På fyrtiotalet debuterade Astrid Lindgren med första boken om den numera världsberömda Pippi Långstrump. |
Det var en gång en ung mor som levde på den tiden när man ännu trodde på det där med att: Spar på riset och du fördärvar pilten.Några rader bara. Inte behöver hon några tjocka tunga böcker som Alice Miller och andra barnpsykologer, för att förklara det självklara.
Det vill säga att hon trodde egentligen inte på det men en gång hade hennes lille pojke gjort någonting så hon tyckte att han skulle ha en risbastu, den första i sitt liv.
Hon sade åt honom att han själv skulle gå ut och leta rätt på ett ris åt henne. Den lille pojken gick och var borta länge. Till slut kom han tillbaka gråtande och sa:
- Förlåt mig, mor, jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mig.
Då började mamman också gråta, för hon såg plötsligt allting med barnets ögon. Barnet måste ha tänkt att min mor vill faktiskt göra mig illa och då går det väl lika bra med en sten.
Hon slog armarna om honom och de grät en stund tillsammans.
Och sedan lade hon stenen på en hylla i köket och där fick den ligga som en evig påminnelse om det löfte hon gav sig själv i den stunden: aldrig våld.
Ett geni gör debut 1945 debuterar Stig Dagerman bara 22 år gammal med romanen Ormen och blir genast en fixstjärna på Sveriges litterära himmel. På bara fem år publicerade han romaner som Ormen, De dömdas ö, Bränt barn, Bröllopsbesvär,novellsamlingen Nattens lekar, dramer, reportageboken Tysk höst, dagsverser, kulturrecensioner och vardagspolemik i en strid ström. Kritikerna bugar. Läsarna älskar honom. Han geniförklaras för sin intensitet och blick för den enskilda människan och för sin förmåga att ge stämningar utan att bli sentimental eller patetisk. Sen tystnar han och efter några år av skrivkramp gasar han ihjäl sig med hjälp av bilen i garaget 1954. Bara 31 år gammal. Dagerman var fyrtiotalist, präglad av kriget och decenniets känsla av ångest och alltings meningslöshet. Myten menar att han var ett brådmoget geni som allt häftigare värjde sig mot genistämpeln. Ett krigets barn som i fyrtiotalets ångestfyllda tid litterärt kramade musten ur sig själv. Till slut blev skrivkrampen för svår. |