Beatles visade att allt var möjligt
Beatles
Beatles – visade att allt var möjligt.
Bild: AP
Allt var möjligt.
The Beatles inte bara sjöng och spelade bra. De skrev sångerna själva.


Och innan 60-talet var slut hann de förändra skivomslag, mode och inspelningsteknik. De inspirerade andra och blev själva inspirerade. Försökte sig på konst och dikt.
  Film. Deras ”A hard days night” står sig som stilbildare, och redan på 60-talet gjorde Beatles en sorts rockvideo 20 år före MTV.
  Alla påverkade varandra.
  Bob Dylan hörde en massa folksång och blues och började själv skriva sånger i samma anda. Lyfte det en nivå innan han gick vidare, påverkad av bl a The Beatles. Elektrifierad och hårdslående inspirerade han i sin tur The Beatles tillbaka.
NÖJE: Jens Peterson   Det var lekfullhetens och korsbefruktningens årtionde. Allt var pop. Andy Warhol målade av soppburkar. Popkonst. Modeskaparna hittade på popmönster och popskjortor.
  Gör det själv.

Hasseåtage gjorde det mesta
Författaren Bo Widerberg skrev en arg artikel om krisen för svensk film. För att visa att han kunde bättre fick han lite pengar och gjorde mycket riktigt bättre film än de andra, som ”Kvarteret Korpen”.
  Hasse Alfredson och Tage Danielsson inledde 60-talet som sketch- och sångförfattare åt andra, men gjorde snart sina första revyer. Och filmer. Skrev böcker och spelade in en barnskiva som fortfarande är en av de roligaste som gjorts i vårt land.
  Gjorde politisk underhållning på Dramaten och musikal av gamle Schubert.
  Allt var möjligt.
  I deras fall var allt dessutom bra.
  I förbifarten hann Tage Danielsson också stå fadder åt ”Melodiradion”, ”Svensktoppen” och ”Tio i topp”.
  Även tv var roligare på 60-talet, inte minst för att den betydde så mycket. Alla såg på tv. När ”Hemsöborna” sändes februari till april 1966 tittade 4,8 miljoner svenskar på Allan Edwall, Sif Ruud och Sven Wollter varje vecka.
  ”Saltkråkan” och ”Forsytesagan”, ”Timmen” och ”Bröderna Cartwright” var stora snackisar på skolraster och fikapauser.
  Stereon kom.
  Den första grammofon vi ägde var en tungviktare i mono med 33, 45 och 78 varvs hastighet. När jag köpte singeln ”Eve of destruction” på Pub i Stockholm 1965 frågade expediten om jag ville ha stereo eller mono. Förstod inte vad han pratade om.
Cornelis
Cornelis – gick i spetsen för en ny visvåg.
Bild: AFTONBLADET
  Problemet med att köpa fel, och det gjorde jag, var att man bara hörde bas och trummor.

Tages, Mascots & Hep Stars
Gör det själv. Spela själv.
  The Beatles fick massor av efterföljare, både i England, Sverige och resten av världen. Här hemma skiftade det från rena amatörer som ”Falkenbergs Beatles”, som gjorde coverversioner på lördagseftermiddagarna före filmklubben, till mer proffsiga härmare som Tages, Mascots, Hep Stars och hundratals andra som fick mer eller mindre långvariga karriärer.
  Visor och trubadurer hörde också 60-talet till. Fred Åkerström och Cornelis Vreeswijk gick i spetsen för en ny visvåg.
  Från vishållet kom Björn Ulvaeus i Hootenanny Singers och mötte Benny Andersson i popbandet Hep Stars. Från dansband kom deras två flickvänner och snart sjöng de alla tillsammans. Först som Festfolket, sedan som ABBA.
  Men då stod vi på tröskeln till ett nytt årtionde, när nöjesvärlden delade upp sig och grävde skyttegravar.
  På 60-talet flöt allt ihop och det var en ljuvlig tid.
Jens Peterson

LÅTARNA
Rolling Stones ”Satisfaction”
The Beatles ”Help”
Beach Boys ”Good vibrations”
Anita Lindblom ”Sånt är livet”
Per Myrberg ”34:an”
Anna-Lena Löfgren ”Lyckliga gatan”
Hep Stars ”Wedding”
Bob Dylan ”Like a rolling stone”
Mamas & the Papas ”California dreaming”
Aretha Franklin ”Respect”
FILMERNA
”Kvarteret Korpen”
”A hard days night”
”Goldfinger”
”Tystnaden”
”Det ljuva livet”
”Jules och Jim”
”Mandomsprovet”
”Easy rider”
”Den gode, den onde, den fule”
”Jag är nyfiken - gul”