilja som är det bästa för människor och detta utifrån vad han tror är budskapet i Bibeln.

Att sedan påstå att Åke Green skulle inneha avsky mot homosexuella är
enbart förtal, och inte en korrekt bedömning av varken hans livsstil eller predikan.

2005-nov-29 @ 14:04:01
Postat av: Fredrik Persson

Aftonbladets hållning i den här frågan är smått löjeväckande.

Det här handlar om yttrandefrihet, där borde Aftonbladet OMEDELBART veta på vilken sida man står, men det är lite si och så med den saken.

Allt grundar sig naturligtvis i att lagen om hets mot folkgrupp MÅSTE BORT så fort som möjligt. Den utgör en synnerligen farlig inskränkning i yttrandefriheten.

En RIMLIG inskräkning i yttrandefriheten är att man inte får säga "slå ihjäl bögen här". Detta är, och ska vara, förbjudet.

En ORIMLIG inskräkning i yttrandefriheten är att man inte får säga "jag tycker inte om bögen här". Detta är, i vissa fall och beroende på vad som är PK för dagen, förbjudet. DET SKA DET INTE VARA! MAN MÅSTE FÅ SÄGA VAD MAN TYCKER!

Dessutom raderar Helle Klein bloggkommentarer som hon inte håller med om. Det är ett förbannat oskick.

2005-nov-29 @ 14:51:54
Postat av: Daniel Forslund, Eskilstuna

Konstigt att Aftonbladet är så trångsynta v.g. pastorers rätt att predika utifrån en trosuppfattning som funnits i tusentals år men samtidigt ger sig själva rätten att förlöjliga, såga andras uppfattningar och förstöra människors liv genom (v)inklade artiklar.

Om jag säger att jag avskyr inbrott - betyder detta att jag hatar alla tjuvar och vill att de ska avrättas? Ja, enligt ert resonemang.

Om jag utifrån min bibeltro, tro på koranen eller annan religiös urkund inte tror på homosexuella handlingar eller t.o.m. kallar dem för en cancersvulst i samhället betyder det inte att jag hatar homosexuella.

Nej, detta är vad som händer när homolobbyn får igenom ogenomtänkta lagar genom sin skuldbeläggningstaktik och skrämselpropaganda.

På ett sätt var det synd att inte Green fälldes så att Sverige (ännu en gång) fick stå i skamvrån i Europadomstolen. Detta land som säger sig värna om yttrande- och religionsfrihet har nu övertagits av åsiktspolisen som inte tillåter icke politiskt korrekta uppfattningar och försöker styra mot Nord Korea & Kinas censur av uppfattningar.

Sedan kan vi diskutera Greens ordval, bibeltolkningar e.t.c. men, det gör vi inte genom att kasta honom i fängelse.

Innan vi ger oss på gamla pingstpastorer så tycker jag det vore viktigare att stoppa porrindustrin och det ständiga utnyttjandet av kvinnokroppen som Aftonbladet i sin dubbelmoral blundar för.

Länge leve yttrande- och religionsfriheten.

Grattis Åke Green. Fy skäms Sverige som slösar tid och pengar på dyra rättegångar mot predikanter!

2005-nov-29 @ 16:43:45
hits