Aftonbladet

Mathandel på Internet blev en flopp

STOCKHOLM. Krångligt, trist och dyrt.
  Så kan man sammanfatta orsakerna till att handla mat via Internet inte blivit någon framgång. Trots stora satsningar har flera kedjor lagt ner sina Internetbutiker.

  
Willys, Hemköp och många ICA-butiker trodde alla på mathandel över Internet. Men i dag har de flesta gett upp och satsar bara på den traditionella butiken.
  När branschtidningen Supermarket för fem år sedan frågade svenskarna vad de trodde om att handla mat på Internet såg framtiden ljus ut. Hela 27 procent trodde att de inom fem år skulle beställa mat och dagligvaror via nätet.

Bara i storstäder
  Med 3,6 miljoner surfare i landet i dag skulle det teoretiskt kunna handla om närmare en miljon svenskar som handlade mjölken via datorn.
  Men så ser inte dagens verklighet ut. Antalet konsumenter som handlar mat via Internet är så försvinnande liten att det inte ens går att räkna dem i procent. Flera av de stora aktörerna har också dragit öronen åt sig och stängt sina Internetaffärer. Varje hemburen matkasse innebar ökade kostnader.
  Att handla via Internet har också blivit en tjänst för några få utvalda. Enligt Sifo:s undersökning är det bara två procent av konsumenterna som över huvud taget har möjligheten. Och då bara om de bor i några av landets största städer.

Viktigt att träffa folk
  Det finns flera skäl till att näthandeln blivit en rejäl flopp, skriver Supermarket. Det är för krångligt. Den tidsvinst man skulle göra äts upp av att hemsidorna är bökiga och svåra att hitta på.
  Kunderna gillar inte heller att leta efter Wasa Husman i långa lagerlistor så långt från butikskänslan som möjligt. Till sist har kunderna också upptäckt att den där minutens småprat med kassörskan eller plockandet med leverpastejen i disken har ett värde i sig.
  "Många såg framför sig hur skönt det skulle bli att slippa trängas med andra, men har efterhand insett att de egentligen uppskattade att träffa folk", konstaterar Maria Frostling-Henningsson i en rapport där hon följt 20 hushåll som tidigt prövade på att handla via Internet. Hälften av dem har helt slutat och återgått till att köra runt varuvagnen på traditionellt vis.

Nedskruvade mål
  Bara en av de stora kedjorna går mot strömmen och satsar på Internethandeln. ICA har sedan i oktober förra året ett plocklager i norra Stockholm. Men också här är ambitionerna rejält nedskruvade. Bland 1,2 miljoner potentiella kunder i området hoppas de få minst 1 000 kunder. Det är vad som krävs för att det ska börja gå med vinst.
  "Vi har en bit kvar till de nivåerna, men sakta men säkert har vi börjat få en trogen kundkrets", säger Stefan Gideskog, affärschef vid ICA Direkt till tidningen.
Publicerad: 2002-02-12

© Aftonbladet Nya Medier
Tipsa oss!
MMS & SMS: 71000
Mejla: 71000@aftonbladet.se
Ring: 08 - 411 11 11