|
Nya Volvon större än företrädarna
Volvos nya kombi blir större än både gamla V70 och S80. Det kan aftonbladet.se avslöja. Och den får världspremiär ( 10 januari) inte bara i Detroit och Bryssel, utan även i Volvos egen visningshall i Stockholm. Den 22 november valde Volvo själva att gå ut med den första officiella bilden på nya V/70, som även aftonbladet.se kunde visa. Men uppgifterna om den nya herrgårdsvagnen som Volvo vill att den ska kallas var knapphändiga. Endast uppgifter om den nya 250hästars turbomotorn lämnades ut. Ingenting om storlek eller liknande. Men kan aftonbladet.se kan avslöja att nya V/70 är hela 13 centimeter längre än sin föregångare, och åtta centimeter bredare. Därmed har innerutrymmet blivit betydligt större och de åkandes komfort ökat påtagligt, särskilt i baksätet. Även bagageutrymmet har växt. Men nya V70 har också blivit tyngre. Tjänstevikten är 1670 kilo mot 1 557 för gamla modellen. Maxlasten är 430 kg, och totalvikten 2 100 kg. Det sitter rejält breda däck på nya V/70, 215/55R 16. S80 ingen försäljningsframgång S80 har inte blivit den stora försäljningsframgång som Volvo hoppats, bland annat har marknaderna i Tyskland och England svikit. Därför är det mycket viktigt att den nya kombin blir en succé, direkt. Volvos kombitraditioner är stora, från klassiska Duettens 1953 fram till nuvarande V40 och V70. Men under det senaste året har tvingats se många köpare välja andra konkurrenter. Bland annat har Saab 9-5 kombi tagit många kunder från Volvo. Nu vill Volvo återställa ordningen med nya V/70. Till en början kommer endast den femcylindriga turbomotorn att finnas under huven, men så småningom även en diesel samt en fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Det senare är en mycket stor överraskning, om ryktet stämmer. Att Volvo har en sådan motor på gång är känt, men att den skulle komma att sitta i stora V/70 är oväntat. Mera troligt är ändå att motorn återfinns i nya Volvo S60 som kommer senare under året, eller i början av 2001. Snäll krockkudde Nya V/70 får en snäll krockkudde som är skonsammare mot de åkande vid en krock. Säkerhetsutrustningen är förmodligen bäst i klassen (världen?) med bland annat dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar, krockgardiner som skyddar huvudet vid kollisioner från sidan, whiplashstolar fram för skydd mot pisksnärtskador och ett nytt, unikt sätt att fästa bakåtvända bilbarnstolar för barn upp till tre år. Med hjälp av det så kallade Isofixsystemet behöver föräldrarna bara klicka fast barnstolen i förmonterade skenor. Det gör det helt omöjligt att montera bilbarnstolen på felaktigt sätt. Räkna också med att man med ett enkelt grepp kan koppla bort passagerarkrockkudden på nya V/70, så att man kan använda bilbarnstolen i framsätet. Nya V/70 börjar säljas i Sverige i början av februari, och produktionen är redan i full gång i Göteborg .
Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se tips: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 växeln: 08-725 20 00 |
|