Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
MÅNDAG 11 OKTOBER 1999
  

De farligaste gatorna

SE UPP, TROTS GRÖN GUBBE Här, vid korsningarna på Kungsgatan och Sveavägen, har 20 människor blivit påkörda de senaste fem åren, enligt Aftonbladets kartläggning. ”Det enda sättet att få stopp på olyckorna är att helt skilja gående från bilar”, skriver Sven-Anders Eriksson.
Foto: PETER KNOPP
Här är risken störst att bli nermejad på övergångs-
stället


Läs mer: Bygg gångar under vägarna
Sexton fotgängare har mejats ner och dödats på övergångsställen i Stockholm. 499 personer har skadats.
  Aftonbladet har kartlagt fem års olyckor.
  Störst är risken att bli påkörd på Sveavägen och Kungsgatan.
  
I dag inleder polisen och Vägverket en stor kampanj för att få bilisterna att visa hänsyn mot gående vid länets övergångsställen.
  Sämst är moralen vid de obevakade övergångsställena, där sex av tio bilar inte stannar för fotgängare.

Många går mot rött
  
Men de flesta påkörningarna inträffar ändå i korsningar med signalreglering, och det är inte alltid bilisternas fel.
  Många fotgängare går mot rött, särskilt på kvällar och nätter – och på morgonen.
   Aftonbladet har gått igenom 646 olyckor, från 1994 till 1998. Materialet har vi hämtat ur Vägverkets olycksregister.
  De tre farligaste korsningarna är Kungsgatan-Sveavägen, Hornsgatan-Ringvägen och Kungsgatan- Vasagatan, samtliga försedda med signaler och rejält markerade övergångsställen. Trots det blir gående mycket ofta påkörda av bilister.

Sveavägen är farligast i Stockholm
  
Sveavägen med femton övergångsställen – varav två obevakade – är den absolut farligaste gatan för fotgängare i hela Stockholm.
  Nästan lika farlig är Kungsgatan.
  Också på Birger Jarlsgatan och Hornsgatan lever fotgängarna farligare än på andra gator.
  Gemensamt för dessa gator är att trafiken är intensiv med många bussar och bilar, körfälten är breda, fordon står parkerade längs trottoarerna och skymmer sikten för både förare och fotgängare.

Dödsolyckorna sker på mindre vägar
  
Det är inte på de trafikintensiva innerstadsgatorna som dödsolyckorna inträffar, utan på mindre vägar med glesare trafik och högre farter.
  Två av dödspåkörningarna har skett på övergångsställen i Hässelby, två i Årsta/Västberga, en i Farsta, en i Traneberg.
  Bara en dödsolycka har inträffat på Hornsgatan, i korsningen Rosenlundsgatan.
  Inte en enda fotgängare har dödats på Stockholms mest ökända obevakade övergångsställe vid Cityterminalen på Klarabergsgatan ovanför Centralen. Bara två skadade under fem år.
  Det är anmärkningsvärt få med tanke på att det dagligen inträffar tillbud när hänsynslösa bilförare kör rätt in bland gående på väg över gatan.

sven-anders.eriksson@aftonbladet.se

De skulle bara korsa gatan
– 16 döda på fem år

1994:
Torsgatan–Rödabergsgatan,
signalreglerat övergångsställe.
Margretelundsvägen–Hallebergsvägen , oreglerat övergångsställe.
Hornsgatan–Rosenlundsgatan, signalreglerad korsning med övergångsställen.
Banvägen–Skördevägen , uppgift saknas om typ av reglering.

1995:
Klarabergsgatan–Bolindersplan
, signalreglerat övergångsställe.
Hantverkargatan–Smedsuddsvägen , signalreglerat övergångsställe.
Årstabergsvägen-in/påfart Årsta industriområdet , signalreglerat övergångsställe.

1996:
Lövstavägen –Kuskgränd
, signalreglerat övergångsställe.
S:t Eriksgatan– Tomtebogatan , signalreglerad korsning med övergångsställen.
Norr Mälarstrand, infart fastighet.
Magelungsvägen-Farstavägen , signalreglerat övergångsställe. Nu ombyggd till rondell.
Hantverkargatan–Polhemsgatan , oreglerad korsning med övergångsställen.

1997:
Brännkyrkagatan–Ringvägen
, oreglerat övergångsställe.

1998:
Bohusgatan–Rutger Fuchsgatan
, oreglerat övergångsställe.
Söder Mälarstrand–Slussen , signalreglerat övergångsställe.
Västberga allé–Årstabergsvägen , signalreglerat övergångsställe


Farligaste korsningarna antal skadade
1. Kungsgatan–Sveavägen 12
2. Hornsgatan–Ringvägen 10
3. Kungsgatan–Vasagatan 9
4. Sveavägen–Kungstensgatan 9
5. Sveavägen–Kungsgatan 8
6. Sveavägen–Tegnérgatan 7
7. Folkungagatan–Renstiernas gata 6
8. Vasagatan–Mäster Samuelsgatan 6
9. Birger Jarlsgatan–Kungsgatan 5
10. Hamngatan–Regeringsgatan

Farten dödar
Vid en kollision är det hastigheten som avgör hur allvarligt fotgängaren skadas. Ju högre hastighet desto större är skaderisken för gående som blir påkörd.
En av tio fotgängare dör om de blir påkörda av en bil som kör i 50 km/tim.
Endast en av tio dör om bilens hastighet är 30 km/tim.

Bilisterna har blivit bättre på att stanna
När Vägverket och polisen 1994 startade kampanjen för att få fler bilister att stanna vid övergångsställen som saknar trafikljus, stannade endast en av tio. Förra året hade siffran höjts till 37 procent – knappt fyra av tio.
Att inte stanna för gående kan ge böter (upp till 1 200 kronor) och indraget körkort, samma sak gäller om man kör mot rött.
Kör man på en fotgängare på ett övergångsställe där den gående har grönt, betraktas det som vårdslöshet i trafik och kan ge fängelse upp till två år. Oftast handlar det dock om dagsböter.
Fyra av tio olyckor i Stockholms län sker vid övergångsställen.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER