– Jag blir tokig av bullret
buller KAN INTE SOVA Raija Pikkarainen, 50, kan inte sova. Hon bor vid Hornstull ovanför t-banan i ett av Stockholms mest bullerutsatta områden. - Jag tror att jag håller på att bli tokig av att aldrig få sova.
Foto: BJÖRN WANHATALO

TYCK TILL

Raija kan bara sova när tunnelbanan står stilla
Raija Pikkarainen, 50, kan inte sova.
  Hon bor vid Hornstull ovanför t-banan i ett av Stockholms mest bullerutsatta områden.
  – Jag tror att jag håller på att bli tokig av att aldrig få sova. Jag har blivit glömsk och får lätt vredesutbrott.
  Trots att hon bor på andra våningen kryper decibelmätare upp till 50 dB i Raijas sovrum när tunnelbanan dundrar fram. Ljudet är dovt och skramlande.
  Enligt miljöförvaltningens rekommendationer ska ljudnivån inomhus på natten inte överstiga 45 dB, eftersom sömnen då blir dålig eller obefintlig.
  – Var 8:e till 10:e minut kommer tåget. Under de tre timmar på natten tågen inte går kan jag få lite sömn, säger Raija Pikkarainen.
  För en tid sedan fick hon bullerisolerade fönster av fastighetsägaren Stockholmshem. Därför störs hon inte lika mycket av vägtrafiken som tidigare.

Här bullrar det värst
Nynäsvägen,
E4 och E 20,
Valhallavägen,
Långholmsgatan,
Hornsgatan,
Huddingevägen,
S:t Eriksgatan,
Drottningsholmsvägen,
Bergslagsvägen,
Klarastrandsleden,
Södertäljevägen.

Riktlinjer på god ljudmiljö i Stockholm:
  – 45 dB maximal ljudnivå inomhus mellan 19–07.
  – 55 dB dygn utomhus vid fasad, balkong och uteplats.
  – 70 dB maximal ljudnivå utomhus.

Öronpropparna hjälper inte
  När vi mäter ljudnivån från det öppna fönstret går decibelmätaren upp till 70 dB, vilket är rekommenderade maximalnivån utomhus.
  Raija har inte de bästa förutsättningar för att vakna pigg och utvilad.
  – Jag har försökt med allt. Klagat hos fastighetsägaren och hos miljöförvaltningen och hos SL. Öronproppar hjälper inte. Ibland tror jag att jag håller på att bli galen. Jag är jämt trött och får vredesutbrott för minsta lilla. Jag skäller på mina barn och mina hundar.
  I ett brev från miljöförvaltningen skriver Gunnar Holmqvist till Raija att oväsendet från tunnelbanan är svårt att få bukt med.

Kan inte byta bostad
  ”Ljudet sprider sig i hela byggnadskonstruktionen i form av vibrationen från grunden vilka i sin tur förorsakar det störande ljudet i bostaden.”
  – Ska jag behöva sjukskriva mig för att undvika kollaps?
Kan du inte flytta?
  – Jag får vänta minst ett år i byteskön och jag kan inte byta bostad tidigare. Det är ingen som vill bo här.
  Räddningen för Raija har varit att hon någon gång i veckan åker till sin dotter för att sova ut. Några månader på sommaren bor hon i sin sommarbostad och då kan hon njuta av obegränsad sömn.

”Buller är en stadsplaneringsfråga”
Raija Pikkarainen tycker att varken Connex, som kör tunnelbanan, SL eller fastighetsägaren Stockholmshem vill göra något åt bullret.
  – Om vi får bullerklagomål försöker vi lösa det omgående. Vi samarbetar med miljöförvaltningen och SL för att råda bot på bullret, säger Olof Eriksson, produktionschef på Connex.
Vad gör ni om privatpersoner inte kan sova på grund av tunnelbanan?
  – Är fastigheten redan åtgärdad kan vi inte göra så mycket mer, säger Bengt Fogelström, vd på Stockholmshem.
Vad gör SL åt bullret?
  – Tyvärr är stomljud väldigt svårt att åtgärda eftersom det fortplantar sig i byggnaden. Men när de nya vagnarna är i drift även på den röda linjen blir problemen mindre, säger Maria Olsson, ingenjör vid SL Infrateknik.

sara.hagner@aftonbladet.se

På miljöförvaltningens hemsida kan du läsa en kartläggning av vägbuller i Stockholms stad 1999.
För att kunna läsa rapporterna måste du ha Adobe Acrobat Reader 3.0 eller bättre.
180 000 stockholmare är drabbade
Stockholm väsnas.
  30 000 stockholmare lever med svårt buller varje dag och ytterligare 150 000 personer är drabbade.
  – Vi satsar 25 miljoner kronor per år på bullerbekämpning men det hjälper inte att få ned nivån, säger Magnus Lindqvist på miljöförvaltningen i Stockholm.
  Vägtrafiken är den dominerande orsaken till bullerstörningar i Stockholm. Hela 75 procent av oljudet kommer därifrån. Fram till 1996 satsade Stockholms stad bara en miljon kronor om året på bullersänkande åtgärder.
  – Trots att mycket bra har gjorts kan vi bara hålla bullret på en konstant nivå. Mycket skulle behövas göras internationellt, exempelvis kunde man införa en standard på däck som är tystare, säger Magnus Lindqvist.

Försök med tysta vägbanor
  Magnus Lindqvist säger att man också skulle kunna göra vägbanorna mycket tystare. Försök pågår med inblandning av gummi i beläggningsmaterialet.
  – Det bästa är förstås att få ned ljudet vid källan. Ljudvallar och bullerisolerade hus är bara plåster på såren och kanske inte den bästa lösningen. Utomhusljudet är ju kvar.
  Trafikbuller brukar beräknas som en medelnivå under ett dygn och mäts i decibel. Har man över 65 decibel inomhus anser miljöförvaltningen att man är mycket utsatt för buller, 55–65 måttligt utsatt. Totalt är det 180 000 stockholmare som lever med detta varje dag.


Bullret kan förstöra ditt liv
Är du irriterad, kanske deprimerad och har svårt att sova?
  Bor du nära en stor trafikled eller spårtrafik?
  Då kan du ha tagit skada av bullret.
  – Buller försämrar din prestationsförmåga och sänker din livskvalitet, säger överläkare Gösta Bluhm vid landstingets miljömedicinska enhet.
  Buller kan göra dig trött, irriterad och sömnlös. Vilket i sin tur kan orsaka depression och till och med höjt blodtryck.

Bullret värst nattetid
  Under dagen klarar man sig ganska bra. Bullret skadar mer när man ska sova.
  – Buller har en lömsk effekt när man sover. Man kanske inte vaknar, men sover sämre. När man vaknar på morgonen är man lika trött som när man gick och lade sig, säger Gösta Bluhm.
  Han och hans kolleger driver ett projekt där man utreder bullrets betydelse för hjärt- och kärlsjukdomar.
Vad ska en bullerutsatt person göra?
  – Kräv bullerisolering av fastighetsägaren, tala med miljöförvaltningen om du bor i innerstaden, eller med Vägverket om du bor i närheten av riksvägar. Be miljöförvaltningen göra en mätning.
Ska man sova med öronproppar?
  – Ja, det kan vara en bra idé.

sara.hagner@aftonbladet.se


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00