300

Amerikansk seriebaserad actionfilm av Zack Snyder, med Gerard Butler, Dominic West, David Wenham m fl.

Det är lika bra att börja med att berätta att om du tillhör dem som sett 30-trailern om och om och om igen de senaste månaderna och fått gåshud och tårar i ögonen och knappt har kunnat bärga dig till premiär - då kommer du att älska den här filmen. Garanterat. Om du varit måttligt förtjust, tjaa, då kommer du också att bli måttligt förtjust av 300. Trailern signalerar ganska exakt vad du får: Pampiga, brutala och blodiga stridsscener, skrikna repliker av typen ;This is where we fight! This is where they die!; och ;Give them nothing! But take from them everything!; i tid och otid, alla bär samma stridsmundering bestående endast av läderkalsonger, mantel och ett knöligt magmuskelpaket och allt, allt går i slowmotion.
   Faktum är att om det inte var så mycket slowmotion skulle filmen kanske blivit en tredjedel så lång. Filmen har kritiserats både för att vara anti-persisk propaganda och för att vara historiskt inkorrekt. Och ja, det är verkligen inte de 300 nyansernas film, svartvitare bild får man leta efter, och som historielektion är det inte tillförlitligt. Vill man veta mer om slaget där 300 spartaner höll arméer av perser stången vid Thermopyle-passet ska man helt enkelt söka sig någon annanstans.
   Vad du får här är istället 300% action, varken mer eller mindre. Jag är oerhört imponerad av tekniken som ligger bakom och hur filmen är gjord, det är ruskigt snyggt och håller sig rent stilmässigt väldigt nära den seriebok av Frank Miller som det hela bygger på - men resten är inte riktigt lika imponerande.
Emma Gray Munthe
2007-04-06