Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetResor
FREDAG 18 AUGUSTI 2000
 
  

Flygexperterna chattade med Aftonbladets läsare   

Lider du av flygträdsla? Det delar du i så fall med tusentals människor. Vissa får så svåra panikkänslor att de avstår från semesterresor som kräver att de flyger.
   Vad kan man göra åt de ångest man grips av när motorerna låter konstigt eller det dunkar till i planet efter start?
  Aftonbladets läsare chattade med på några experter på flygrädsla. Eva Olivecrona som är ansvarig för flygtryggkurserna på flygbolaget Britannia, piloten Sven-Bertil Johansson och litet senare psykoterapeuten Mats Brandberg.

Läs hela chattet nedan.

chatadmin Hej allihopa, välkomna till chattet. Ni kan börja ställa era frågor om flygrädsla redan nu. klockan elva kommer experterna in och
svarar.
(10:59:24) Experterna : stiger in
(10:54:30) patrik säger: Hej Jag upplever landningen som ett riskfyllt moment och har svårt att titta ut genom fönstret utan läser tidningar i stället. men min fråga är hur stor del av landningen sker manuellt?
(11:01:44) Experterna säger: Piloten: Cirka 95 %. Vid dåligt väder och dålig sikt blir det automatlandning.
(10:57:43) Michelle säger: Om det skulle hända något , var i planet kan man lättast ta sig ut ifrån?
(11:02:20) Experterna säger: Piloten: Vid nödutgångarna och huvudutgångarna.
(10:52:39) TFU97-Bromma säger: Jag undrar varför det är förbjudet att använda CD-freestyle på större flygplan? Jag är själv trafikflygare, och jag
kan inte se nån fara med att använda denna typ av utrustning ombord.
(11:04:10) Experterna säger: Piloten: Man har inte påvisat någon störning av flyginstrumenten men man tror att det KAN finnas störningar. Det är
en extra säkerhetsmässig åtgärd. CD:n frånger sig en laserläsande signal som kan fortplanta sig och eventuellt kan påverka flyginstrumenten
(10:52:59) Jones säger: Hur mycket turbulens skall det vara innan ni blir oroliga?
(11:06:08) Experterna säger: Piloten: Flygplanet är konstruerat för att tåla enorma skakningar. Det som skadas först är människorna. Flygplanet är
mycket starkare än människorna är. vi är inte oroliga det är komforten vi prioriterar. Vi undviker att flyga i turubulenta områden för pa
(10:52:59) Jones säger: Hur mycket turbulens skall det vara innan ni blir oroliga?
(10:49:41) Andreas säger: vad ska man tänka på om man är flygrädd ?
(11:07:30) Experterna säger: Pilot: Man ska först ta reda på vad man är rädd för, till exempel landningen. Och sen skaffa sig information och teknisk
förståelse för det.
(10:55:08) Conni Gustafson säger: Jag är fruktansvärt FLYGRÄDD.Tex om motorerna går ner i varv så tror jag att motorerna håller på att gå
sönder.Jag har aldrig svettningar annars men före & under flygningen svettas jag & får en puls på 150!! H
(11:08:56) Experterna säger: Piloten: Motorernas varvtal ändras under flygfasen och det ger ett ljudfenomen som kan höras av passagerare. Man har
olika gaspådrag vid olika delar av flygningen och det är helt normalt.
(10:53:31) Andreas säger: tips om vad man ska tänka på och vad som sker när planet dunkar och skakar...för mig har det hjälpt att gå in och prata
med piloterna...får mig alltid att bli lite lugnare
(11:09:59) Experterna säger: Piloten: Vi håller inte något öppet hus i cockpit. Oftast så ska kaptenen informera om detta och du kan vara helt lugn
flygplanet klarar turbulensen. Tänk på att vara fastspänd hela flygningen - då är det ofarligt.
(10:58:54) Michelle säger: Finns det ibland special utbildad personal på planen?
(11:11:10) Experterna säger: Piloten: Det finns två piloter - varav en är reservpilot. Bara en kan flyga flygplanet.
Simona säger: Hej. Jag och min syster med respektive funderar på att åka till Kanarieöarna i mars nästa år. Probelmet är att jag vågar inte. Jag kan bara
inte tänka mig att sitta instängd utan möjlighet att ta sig hem i ett flygpla
(11:12:35) Chat administratsr Hej alla chattare. kom ihåg att inte skriva mer än 100 tecken ifrågorna, annars klipper tekniken av dem.
(11:12:49) Experterna säger: Pilot: Du verkar ha klaustrofobiska problem. Om du ska åka till Kanarieöarna är flyg det säkraste sättet jämfört med att
åka bil genom hela Europa och åka båt 24 timmar från Spanien till Kanarieöarna. Risken är större landvägen än att åka flygvägen.
(11:00:11) Nikita säger: Hej! Jag är aldrig rädd innan jag ska flyga, men varje gång jag sitter på planet och det ska lyfta är jag lika nervös. Och sen
sitter jag och lyssnar och reagerarar på minsta lilla ljud. Tror något är galet. Vad ska
(11:15:22) Experterna säger: Pilot: Att det är mycket ljud i samband med en flygning beror på att landställ ska fällas in och fällas ut. Klaffar på
vingar fälls in och fälls ut. Motorpådrag ökas och minskas. Det är mycket olika ljud i samband med flygning men det är fullt normalt. Du
(11:00:17) Simona säger: Bara tanken på att sitta instängd i ca 5 timmar gör mig knäsvag här hemma. Hur får man bort rädslan?
(11:16:46) Experterna säger: Piloten: Av utrymmesskäl är tyvärr inte planen inte större.
(11:00:44) Andreas säger: vad sker med planet under flygning ??...alla ljud man hör osv
(11:17:37) Experterna säger: Pilot: Britannia Airways där jag jobbar har en bok där hela flygningen och dess faser beskrivs. Den får du om du går
vår flygtryggkurs.
Linda säger: Jag undrar vilket som är det mest "riskfyllda" moment när det gäller att flyga?
(11:17:58) Experterna säger: Pilot: Landningsfasen.
(11:02:30) Stefan säger: Jag tycker att hela flygningen fyller mig med stor ångest. Det enda som hjälper för mig är att ta ett par rejäla whisky innan
jag skall flyga. Vad kan jag göra för att komma över detta?
(11:18:51) Experterna säger: pilot: Inte dricka whisky! Skaffa dig information genom en flyggtryggkurs!
(11:03:15) Ulrika säger: Hej,jag har svår flygrädsla, får panik när av alla konstiga ljud, motorer som slås av och på. Det dunkar under planet. Får
allmän panikkänsla. Varför slås motorer av och på under en flygning?
(11:20:21) Experterna säger: Pilot: Under starten så används det mycket dragkraft. Under inflygningen använder vi mindre dragkraft - därför är det
olika ljud från motorerna. Landningsställen låter också.
Linda säger: Jag tycker starten är det "hemskaste" för mig...har hört att det är ett riskfyllt moment, Stämmer det? Även att de första 10 minuter är de
mest riskfyllda....sen är det mindre fara?
(11:21:19) Experterna säger: Piloten: Starten är inte på något sätt riskfylld. Under flygning på höjd är det väldigt säkert.
PIA säger: Hur många piloter är med under en långflygning?
(11:21:33) Experterna säger: Pilot: Det varierar från två till fyra.
(11:05:34) Katarina säger: Min sambo är flygrädd och vi planerar en resa i januari. Hur kan jag hjälpa honom?
(11:22:18) Experterna säger: Piloten: Gå på en flygtryggkurs hos Britannia.
Simona säger: Var kan man vända sig om man har flygrädsla? Finns det några speciella kurser man kan gå?
(11:22:47) Experterna säger: Piloten: Ja, Britannia har flygtryggkurser.
KRILLE säger: ÄR DET FARLIGT OM ÅSKA SLÅR NER I PLANET ?
(11:23:45) Experterna säger: Pilot: NEJ. Det är inte farligt. Blixten trivs inte i ett flygplan utan vill lämna det. Det är ganska vanligt med blixtnedslag
i flygplan.
LindaE säger: Vilket är säkrast, små eller stora plan???
(11:24:02) Experterna säger: Piloten: Stora!
lars-Ã¥ke andersson säger: Är starten farligast?
(11:24:17) Experterna säger: Piloten: Nej, landningen.
(11:07:29) Anette säger: Finns det något sätt att själv komma över skräcken för att flyga?
(11:24:48) Experterna säger: Piloten: Informera sig om en flygning. Skaffa sig fakta.
( Ki@ säger: Vilken passagerarplats är minst dödlig utgång på vid en eventuell krasch? Finns det någon form av statistik kring detta att tillgå?
(11:25:55) Experterna säger: Runt vingarna.
(11:07:36) TomasBÀclman säger: Vad händer om planet får motorstopp??
(11:26:56) Experterna säger: Om alla motorer stannar har man en möjlighet att glidflyga. Cirka 20 gånger flygplanets höjd. Normal flyghöjd är en
mil. Då kan man glida 20 mil.
(11:07:38) Anna säger: Apropå cd-freestyle. Har själv sett folk använda dessa, vad görs åt detta?
(11:27:47) Experterna säger: Kontrolleras av personalen. Använder någon cd-freestyle så säger de till. Något haveri har dock inte påverkats av
cd-spelare.
(11:08:36) Gina säger: Jag känner mig inständ i ett flygplan och har ingenstans att ta vägen
(11:29:15) Experterna säger: Det är tyvärr på det viset att flygplanen har konstruktionsmässiga begränsningar. Och större flygplan kommer i
framtiden.
TomasBÀclman säger: Varför går motorerna ner i varv ibland??
(11:29:42) Experterna säger: Efter start minskas gaspådraget - därav minskas ljudet från motorerna.
(11:09:31) Eternal säger: Stämmer det att folk med lågt blodtryck känner av av minsta lilla tryckförändring i kabinen?
(11:30:02) Experterna säger: Vet ej.
(11:09:36) Gölles säger: Jag är väldigt flygrädd, vid landning i måndags vid en resa från Skiathos kändes det som vi stod helt still, det kan handla
om ca 3-10 minuter innan landning,,, vilken hastighet håller man ungefär då ? Det kändes som
(11:31:32) Experterna säger: Cirka 300-400 km/timmen.
lena säger: folk säger att det är farligt att ta lugnande (typ valium) när jag flyger. men jag kan inte sätta mig i ett flygplan utan att få panik och alkohol
är inget alternativ. vad ska jag göra?
(11:32:52) Experterna säger: Psykoterapeut. Lugnande medicin är bättre än alkohol. Men om problemen är långvariga talar det för att man bör
försöka söka sig nya grepp att greppa rädslan.
Lola säger: Vilket moment är det mest riskfyllda för en pilot? Vad fasar en pilot mest för skall inträffa?
(11:33:28) Experterna säger: Pilot: Landningen är den mest riskfyllda biten. Piloten fasar inte för något utan är utbildad för alla situationer.
(11:11:25) Andreas säger: "Piloten: Vi håller inte något öppet hus i cockpit": det trodde jag inte heller men frågar man så kan det gå vägen.
(11:33:53) Experterna säger: Piloten: Ja, det är riktigt.
(11:11:28) Tommy säger: Varför brättar inte piloten mer än han gör under flygningarna,skulle kännas tryggare om man fick veta mer om vad som
händer.
(11:35:04) Experterna säger: Pilot: Håller med! Bolagen kommer att informera piloterna om denna önskan och inser också vikten av dessa.
(11:11:28) Eternal säger: Vad händer om någon blir riktigt sjuk på planet?
(11:36:24) Experterna säger: Pilot: Personalen har en viss sjukvårdsutbildning. Dessutom finns det ofta någon sjukvårdskunnig bland passagerarna -
åtminstone i 90 % av flygningarna. bland passagerare
(11:11:28) Thomas säger: Jag har det problemet att ju mera jag vet om piloterna och desto mera skeptisk blir jag. Jag har flera vänner som är piloter,
de festar till det rätt rejält inte samma dag som flygning men dag innan.
(11:37:51) Experterna säger: Pilot: Respekten för sitt yrke kräver att man sköter sin hälsa.
(11:11:42) christine säger: Är det sant att de första 10 minuterna efter start är dem mest kritiska?
(11:38:30) Chat administratsr kom ihåg att skriva kort annars kommer era frågor inte med.
(11:38:40) Experterna säger: Pilot: Fel. Inflygningsfasen kräver mest kapacitet av flygplan och piloter.
(11:11:46) Anna säger: Är det sant attt vingarna är "fasttejpade" för att kunna vara rörliga och hur mycket kan de röra sig vertikalt vid en start?
(11:40:13) Experterna säger: Pilot: Nej, ingen tejp - vingarna består av en vingbalk som har en flexibilitet. De kan röra sig upp till fyra meter
beroende på flygplanstyp.
(11:11:51) Ronja säger: Varför.....kör alltid flygvärdarna en genomgång av vad man som passagerare skall göra i en nödsituation? Man blir ju bara
ännu räddare OCH påmind om...att händer det något..så har man ju ingen chans ändå.
(11:42:10) Experterna säger: Pilot: Flyget ligger främst i säkerhetsmedvetande och information till passagerare. Psykoterapeut: Det beror på hur man
tolkar det. Tolka det positivt i stället.
Katarina säger: Om flygrädsla beror på att man känner att man inte har kontroll över vad som kan hända. Vad göra?
(11:43:22) Experterna säger: Psykoterapeut: Försök utgå från hur det ser ut: som passagerare kan du inte ha kontroll. Försök acceptera att kontrollen
ligger hos mycket mer kvalificerade personer. Ändra synsätt helt enkelt.
(11:11:55) june säger: Hej! Jag hatar nar flygplanet startar! Det kanns som jag gar pa tunn is. Det enda som hjalper mig ar en nubbe. Jag har en
vaninna som ar hemskt flygradd och hon loste detta geneom att ta flygcertifikat.
(11:12:11) Ki@ säger: Vad kommer det sig att man tenderar att bli alltmer flygrädd med åren? Teoretiskt sett så borde man ju bli allt säkrare ju mer
lyckade flygningar man har bakom sig.
(11:45:32) Experterna säger: Psykoterapeut: Till June: Finns det någon annan förklaring till att det känns så vid just en start? Om det fungerade för
din väninna att ta flygcert så verkar det som ett omständigt sätt. Information finns att få på mycket enklare sätt.
(11:47:03) Experterna säger: Psykoterapeut: Det är riktigt att mer erfarrenhet brukar leda till mindre rädsla - men den troliga förklaringen är att det
finns en kvardröjande sätt att tolka och värdera det som händer vilket gör att man inte tar till sig av den praktiska erfarenheten:
(11:12:21) Flygmekaniker säger: Bara en liten fråga... Finns det nåt direkt flygbolag som är farligare än nå annat????
(11:48:39) Experterna säger: Pilot: Ja! Flygbolag från länder med låg teknisk nivå och dålig ekonomi kan ha en sämre flygsäkerhetsmässig nivå.
(11:12:48) cattings säger: Hur ofta inträffar sk. CAT? Händer det tex inrikes?
(11:49:12) Experterna säger: Piloten: Ja, "Clear Air Turbulence" kan inträffa i stort sett var som helst.
(11:13:52) IDA säger: Om någon blir sjuk under en långresa är någon sjukvårdskunnig i personalen?
(11:49:44) Experterna säger: Piloten: Ja, kabinpersonalen har viss medicinsk utbildning.
(11:14:05) Sarah säger: Hur stora är chanserna att det händer något med flygplanet under en flygresa?
(11:51:00) Experterna säger: Piloten: Du måste flyga dygnet runt i 86 år för att det ska bli en hög sannolikhet att det ska hända något livshotande -
statistiskt sett.
(11:14:10) LindaE säger: Vilket är säkrast. Små privatplan eller stora splan. En jumbojet jämfört med en dc9 till exempel?
(11:51:53) Experterna säger: Piloten: Jumbo jämfört med Dc9 är likvärdigt. Men Jumbo jämför med Cessna - då är jumbon säkrare.
(11:14:20) Alexander säger: hur kommer det sig att man helt plötsligt dyker ner för landning och kortar av flygtiden med 20min när piloten 5 min
innan sa att det var 40 min kvar
(11:53:58) Experterna säger: Piloten: Kan bero på att du kan få en kortare inflygningsväg än du hade från början.
(11:15:11) Maria säger: Jag var med på SK 751 som kraschade i Göttröra 1991 och anser att det finns inget bättre färdsätt än att flyga.
(11:54:42) Experterna säger: Piloten: Statistiskt sett helt riktigt. Psykoterapeut: Lyckad bearbetning av en skrämmande händelse!
(11:15:18) Crille säger: Vilket flygbolag är inte att rekomendera att flyga med?
(11:55:46) Experterna säger: Pilot: Den frågan vill jag inte svara på. Kanske "coconut airlines i swahili"....
>(11:16:02) Anette säger: Jag har dödsångest som tydligt syns på mig, medresenärer brukar bli bekymrade. Är min enda chans att flyga att ta lugnande
medel?
(11:57:16) Experterna säger: Psykoterapeut: Ett sätt att direkt påverka egen orosnivå är att använda lugnande mediciner. Men det brukar inte vara en
lösning på längre sikt - utan då måste man lära sig att påverka sina egna rädslor. Och mer om hur flyg fungerar. Hur de andra passagera
(11:16:13) cattings säger: Varför kör SAS ofta med så brutala starter? Brant upp i luften istället för en lite softare varriant.
(11:57:59) Experterna säger: Piloten: Svår fråga. Alla flygplan kör på samma sätt. Kan vara väderberoende.
(11:17:56) Johan säger: Jag flyger varje vecka. Alltid lika orolig. Rädslan borde försvinna nån gång. Hur bearbeta?
(11:59:35) Experterna säger: Psykoterapeut: Försök att observera och värdera ditt eget sätt att tänka kring vad som händer under flygningen.
Troligtvis finns ett skrämmande sätt att tänka som upprätthåller rädlan.
(11:18:06) Sara säger: Hej! Jag har bihåleinflammation och skall flyga idag. Några råd för att minska smärta? Jag är alltså flygrädd, men bara idag!
(12:00:03) Experterna säger: Pilot: Kontakta en öron/näsa/hals-expert innan du flyger.
(11:18:40) IDA säger: Var kan man få mer information om flygtryggkurserna?
(12:00:20) Experterna säger: Pilot: Hos Britannia Airways.
(11:18:47) Erik säger: Vart vänder man sig om man vill ta flygtryggkursen och vad kostar det?
(12:01:02) Experterna säger: Pilot: Den finns på www.fritidsresor.se - och kostar 400 kronor.
(12:01:15) Experterna säger: Pilot: Nästa kurs är 27 oktober
(11:20:07) lasse säger: Hur mycket kan ett normalt passagerarflygplan luta i en sväng utan att något händer? Ibland tycker jag att man vid speciellt vid
inflygningar vid landning upplever att planer nästan välter över.
(12:02:12) Experterna säger: Pilot: Flygplanet lutar maximalt 30 grader. Klarar av att luta 90 grader.
(12:03:18) Experterna säger: Piloten: Tack för era intressanta frågor. Hoppas att svaret har gett mera förståelse. Och välkomna upp i luften och flyga
tryggt och säkert!
(12:03:23) Chat administratsr Nu stänger vi chatten. Stort tack till experterna. Många, många ärengagerade i frågan och vi återkommer i ämnet.