Det här är filmens årtionde. Visst hade vi haft filmvisningar tidigare och under 1900-talets första år fick de rörliga bilderna sitt genombrott. I många lokaler visades berättelser från världen. Men de var korta och mest dokumentära, verklighetsfilmer som visade kungligheter och vacker natur.
Biopalatsen
Nu kommer spelfilmerna. De längre historierna och de riktiga biograferna. Nu byggs alla de fantastiska salonger som fortfarande är biotempel, så länge de inte slås ut av biopalats och multisalonger som var och en har plats för 17 åskådare.
Stockholms paradbiograf Röda Kvarn invigs 1915 med filmen Madame Thébes, och åren däromkring tävlar biografägarna om att uppföra pampiga visningslokaler med häftig arkitektur.
Med succén kom också kritiken och förmaningen. Svenska filmcensuren infördes i juni 1911, både för att sanera bland oseriösa filmvisare och stoppa publiken från att bli alltför upphetsade. Var tionde film totalförbjöds i början, men censuren bidrog också till att ge biograferna en godkänd stämpel. De som var under 15 år fick inte gå på bio efter åtta på kvällen.
Man kan visa filmexplosionen i siffror:
1911 gjordes 12 miljoner biobesök i Sverige, 1919 hade det växt till 40 miljoner. Då fanns över 700 biografer i Sverige, mer än 70 enbart i Stockholm. En biobiljett kostade 20 öre 1910, men en hel krona 1920.
Gösta Ekman slog igenom på 10-talet. på bilden syns han längst till höger. Längst till vänster sonen Hasse Ekman. Bilden är tagen 1953. |
FILMERNA Värmlänningarna (1910) Avgrunden (1910) Fröken Julie (1912) Nationens födelse (1915) Intolerance (1916) Terje Vigen (1917) Lugna gatan (1917) Nattliga toner (1918) Hemsöborna (1919) Hans nåds testamente (1919) |
LÅTARNA Irving Berlin: Alexanders ragtime band Calle Jularbo: Livet i Finnskogarna Al Jolson: Swanee Emil Norlander: Spiskroksvalsen Ernst Rolf: Storbönneras vals Jerome Kern: They didn´t believe me Birger Sjöberg: Hembrännarvisan Sigge Norberg: Nigger-one-step Glada Kalle: Luffarevisa Anners Annersa: Skråköping-Kråkvinkels järnväg |