Import export
Kul, men detta är för mycket
Medan ukrainska Olga tar sig till Österrike i jakten på ett bättre liv, åker österrikiske Paul till Ukraina för att installera godis- och spelautomater. Med kärlek för det vardagligt fula och grå, i långsam takt, rakt på sak och utan att ta i levererar Ulrich Seidl en bit liv. Inga stora lösningar, ett öppet slut. Han målar upp en värld där det är betydligt värdigare att webcam-live-sexa än att bo som inneboende husa, och ”Import Export” är på samma gång vidrig, rolig och hoppfull. Särskilt hans lek med våra idéer om offer och förövare är väldigt effektiv. Seidl lyckas med allt detta, men utnyttjar samtidigt så hänsynslöst de verkliga, senila åldringar som hamnat i blickfånget för kameran att filmupplevelsen blir schizofren. Fyra plus för historien om Olga och Paul, ett minus för att blanda fiktion och verklighet på det sätt han gör. Emma Gray Munthe
2008-03-20