Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
JULAFTON 1999
 

De blev lurade på sin julgran

Familjen Nymberg i Helsingborg är några av hundratals svenskar som inte fick sin julgran av e-handelsföretaget LetsBuyIt.com. Pappa Stefan 41, mamma Anette, 37, och barnen Alexander, 14, och Johanna, 12, är eniga: ”Nästa år köper vi inte granen via internet”, säger de.
Foto: STEFAN LINDBLOM
Internetföretaget levererade aldrig
Hundratals svenskar rasar i dag mot e-handelsföretaget LetsBuyIt.com.
  Orsak: Julgranen de beställde via internet levererades aldrig.
  – De där klantskallarna har förstört vår julafton, säger Stefan Nymberg, en av de drabbade kunderna.
  
Beställ granen på internet och få den levererad direkt till dörren. Allt för det otroliga priset av 39 kronor.
  Affärsidén kallas co-shopping och innebär att priset blir lägre ju fler som beställer samma vara.
  Genialt – när det fungerar.
  Det gjorde det inte i går.
  – Jag beställde vår gran redan i slutet av oktober. Den 2 november fick jag ett e-mejl från LetsBuyIt.com där de bekräftade beställningen, berättar Stefan Nymberg, 41.
  Han fick veta att granen skulle levereras mellan den 16 och 22 december. Men så sent som i natt var han, hustrun Anette och barnen Alexander och Johanna fortfarande utan julgran.

”Det är skandal”
  
– Det är skandal att de inte håller vad de lovar. Så sent som i går eftermiddag fick jag ett mejl från LetsBuyIt.com där de lovade att granen skulle komma före klockan 21.
  Nu kokar julilskan hos familjen Nymberg i Rydebäck utanför Helsingborg.
  – Att klä granen dagen före julafton är en mångårig tradition i vår familj. Julen inträder liksom inte förrän pappa har satt fast spiran i toppen. Nu är barnen jätteledsna.
  – Men jag ger mig inte. Vi ska ha en julgran i år också. I värsta fall får jag väl ge mig ut och stjäla en i dag. Och LetsBuyIt.com ska få stå för alla kostnader, säger Stefan Nymberg.
  Totalt 11 000 personer i hela Europa hade beställt sina julgranar av LetsBuyIt.com. 6 400 av kunderna finns i Sverige.

Hundratals utan gran
  
Enligt företagets vd i Norden, Michael Freudenthal, kan som mest 400 svenskar ha blivit utan gran.
  – I går morse fick jag veta att 6 000 svenska kunder hade fått sina granar, säger han till Aftonbladet.
Vad har gått snett?
  
– Jag vet inte. Men alla som inte har fått sin gran får pengarna tillbaka. Och de som har möjlighet att köpa en gran själva i dag får ersättning för det.
Är det här ett tecken på att e-handel är osäker?
  
– En dag som denna kan jag inte påstå att den fungerar hundraprocentigt, men det gör å andra sidan inte vanlig butikshandel heller.
Hur menar du? Om jag köper granen i en affär är jag ju säker på att få den med mig hem.
  
– Ja, men då betalar du å andra sidan inte 39 kronor.
Så du menar att jag får leva med risken att bli utan bara för att granen är så billig?
  
– Nej. Naturligtvis ska alla som beställer få sina granar. Jag beklagar verkligen att det har blivit så här.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: [email protected]
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER