Arabiskt Fullblod: Polen
Polen har en av de äldst dokumenterade avelsprogrammen i Europa. Det första upptecknade omnämnandet om araben i Polen finns i en anteckning från kung Sigismund Magiellon från år 1570. Kungen jämförde kvaliteten hos araben som krigshäst med de turkiska, persiska och andra europeiska raser.
   Det var under de medeltida krigen som den arabiska hästen blev ett viktigt inslag i det polska landskapet. Sin snabbhet, uthållighet, kvickhet, överlägsna intelligens och sin förmåga att överleva och trivas på väldigt små rationer gjorde den arabiska hästen till den bästa krigshästen för den tiden.
   Men araben var för lätt för att bära de tunga rustningarna som de engelska riddarna hade på korstågen. Dessa red ju på kallblodiga hästar. Men för de östra européerna gällde det att kriga emot turkar och tatarer. Då var araben en utmärkt häst för det lätta kavalleriet. Det polska kavalleriet på sina lätta hästar visade sådant prov på mod och skicklighet att inte bara allierade, utan också fienden, måste uttrycka sin beundran.
   Det var från dessa hästar som den polska arabaveln började. En avel som växte fram på adliga stuterier som prins Roman Sanguszco i Slawuta, greve Joseph Potocki i Antoniny, samt greve Xavier Branicki i Uzin. Dessa adelsmän förde en fullständig avel med de rena arabiska fullblod. Deras grundstock bestod utav ökenaraber som antingen hade förvärvats genom byte i krig eller köpts från Ali Pasha Sherif i Egypten.
   Idag anses den polska araben härstamma från framförallt tre stuterier: Slawuta, Bialocerkiew samt Jarczowce.

Slawuta
  Stuteriet Slawuta är daterat från år 1506. De första araberna bestod utav prins Sanguszko's stam. På mitten av 1600-talet utrustades expeditioner for att hämta nya ökenhästar i Arabien, och då och då importerades uppfriskande blod från Egypten.
   År 1803 utrustade prins Hieronim Sanguszko en expedition till Arabien. Expeditionens ledare hette kaietan Burski. År 1805 åter vände expeditionen till Slawuta med fem hingstar. Ingen av dessa kom dock att spela någon större roll i den polska arabens historia .
   År 1816 skickade prinsens äldsta son en ny expedition till Arabien för att erhålla goda araber. Expeditionens ledare hette Tomasz Moszynski. Han hade turen att få slå följe med en engelsman som hette Carl Raswan och som bodde med sin arabiska fru i Aleppo. Med deras hjälp kunde Moszynski välja ut och föra med sig fem hingstar och ett sto till Slawuta år 1818.
   En utav hingstarna som Moszynski hade köpt med sig var en Kehilan som hette "The White Hajlan". Hingsten hade köpts i Damaskus för den ganska omätliga summan av 3.500 francs. Andra hingstar köpta vid denna tid som kan ha haft en ansenlig inverkan på den polska arabaveln var skimmeln Dzell, fuxfärgade Dzedran, ljusbruna Seglawi och den bruna Obejan.
   Under åren 1821 till 1826 importerade Slawuta tio hingstar och fyra ston genom sin arabiske agent Aretin.
   En berömd ökenhingst som betytt mycket för Slawuta var Batran-Aga som var en Seglawi Jedran. Hingsten köptes år 1844 av prins Roman Sanguszco. Men han fick problem med vicekonungen av Egypten som också fått ögonen på hingsten. Hellre än att låta hingsten lämna landet försökte vicekonungen att köpa honom från prinsen, som vägrade. Så vicekonungen lät inte Batran-Aga resa. Efter två års trassliga förhandlingar tilläts hingsten tillslut att lämna landet. Batran-Aga blev fader till Iskander-Bazza, och från denna linje härstammar stona Obhean-Macznik, Perta och Kreolka, den sistnämnda en Naborrdotter som stått som avelssto många år på Michalow.
   En annan berömd hingst från Slawuta var Abu Chejl. Abu Chejls avkommor korsade med Batran-Aga's gav den kända och betydelsefulla hingsten Rymnik. Rymnik och Lira, ett sto av Batran-Agafamiljen, fick dottern Yaskolka. Yaskolka blev mor till den mest berömde juvelen i Crabbet Parks stuteri, hingsten Skowronek.
   Från år 1795 till år 1903 importerade familjen Sanguszko 73 hingstar och nio ston. Två av dessa hingstar har bildat grunden till två ännu idag betydelsefulla hingstlinjer; Ezrak Seglawi DB, importerad år 1875, och Ilderim DB, importerad år 1900.
   När första världskriget började bestod Slawutastuteriet av tio hingstar och 132 avelsston. Nästan alla gick förlorade under kriget.

BIALOCERKIEW
  Greve Franciszek Ksawey Branicki sökte år 1778 efter arabiska fullblod till sitt nyetablerade stuteri tillsammans med överbefälhavaren för den polska armén, Aielki Koronny. Hos Kiev Palatine-Szczesny Potocki fann de till slut två hingstar och trettio ston. Under denna tid bestod Bialocerkiew utav tre gods; Szamrajowka, Janiszowka samt Uzin. Avel bedrevs på alla tre godsen. Men Szamrajowka räknas dock som grunden till Bialocerkiewstuteriet. År 1783 började man föra anteckningar på alla avelsdjur, unghästar och ursprungliga importer från öknen i en stuteribok.
   Bialocerkiews unghästar fick en mycket hård uppväxt. De fick gå på stäppen med vinden vinande och isande under öppen himmel i regn. Detta gjorde att bara de starkaste individerna överlevde, och Bialocerkiews hästar utvecklade en mycket hög kvalité. De blev generellt större, friskare och mer atletiska än på andra stuterier. De blev så omtalade att till och med den turkiska sultanen Abdul Aziz skickade sin stuterichef och chefsvetrinär till Bialocerkiew 1864 för att rekrytera hästar till sultanens stall nära Istanbul som var under uppbyggnad. De kom tillbaka till Turkiet med två hingstar, 48 ston, 17 treåringar, 21 tvååringar, fyra föl, åtta ridhästar och sex vagnshästar.
   De båda grevarna Wladyslaw och Konstanty Branicki tillbringade år 1845 ett år i den arabiska öknen för att köpa hästar. De kom tillbaka med sju hingstar och nio ston.
   I stuteriets noggrant förda stambok finns det bokfört att 123 araber importerats från öknen; 107 hingstar och 16 ston. Under tiden 1818 till 1879 såldes 2.009 hästar 1.231 bortskänktes, familjen var känd för sin enastående generositet. Under första världskriget led stuteriet dessvärre väldiga förluster. Idag finns det bara en av de många stolinjerna kvar i Polen.

JARCZOWCE
  År 1840 grundade greve Juliusz Dzieduszycki stuteriet Jarczowse. Stuteriet var det minsta utav dessa tre men inte för den sakens skull mindre betydelsefull för det. Samma år som stuteriet grundades köpte greve Juliusz Dzieduszycki Bagdad DB i Kiev. Han fick betala inte mindre än en vacker vagn dragen av ett fyrspann, en väska full med gulddukater samt en silveröverdragen piska till den arabiska köpmannen för att få köpa den magnifika vita hingsten..
   Greven köpte sedan också sina avelsston från öknen. Han återvände år 1845 från Arabien med Mlecha DB, Gazella DB och Sahara DB. Dessa ston har bildat grunden till tre utav Polens mest värdefulla stolinjer. Under den långa resan från öknen nedkom Sahara med ett stoföl, efter en okänd ökenhingst, vilken fick namnet Sahara Slepka DB. Hon var den första i raden av de avkommor som står bakom hästar som Ofir (e.Kuhailan Haifi), Aladinn (e.Nureddin), Erystawi (e.Witraz) med flera.
   Samtidigt som Gazella, Mlecha och Sahara inköptes också sju hingstar. De två bästa var Abiat DB och Koheilan DB. De behölls på stuteriet medans de andra fem såldes i Polen.
   Den enda hingstlinjen från Jarczowce som finns kvar i Polen idag grundades av Krzyzyk DB. Hingsten importerades år l876 och han står bakom kända hingstar som Ofir, Negatiw och Tripolis.
   Stuteriet upplöstes år 1885 då greve Juliusz Dzieduszycki avled. De värdefulla hästarna spreds ut till mindre stuterier. Under de tjugofem år som stuteriet existerade försåg de förutom andra polska stuterier även andra länder, som till exempel Ungern med araber.

ÖVRIGA STUTERIER
  Visserligen räknas Slawuta, Bialocerkiew och Jarczowce som de största och mest betydelsefulla stuterierna. Men det har naturligtvis funnits andra mindre stuterier som har haft stor betydelse för den polska aveln, till dessa räknas Gumniska, Antoniny, Jezupol samt Pelkinie.
   Gumniska grundades år 1835 utav prins Wladyslaw Sanguszko som var sonson till Hieronim. Stuteriet blev nästan totalt ödelagt under det första världskriget.
   Antoniny grundades år 1845 utav Alfred Potocki. Han gifte sig detta år med prinsessan Marya Sanguszko och i hennes hemgift ingick 44 ston och 58 föl som överfördes från Slawuta. År 1917 totalförstördes stuteriet av första världskriget.
   Jezupol grundades år 1885 utav greve Wojciech Dzieduczycki. Greven var arvtagare utav Jarczowce och år 1894 övertogs skötseln av stuteriet av sonen Wladyslaw. Under första världskriget fanns det tjugo elitston på Jezupol. Alla utom fyra beslagtogs under den ryska invasionen av Polen och fördes till Ryssland. De fyra ston som blev kvar i Polen var Mlecha, Gazella II, Zulejma samt den sistnämndes dotter Pompinia.
   Pelkinie grundades ar 1892 utav prins Witold Czartoryski. Han startade upp sin verksamhet på 22 ston som han köpte från Slawuta, Jarczowce och Bialocerkiew.
   Förutom dessa nu uppräknade stuterier fanns det ett trettiotal mindre stuterier med ett litet antal avelsston. När första världskriget slutade år 1918 fanns det bara 47 renrasiga ston kvar i Polen. Trots detta avlade polackerna fram hästar under tiden till andra världskriget som Amurath Sahib (1932), Ofir (1933), Trypolis (1937), Wielki Szlem samt Witraz (1938).

JANOW PODLASKI
  Stuteriet Janow Podlaski grundades på order av tsar Alexander I år 1817. Han hade krönts till kung av Polen året innan. Stuteriet bestod till en början utav 100 ston och 54 hingstar. De vackra vita stallarna konstruerades av arkitekten Henryk Marconi och uppfördes under åren 1842 till 1848.
   År 1919 upprättades ett statligt arabiskt stuteri av det gamla privata stuteriet Janow Podlaski. Syftet med detta statliga stuteri var att bevara typen och kvaliteten av de arabiska fullbloden genom avel med goda hingstar och ston med särskilt blod samt föra in arabens kvalitéer i aveln av andra polska hästar
   I detta statsstuteri samlades hästar från gamla polska linjer från stuterierna Jarczowce, Slawuta, Antoniny, Gumniska, Bialdocerkiew, och hästar importerades från Babolna i Ungern, Weil och Inocenzdvor i Tjeckoslovakien. Genom noggrann och strikt urval av avelsstammen försäkrade Janow för en fortsatt förbättring i den arabiska aveln. Under åren mellan krigen, 1918 till 1939, användes huvudhingstlinjerna: Bakszysz (e.Ilderim u.Parada), en skimmel född 1901 på Slawuta och han blev far till Fetysz, Floks och Flisak, samt, linjen efter hingsten Koheilan I (e.Koheilan IV u.Gazal), en skimmel född 1922 i Babolna och han blev far till Lowelas, Jaszmak och Opal. Andra nämnvärda hingstar som användes under denna period var Obejan Szerrak (u.Seglawi Dzedran), importerad från Arabien till Frankrike och sedan till Janow, Ganges I (e.Hindostan II u.Lezginka), född hos Antoniny, och hans son Hardy (u.Gazella II), som var en duktig slätlöpare och en värdefull stuterihingst.
   Under samma period användes flera stolinjer på Janow, många som är bevarade i arabiska blodlinjer än i dag världen över. Dessa inkluderar linjen av Gazella (importerad 1845 till Jarczowce). Gazella II (född 1914 efter den importerade Arabian Koheilan undan Abra), och hennes döttrar Czapla (född 1921), Elegantka (född 1923), Fryga (född 1924), Jaskolka II (född 1928), samt Taraszcza (återfinns, i stamtavlan bakom hingsten Naborr, född 1937). Andra viktiga stolinjer var linjer härstammade från Sahara (importerad 1845 till Jarczowce), Mildrdka (född 1816 på Slawuta). Szweykowska (född 1800 på Slawuta) samt Szamrajowka (född runt 1810 på Bialdocerkiew).
   År 1939 bröt andra världskriget ut. Flera av de polska stuterierna som låg nära gränsen till Ryssland evakuerades tidigt. Bland dessa var Janow Podlaski. Hästarna evakuerades gång på gång och var på vandring i Europa under långa perioder. I krigets slutskede befann man sig i Tyskland på väg mot Dresden, den berömda konstnärsstaden som förintades totalt under kriget. Den 13 februari 1945 hände följande:
   "Morgonen var mycket kall. Hästarna var i dålig kondition och kriget gjorde det svårt att få fram mat till människor såväl som till hästar. Fodret gick i första hand till de dräktiga stona. De enda tillgängliga tågvagnarna var reserverade för 58 föl och fem högdräktiga ston. Resten av Janow Podlaskis hästar - över 200 stycken - fick gå till fots. Snö och regn vräkte ned över hästarna och männen och på vägarna stod leran decimeterhög. 90 av hästarna spändes i par framför små vagnar och de äldre stona bands bakom. Unghästarna leddes för hand. Den tyske översten von Bonnet red i täten för 40 man i en separat grupp någon kilometer från stona. Var och en av de 40 red en hingst och hade en hingst i ledtygel bredvid.
   Vid kvällningen kunde man bara hitta stallplats till några av stona. Resten fick tillbringa natten vid sidan av vägen hungriga och kalla. Men det visade sig att det blev alltför svårt att hålla de 80 hingstarna lugna i närheten av stona. Man beslöt därför att fortsätta med hingstarna direkt till Dresden, där det fanns baracker uppsatta åt hästar och män. Halv två på natten anlände man till staden mitt under ett häftigt flyganfall!
   Männen försökte desperat att ta skydd under träden i en park i stadens centrum medan bomber utan innehåll exploderade runt om kring dem. Hingstarna blev galna av skräck och på mindre än en minut var 40 hingstar lösa, sedan 50, sedan 60. Nu var även männen panikslagna. Alla utom en! En liten spenslig stallskötare glömde faran och sin säkerhet för de två hingstar han blivit anförtrodd. Hans namn var Jan Ziniewicz och hingstarna hette Witraz och Wielki Szlem.
   En bomb exploderade alldeles intill de två hingstarna och Witraz svans fattade eld. Han kastade sig skräckslagen hit och dit men Jan släppte inte taget utan talade hela tiden lugnande till honom. Jan visste att i vardera handen höll han en hingst, som var mer värdefull än alla andra tillsammans.
   När morgonen kom och de anfallande planen återvänt till sina baser i England fanns bara 20 av de 80 hingstarna kvar. Bland dem fanns Jan Ziniewicz två skyddslingar.
   När de hittades under träden i parken, morgonen den 14 februari, var Jans händer helt skinnflådda. Köttet lyste rött i handflatorna och händerna var stela av köld och kramper. Man fick bända loss hans händer från hingstarnas ledtyglar."
   I fyra dagar letade man efter bortsprungna hingstar. Kropparna efter 22 stycken hittades, bara 38 stycken återfanns i livet, 20 stycken fann man aldrig.
   Director Andrzej Krzysztalowicz var då ansvarig för stona. Han red den kända hingsten Amurath Sahib i täten för alla stona. När de gick in i Dresden red han förbi kropparna av "sina" döda hingstar som låg spridda överallt. Denna syn gjorde honom fullständigt förtvivlad, men ett litet ljus i allt detta fasansfulla mörker tändes ändå när han en stund senare fick se sina båda "stjärnor"; Witraz och Wielki Szlem!
   Efter andra världskriget återstod det endast 52 ston och ett mindre antal hingstar kvarspridda över Europa. Janow Podlaskis byggnader hade skadats svårt under kriget. Först år 1960 kunde alla hästarna slutligen föras tillbaka till stuteriet. Ännu en gång visade polackerna sin förmåga att bygga upp allt från nästan ingenting. På tio år förökade sig stammen så pass omfattande att de kunde exportera igen.

MICHALOW
  Michalow är det andra statligt ägda arabstuteriet i Polen. Det grundades år 1947 i Klemensow i sydöstra Polen. År 1953 flyttades stuteriet till byn Michalow som ligger i centrala Polen 22 mil söder om Warzawa. Avelsmaterialet härstammar från araber från Janow Podlaski, Gumniska, Pelkinie samt från flera mindre stuterier vars hästar överlevde kriget. Från några få avelsston har antalet nu uppgått till över hundra. Detta gör Michalow till Polens största arabstuteri.
   Michalow omfattar två egendomar med en totalyta på runt 1200 tunnland, 741 utav dessa är odlad mark. Marken är mycket rik på fosfor med underliggande kalk och är därför idealisk att uppföda hästar på.
   Vid sidan av den arabiska aveln föder stuteriet också upp knabstruphästar, minishetlandsponnyer samt en omfattande avel av vackra jerseykor.

KUROZWEKI
  Kurozweki ligger ungefär 19 mil söder om Warszawa. Sedan 1700-talet har det varit verksamt med hästar av olika raser och ursprung, men det var först år 1973 som de första arabiska fullblodshästar flyttade in. De kom från Janow Podlaski och Michalow. Den andra gruppen araber kom till stuteriet 1974 och stuteriet Kurozweki bildades officiellt den första januari 1975, då med 39 ston.

BIALKA
  Detta är det yngsta utav de fyra statsstuterierna. Det ligger ungefär 22 mil sydost om Warzawa. Bialka har varit en hingststation sedan 1930-talet, men det var först 1981 som man började med uppfödning utav arabiska fullblod.
   Bialka består utav runt 1200 tunnland odlingsbart land. Där finns fyra stallar med plats för drygt 200 hästar.

PRINCIPER OCH AVSIKTER I DEN POLSKA AVELN
  I avsikt att göra den polska arabaveln mer effektiv och ge det större stöd grundades arabhästföreningen i landet år 1926 under gynnande av det polska jordbruksministeriet. Föreningens ansvar är att övervaka allt betydande rörande aveln av arabiska full blod och främja kontakter med andra länder engagerade i arabisk avel.
   Ett annat viktigt steg främjat av jordbruksministeriet 1926, var etablissemanget och förberedelsen av en polsk arabisk stambok. Det var planerat och skrivet i överensstämmelse med principer utformade av ministeriet. och boken har blivit en erkänd och accepterad uppteckning av polska blodlinjer av alla större länder i världen.
   En annan bidragande välgörande faktor till arabaveln var de arabiska kapplöpningarna i Lwow, Lublin och Piotrokow. Doktor Edward Skorowski blev år 1924 ombedd att organisera löp för araber i Polen. Sedan dess har årliga kapplöpningar blivit publicerade och löpningar pågick årligen förutom under krigsåren.
   Enligt polackerna var syftet med etablisseringen av dessa kapplöp inte en "stam efter rekord", utan att tjäna som ett medel till träna de unga hästarna och testa deras tapperhet. Även vinnaren av ett polskt Derby, även om han var av god stam. var inte själv klar att bli beskällare på stuteri om han inte uppfyllde kraven på typ, korrekthet, temperament och snabbhet. Till en början hade polackerna ingen erfarenhet av att träna araber inför löp och den första banan var tillfälligt lagd i Lwow. Men efter årtionden har erfarenheten vuxit och polackerna har skapat de bästa förhållandena för araber i löpning.
   Hästarna sätts i träning vid två och ett halvt års ålder. Vid varje tillfälle är det ungefär ett hundratal araber att se på Warzawalöpningarna under säsongen. På vintern övas hästarna med en skritt, en trav och en långsam galopp för att utveckla muskler och rörelser så att de är i form lagom till våren. Treåringarna löper över åtta eller tolv engelska mil, medan uppfödarnas löp är på längre distanser; The Oaks är tolv och Derby är på femton engelska mil och dessa är bara öppna för fyraåringar. Arabhästen är ju som bekant en långdistansare och hela den polska arabgaloppen lägger sin vikt på att testa hästarnas tapperhet och kraft på långa distanser under tunga vikter i minst två säsonger.
Eva Eternell Hagen