Så underlättar du transporten
Denna häst är lite ovan vid att vara ute och åka.
Hennes skötare leder henne mot transportens ingång
och låter henne gå fram i sin egen takt.
Foto: EVA ETERNELL HAGEN

Så går stoet lugnt in med lite hjälp.
När hästen har gått in i transporten sätter man först för bommarna och sedan sätter man fast hästen med grimskaftet. Malou och hennes medhjälpare står vid sidan av transporten när de fäller upp baklämmen.
Alla hästar kan behöva åka transport någon gång i sitt liv. Därför skall man vänja alla hästar vid att bli lastade så att det inte uppstår onödiga komplikationer ifall ni skulle bli tvungna att åka in till djursjukhuset.
  Av samma skäl skall det alltid finnas transportskydd till hästen så att den inte skadar sig vid transporten. Förutom transportskydd skall hästen ha ett täcke, grimma och svanskappa eller svanslinda på sig. Anpassa täcket efter väderleken. Hästen blir lätt varm i transporten och kan drabbas av panik om den blir för varm. Så ett lätt kombitäcke eller bomullstäcke är tillräckligt om det inte är vinter.
  Om hästen aldrig, eller endast ett fåtal gånger, har åkt transport förut skall man påbörja lastningen i god tid, men givetvis inte dra ut på tiden i onödan. Två medhjälpare kan också behövas.
Framdörren skall vara öppen så att ljuset kommer in i transporten. Gå lugnt men bestämt mot öppningen, visa ingen oro själv, för det känner hästen direkt. Om hästen inte går in trots tålmodiga försök med vänliga klappar och ord, kan de båda medhjälparna skjuta på hästen för hand upp för lastlämmen. Många hästar tycker det bullrande ljud som uppstår när den sätter ned hovarna på lastlämmen är skrämmande, då kan man ta upp ena hoven med handen och sätta upp den på lämmen för att visa att det inte är farligt.
   Om hästen inte går in i transporten trots hjälp av medhjälpare, smackningar och vänliga klappar kan man försöka "muta" hästen med en hink peletts eller havre för att gå in i transporten. Håll hinken framför mulen på hästen och gå in i transporten och försök få hästen med dig in. Hjälper inte det heller så blir man tvungen att använda linor eller rep som spänns fast i släpets sidolänkar. Två medhjälpare tar sedan varsin lina och korsar dem bakom hästen så att hästen blir instängd. Medhjälparna skall hålla emot linan även om hästen kastar sig åt något håll, och går hästen närmare släpet så drar de åt linan mer. Hästen blir på så sätt snart mer eller mindre tvungen att gå in i släpet.
  Ge alltid hästen belöning när den väl kommit in och prata uppmuntrande med den. Kom ihåg att om den får någon obehaglig upplevelse i samband med lastning eller transport kommer den alltid att förknippa transporten med detta obehag.
  Ett sätt som är bra med hästar som är svåra att lasta är att köra upp transporten direkt till stalldörren och lasta hästen från stallet. Då har den inte någon annan väg ut än till transporten. Detta brukar vara det mest odramatisk sättet och jag brukar göra det i de fall det hänt att jag ej haft någon hjälp till hands.
  Hästen skall stå fastbunden med ett kort grimskaft eller i ett transportgrimskaft. Kom ihåg att det skall gå lätt att få loss hästen om det händer något.
  När man fäller upp baklämmen får man aldrig stå direkt bakom utan vid sidan om den ifall hästen skulle backa bakåt.
  Oftast har hästarna svårt att hålla balansen om de har för trångt utrymme, som i en tvåhästarssläp. Ge hästen så bred plats för benen som möjligt. Kontrollera också att ingenting inuti transporten kan skada hästen om det börjar fara omkring.
  När hästen skall lastas ur skall den gå baklänges ut. Den skall gå lugnt bakåt, om den kastar sig ur kan den lätt skada sig själv och andra. Se till att det inte står folk runt transporten innan ni går ut ifall hästen skulle kasta sig åt sidan.
  Efter transporten skall transportskydden tas av, hästen visiteras och därefter ledas en stund för att torka och sträcka på benen.
  En sak som inte är att förglömma vid transport är att den som kör måste ha giltigt körkort för den vikt lasten utgör. Om ni är osäkra så ring polisen och kontrollera innan. Har man möjlighet att välja är det bättre med en bil med manuell växellåda mot en automat då man ofta behöver lägga in en lägre växel i backarna. Tyvärr är det också lätt hänt att dra sönder en automatlåda när man kör med tungt släp. Kontrollera dessutom att transporten är besiktigad, skattad och försäkrad.
Eva Eternell Hagen