HÄSTFRÅGOR
Skyldighet att reklamera fel
Hej advokaten!
Jag sålde min häst under hösten 2001. Cirka fyra månader efter köpet blev
jag kontaktade av köparens jurist som hävdade att hästen vid tidpunkten
för köpet varit behäftad med väsentligt fel. De vill nu häva köpet. Jag
finner det märkligt att köparen inte meddelat mig om felet tidigare. Jag
har hört talas om att en köpare skall ha något som kallas för
reklamationsskyldighet. Vad innebär denna skyldighet egentligen?
Hälsningar Göran
Svar:I min yrkesutövning som advokat kommer jag ofta i kontakt med hästägare
som är missnöjda med ett hästköp efter att de upptäckt fel på hästen. Det
är i dessa sammanhang inte ovanligt att köparen ej har fullgjort vad vi
jurister benämner som köparens reklamationsplikt. Nedan skall jag redovisa
vad som i huvudsak innefattas i denna plikt.
Syftet med bestämmelserna om reklamation av fel är i första hand att genom
ett meddelande till säljaren göra det möjligt för denne att utföra
skadebegränsande åtgärder. En säljare som får ett meddelande från köparen
om att det föreligger fel på hästen kan på så sätt omgående vidta åtgärder
för att avhjälpa felet. Om han istället erhåller meddelandet för sent kan
möjligheterna till ett avhjälpande påverkas negativt så att felet enbart
kan avhjälpas till större kostnad eller inte alls.
En köpare får enligt köplagens bestämmelser inte åberopa att hästen är
felaktig om han inte lämnar meddelande till säljaren om felet
(reklamation) inom skälig tid. Med uttrycket "inom skälig tid" avses att
ge köparen ett visst rådrum för att kunna överväga situationen. Vad som är
en skälig tid får dock avgöras från fall till fall. Exempelvis ställs
strängare krav på en näringsidkare än en privatperson när det gäller att
reklamera snabbt. När köparen är en näringsidkare finns det nästan inte
något utrymme för att ta hänsyn till personliga svårigheter så som sjukdom
mm, utan reklamation skall i regel ske omgående. Även den speciella
situationen kan motivera omgående reklamation - t ex om hästen utsätts för
risk att lida eller kraftigt gå ned i värde om felet inte åtgärdas
omedelbart.
Tidsfristen inom skälig tid börjar räknas från det att köparen upptäcker
felet eller när han borde ha märkt detsamma. Den tidpunkt då köparen
"borde ha märkt" felet följer oftast av köparens undersökningsplikt efter
köpet. Köparen har att, så snart omständigheterna medger det, undersöka
hästen efter att den avlämnats. Undersökningen skall ske enligt god
affärssed. Omfattningen av den undersökning som bör vidtas får bland annat
bedömas mot bakgrund av köparens förutsättningar. Kraven på en köpare som
har särskild kunskap och erfarenhet om hästar blir strängare än de som kan
ställas på en novis inom området.
I köplagen finns en yttersta frist inom vilken reklamation måste ske. Har
mer än två år passerat efter det att köparen tagit emot hästen är hans
möjlighet att åberopa fel preskriberad och innebär att köparen inte längre
kan åberopa fel i köpet. Huvudmotiveringen till den regeln är att säljaren
inte skall behöva ansvara hur länge som helst för vad som sålts.
En reklamation kan vara muntlig eller skriftlig. Det är dock att
rekommendera att man omgående följer upp och bekräftar en muntlig
reklamation med en skriftlig för att förebygga invändningar från säljaren
att reklamation inte har framställts på ett korrekt sätt eller
överhuvudtaget.
Det är inte tillräckligt att köparen i allmänna ordalag ger till känna att
han är missnöjd med en häst. Det måste klart framgå att det är "fel" han
vill göra gällande. Det krävs naturligtvis ingen medicinsk eller liknande
redogörelse för felet, utan det är tillräckligt att köparen beskriver hur
felet yttrar sig. Detta kan exempelvis ske genom en uppgift om att hästen
haltar eller att den kastar av ryttaren. Skälet till kravet på viss
precision är främst säljarens befogade intresse av att få närmare kunskap
om de åtgärder som kan komma att bli aktuella för att undersöka felet och
eventuellt få det åtgärdat.
Av reklamationsbestämmelserna i köplagen följer också att köparen måste
reklamera varje fel för sig. Det räcker alltså inte med att han reklamerar
ett fel för att bevara rätten att senare göra felpåföljder gällande
avseende andra fel. Köparen behöver dock inte vid reklamationstillfället
precisera den eller de påföljder som han vill göra gällande.
Rättsföljden av att säljaren inte fullgjort sin reklamationsplikt är att
köparen förlorar rätten att överhuvudtaget göra gällande felet på hästen
gentemot säljaren. Detta innebär inte bara att köparen förlorar rätten att
framföra egna anspråk mot säljaren i anledning av felet. Köparen kan inte
heller åberopa felet som grund för att inte betala köpeskillingen för
hästen.
Det är i sin tur viktigt för en säljare att genast göra klart för köparen
om han anser att köparen reklamerat för sent. Det händer ibland att en
köpare reklamerar för sent och säljaren efter att ha mottagit
reklamationen ger sig in i förhandlingar med köparen om det påstådda felet
utan att anmärka något om att reklamationen skett för sent. Om säljaren
därvid med sitt uppträdande ger köparen anledning att tro att han har
avstått från att göra gällande en invändning om för sen reklamation, kan
säljarens rätt till en sådan invändning gå förlorad.
Slutligen måste påpekas att köparens reklamation av fel går på säljarens
risk. Det innebär att det är säljaren som står risken för att
reklamationen försenas, förvanskas eller inte alls kommer fram till
säljaren. En förutsättning för detta är emellertid att köparen kan visa
att meddelandet har avsänts på ett "ändamålsenligt" sätt. Häri ligger
bland annat att reklamationen skall ha avsänts inom sådan tid att
meddelandet under normala förhållanden kommer till säljaren inom den tid
reklamation skall ske.