Aftonbladet

Säpo försökte stoppa tv-journalist

STOCKHOLM.
Säpo fick via massmedia reda på att Göran Elwin var den hetaste kandidaten till tjänsten som faktachef på TV1. Då skickade Säpo en promemoria till regeringen där Elwin pekades ut som östagent. Han skulle ha lämnat över ett programförslag till personal på östambassader.
  Dåvarande utbildningsministern Jan-Erik Wikström (fp) visade rapporten för SVT-chefen Magnus Faxén. På det sättet fick Säpo fram misskrediterande uppgifter om Elwin till hans arbetsgivare, trots att tjänsten inte var skyddsklassad.
  Som programledare för samhällsprogrammet Studio S hade Göran Elwin bland annat kritiserat rättssäkerheten hos Säpos registreringar. Han hade några år tidigare också anmält två Säpoagenter för olovlig underrättelseverksamhet.
  - Jag hade varit kritisk mot Säpo och därför ville de inte att jag skulle få tjänsten, säger Elwin. Men det som är anmärkningsvärt är att Säpo gått vid sidan om lagen och lämnat uppgifter om en tjänst som inte är skyddsklassad.
  Magnus Faxén informerade Elwin om Säpos uppgifter och Elwin gick till Säpochefen Sven-Åke Hjälmrot för att få en förklaring. På sig bar han en dold mikrofon.
  Under samtalet berättade Hjälmroth att uppgifterna om Elwin skrevs in i promemorian som sedan skickades till regeringen. Officiellt har Säpo hävdat att det var Faxén själv som kontaktat Säpo för att reda ut påstådda läckor till öststatsambassader från TV-huset. Vid det tillfället skulle Elwins namn ha nämnts.
  Uppgifterna avslöjas nu efter en granskning av Sveriges Radios Stefan Eriksson, som förutom flera intervjuer också fått ta del av bandinspelningen som Göran Elwin hållit hemlig i 17 år.
  Jobbet som faktachef fick Elwin trots Säpos ansträngningar.
Publicerad: 1998-11-30

© Aftonbladet Nya Medier
Tipsa oss!
MMS & SMS: 71000
Mejla: [email protected]
Ring: 08 - 411 11 11