Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TISDAG 14 DECEMBER 1999
 

Reklamen för ipren stoppas


Se den stoppade reklamfilmen.
Du behöver nya RealplayerG2 hjälp
”En tablett kan inte vara intelligent”
Den succéartade tv-reklamen för värktabletten Ipren får inte visas mer.
  Ipren-mannen förbjuds av Läkemedelsverket.
  Om läkemedelsföretaget Pharmacia & Upjohn struntar i förbudet riskerar de en halv miljon kronor i böter.

   – Vi kommer självklart följa verkets beslut och inte visa filmen så länge den är förbjuden, säger Hans Wahlén, vd för Pharmacia & Upjohns marknadsföringsbolag.

Filmen blev snabbt en favorit
  
Reklamfilmen visades under en sexveckorsperiod i höstas på tv och den lilla sjungande mannen blev snabbt en favorit.
  Läkemedelsverkets uttryckte snabbt kritik mot sångtexten i reklamen med den lilla spelande Ipren-mannen.
  Och i går meddelande verket att man förbjuder filmen.
  – Vi har bedömt reklamfilmens innehåll. Framförallt är det formuleringen att det är ”en intelligent värktablett” och att den söker upp smärtan och problemet där den finns. Just detta påståendet är osakligt. Det finns inga sådana värktabletter.
  – Man får en känsla av att den här tabletten, till skillnad från andra, har någon sort inbyggd målsökande funktion i sig. Och det finns inte täckning för det, säger Gunnar Alván, generaldirektör för för Läkemedelsverket

Pharmacia ser förbud som omotiverat
  
Pharmacia & Upjohn anser att förbudet är omotiverat.
  – Vi ser det här som ett sätt att sammanfatta de goda egenskaper som Ipren har på ett enkelt och lättbegripligt sätt, säger Hans Wahlén.
  Läkemedelsverkets generaldirektör tycker att man bör vara försiktig med humoristisk läkemedelsreklam.
  – Humor är inte bannlyst i läkemedelsreklam men det bör inte vara något huvudmedel för att informera eller göra reklam för läkemedel. Jag har själv inte något emot en humoristisk vinkling så det är inte för att vara ”glädjedödare” som vi har opponerat oss mot reklamfilmen, utan mot budskapet, säger Gunnar Alván.
Tycker du själv reklamfilmen är rolig?
  
– Ja, det tycker jag.
  Reklamen är också anmäld till Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation (NBL) och Pharmacia & Upjohn vill invänta nämndens utlåtande innan man eventuellt ska överklaga Läkemedelsverkets beslut till länsrätten.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER