Sex and the city

Sex and the city

Sarah Jessica Parker slår världsrekord i att byta kläder i bioversionen av ”Sex and the city”. Hon har inte bara nya plagg i var och varannan bild. Hon mannekängar dessutom olika klänningar i ett par scener.
  Kläder, skor och handväskor. Jovisst. Den som gillar tv-serien kommer att känna igen sig. Här finns samma lyxiga ösregn av designers och varumärken. Här finns en drömvåning vid Central Park och en garderob som är större än många människors lägenhet. Men också pinsamheter och generande hårväxt. I tv- serien ställde fisar till med ångest. Här blir det diarré som inte kan stoppas. Filmen har scener från Los Angeles och Mexico, men det mesta utspelas i New York med bilder som väcker reslusten.
  Biofilmen fortsätter där säsong sex slutade, fast tre år senare. I förtexterna visas en påminnelse om var de fyra tjejerna befinner sig i livet. Miranda bor med barn och man och husdjur i Brooklyn. Charlotte och maken har adopterat en dotter från Kina. Samantha lever med sin skådespelare som nu är tv- stjärna. Och Carrie ... Mr Big gjorde entré redan i pilotavsnittet av tv- serien, och sedan gick deras kärlek upp och ner till det 94: e och sista avsnittet. Då var det upp när de tillsammans återvände från Paris.
  När filmen inleds har alla fyra stadiga förhållanden. Men för några par blir det snart trassel. Vemod och skratt Precis som i tv- serien kan man undra varfor folk gör som de gör, men det skapar sannerligen intressanta konflikter. Otrohet och lojalitet mellan vänner blir viktigt.
  Biofilmen är både vemodig och rolig. I de bästa stunderna hittar de humorn i en annars ledsam scen. Det är välskrivet och smart.
  Flera gamla bekanta dyker upp. Jennifer Hudson (”Dreamgirls”) är en ny sevärd rollfigur och spelar Carries assistent från St Louis. Det är en lång film, två timmar och 24 minuter. Men den håller hela vägen, och efteråt känns det som om man sett en sjunde säsong. De hinner med mycket. Med skratt och fniss och tårar, men också rörande romantik. Lockande storstadsbilder. Godis för ögonen. Allt det som gjorde tv-serien till en klassiker.
  Och så alla dessa skor och plagg och handväskor. Färgglada drinkar och ogenerade kvinnor som gärna tröstar sig med vin. Det är sex i the city och ibland överraskande naket. Även om Carrie fortfarande har på sig bh i sängen. Det beror nog mer på Sarah Jessica Parkers kontrakt än på lusten att skapa ännu en trend. Samantha hittar på ett nytt sätt att servera sushi. Tveksamt om det sprider sig – men kul är det. Som hela den här lyckade romantiska komedin.
Jens Peterson
2008-06-19