Mannen på taket

Svensk thriller i regi av Bo Widerberg, med bl a Carl-Gustaf Lindstedt, Sven Wollter, Håkan Serner och Ingvar Hirdwall.

Den första svenska actionfilmen kom 1976 och står sig bra, i synnerhet Carl-Gustaf Lindstedt i huvudrollen som Martin Beck och Sven Wollter som Kollberg. Och så finns förstås den fantastiske Håkan Serner som fåordige Rönn.
  Beck hade tidigare spelats av Walter Matthau, Derec Jacobi och Keve Hjelm och på senare år av Gösta Ekman och Peter Haber. Men den kedjerökande dystre polisen som Lindstedt gör känns mest trogen Beck från Bagarmossen, som han är i Sjöwall-Wahlöös tio romaner om brott. Den här boken heter ”Den vedervärdige mannen från Säffle”, och inleds med mordet på en polis.
  Jakten på mördaren blir en kap mot klockan när en prickskytt lägger sig på ett tak vid Dalagatan och skjuter mot poliser. En helikopter som skickas mot honom råkar illa ut.
  Bo Widerberg fick själv filma den störtande helikoptern underifrån på Odenplan. På dvd:n som kom i augusti lärde vi oss att han inte hade tillstånd för masscenen på Odenplan som togs på långfredagen.
  Filmhistorisk kuriosa: Följnader blivande eller dåvarande regissörer arbetade på "Mannen på taket": Stefan Jarl (produktionsledare), Roy Andersson (regi andrateam), Agneta Elers-Jarlemann (scripta), Pelle Berglund (producent), Harald Hamrell (spelar den vedervärdiges son), Torgny Anderberg (spelar polisintendent Malm), Thomas Hellberg (spelar Gunvald Larsson), Göran Carmback (ljud), Thomas Samuelsson (ljud) och John O Olsson (foto).
Jens Peterson
2005-01-07