Väktare klär ut sig till klottrare
FRAMGÅNGSRIKT Väktarna Mattias och Olle går i hiphopkläder och blandar sig med klottrarna. Sen sätter de dit dem. Den mest framgångsrika metoden hittills, menar SL.
Foto: MAGNUS ROSSHAGEN

SL:s succémetod ska minska skadegörelsen
De ser ut som vilka hip-hoppare som helst. Men utseendet bedrar.
  Mattias och Olle är väktare som klätt ut sig för att avslöja klottrare i t-banan.
  
Iförda pösiga byxor och tröjor med stora luvor tar de upp jakten på klottrarna. Aftonbladet följde med under en kvälls spaning.
  Varje kväll åker de med tunnelbanan, smyger vid utsatta områden eller ligger i skogen och spanar. I dag finns det klotter överallt, och det ökar.

Jobbat i två och ett halvt år
Ordlista
Tag: Målarens signatur.
Bomba: Att skriva sin tag många gånger.
Fame: Samlingsplats för klottrare.
Wall of Fame: Klottrarnas Mecka, favoritplatsen.
Toys: Unga klottrare, oftast nybörjare.
Racka: Kolla så att inga vakter eller poliser finns i närheten av klotterplatsen.
Wholecar: En vagn som målas eller sprayas helt.
Panel piece: Målning från golv till fönster i en tågvagn.
Crew: Klottergäng, mellan 2–20 löst sammanhållna medlemmar.
Buffat: När en klottrad plats blivit sanerad.
Värst drabbade områdena
Röda linjen, söderut.
Blå linjen, söderut.
Pendeltågen.
Hela Södermalm
Odenplan.
St:Eriksplan.
Graffiti har ökat
Klottrarna förstör för en miljon kronor varje vecka.
SL betalar över 80 miljoner kronor om året för att sanera klotter och skadegörelse.
Skadegörelsen ökade år 1999 med 18 procent.
200–300 storklottrare finns i Stockholm, de är 19–35 år. Dessutom finns en ”svans” på närmare 5 000 yngre personer som klottrar.
Vaktbolaget som SL anlitar är det enda i Sverige som har dispens från länsstyrelsen att arbeta civilt.
Ny lag ska minska förstörelsen
Justitiedepartementet arbetar med en ny lag, som gör att det kan bli brottsligt att förbereda klotter. Dessutom planeras en straffskärpning för skadegörelse och ändring av polislagen, som ger polisen rätt att kroppsvisitera misstänkta.
  
– För klottrarna handlar allt om att synas. De tycker bäst om att spraya på tåg som sedan rullar i trafik, så att många kan se deras målningar, säger Olle.
  Tillsammans med Mattias har han jobbat som hip-hopspanare i drygt två och ett halvt år.
  Under signaturer som JSA (”jag slutar aldrig”), DHK (”det här kommer kosta”), TIS (”tomma i skallen”) erövrar klottergängen tunnelbanan, pendeltågen, stationerna och stan bit för bit.
  SL betalar över 80 miljoner kronor per år för att sanera klotter och skadegörelse. Nu börjar man tröttna.
  – Det är ju egentligen skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Håkan, arbetsledare för SL:s klotterspanargrupp.
  Men sedan man börjat anlita civila spanare som Mattias och Olle har klottret minskat.
  – Hittills i år har vi gripit närmare 300 klottrare. Bara under juli greps 44 klottrare. Många av dem greps av Mattias och Olle.
  – Hip-hopparspanarna är den mest framgångsrika metod vi någonsin satsat på.
  Stockholm anses vara en utmaning för klottrare. Ryktet om de civila spanarna och deras effektivitet har spritt sig i Europas klottrarkretsar. Klottrare kommer hit, från Italien, Ungern, Finland, Danmark, Norge, Holland och Tyskland.

”Handlar om hat mot samhället”
  Många nöjer sig inte bara med att klottra, utan sprayar ner hela vagnar, krossar rutor och tar sönder säten.
  – Förr var det lugna typer som klottrade. Nu handlar det mer om hat. Hat mot SL och mot samhället, säger Mattias.
  Hip-hopspanarna är övertygade om att dagens klottrare är välorganiserade. De sitter hemma och planerar allt in i minsta detalj, vilka flyktvägar som finns och vem som ska vakta.
  Allt fler klottrare börjar dessutom beväpna sig, vilket oroar Mattias och Olle.
  – Många har med sig järnrör, knivar och basebollträn. Det gäller att inte vara rädd. Då är det kört, säger Mattias..
  I slutet av det idylliska villaområdet i Älvsjö ligger ”Wall of Fame” – klottrarnas Mecka. Här skräpar dussintals sprayburkar och tomma målarfärgshinkar. Murar och tunnelväggar är täckta av graffiti och tags.
  – Jag förstår att det är spännande att smyga sig in på ett ställe och sätta sin tag eller göra en just målning, säger Olle.
  Han menar att han drivs av kicken av att få fast en klottrare.
  – Efter en hel natts spaning i skogen eller en två kilometers jakt över spåren är känslan enorm när man lyckas.


Fotnot: Klotterspanarna heter egentligen något annat.

Tyck till om SL-trafiken


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00