|
Miljonerna rullar in
Nu rullar miljonerna in hos Strix och vd:n Anna Bråkenhielm. USA köpte rättigheterna för 1 miljon dollar nästan tio miljoner svenska kronor. 1996 besökte Anna Bråkenhielm en mässa i Cannes. Där fick hon Expedition: Robinson-idén presenterad för sig. Jag förstod direkt att det var något att satsa på, säger hon. Hon nappade alltså och köpte optionsrättigheterna som kostade cirka 80 000 för Sverige, Norge, Danmark och Finland. En gjuten idé enligt Bråkenhielm, men det var ingen färdig paketlösning hon hade med sig hem till Sverige och Strix. Tävlingarna till exempel fanns inte med från början, det hittade vi på själva. Nu säljer Strix sitt kunnande och drar in pengar på rättigheterna för programmet. Expedition: Robinson har varit mycket fördelaktigt för Strix därför att de gjort sig kända för bland annat ett stort och avancerat produktionskunnande. Varför är program som Expedition: Robinson viktiga för tv? Därför att människor kan känna igen sig, det är väldigt avskalat. De tävlande är inga skådespelare utan vanliga människor. Dessutom är det ju en dröm för många att få komma till en tropisk ö och leva överlevnadsliv. Det är svårt att uppskatta hur mycket pengar Strix tjänar på just Expedition: Robinson, enligt Bråkenhielm. Jag kan inte svara på det, men produktionen är ju väldigt dyr. Men nog handlar det om stora pengar alltid. Enligt den brittiska tidningen The Mirror köpte det amerikanska tv-bolaget CBS sändningsrättigheterna för knappt tio miljoner. Dessutom har programidén sålts till ytterligare ett tiotal länder. Anna Bråkenhielm och Strix ligger även bakom dokusåpor som Villa Medusa, Friends på turné, På rymmen och Baren. Mer om Expedition Robinson Lag Syd Lag Nord Hon bestämmer vem som får vara med USA har de tuffaste tävlingarna Robinson åter på Tengah- |