Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 9 OKTOBER 1999
  

Fattigmans- motorvägen

Om tio dagar öppnas den nya sträckningen av E4 mellan Söderhamn och Enånger. ”Fattigmansmotorvägen” har två filer i varje riktning och vajerräcke i mitten. Allt för säkerhetens skull.
Foto: STEFAN SJÖDIN
Aftonbladets Robert Collin har testat nya fyrfältsvägen
Om tio dagar tar E4 norr om Söderhamn ny väg. Trettio kilometer olycksdrabbad ko-stig ersätts av en fyrfilig väg som liknar en motorväg.
  Aftonbladets Robert Collin har redan provkört sträckan.

  Jag kallar den nya vägen för ”fattigmansmotorväg”. Den har två filer i varje riktning och planskilda korsningar. E4-sträckan Söderhamn–Enånger är den allra första i sitt slag men vi kommer att få se många fler, och det är bra.
  Först planerades den nya vägen som en 13-metersväg. Men det är på de breda fina nybyggda vägarna som de värsta mötesolyckorna inträffar. Folk slappnar av, tänker på annat och plötsligt är de av vägen eller har de en sladdande bil i kollisionskurs.
  13-metersvägarna är rena dödsfällorna.
  Så Vägverket tänkte om och planerade för en motorväg mellan Söderhamn och Hudiksvall. Men då var det någon som klagade hos regeringen.
  Vägverket fick tänka till en gång till och snart var den fyrfiliga vägen med vajerräcke mellan körbanorna uppfunnen.

Inte tillräckligt för motorväg
  
Fyrfältsvägen, som Vägverket kallar den, passar bra på ställen där trafiken inte riktigt motiverar en motorväg. Norr om Söderhamn handlar det om 7 000 bilar per dygn. För att bygga en riktigt motorväg krävs det 20 000 bilar per dygn.
  Fyrfältsvägen är smalare. Högerfilen är 3,5 meter bred och omkörningsfilen 3,25. Vägrenar saknas. På en motorväg är båda filerna 3,75 meter breda och vägrenen 2,75.
  Men jag håller med Vägverket. Den nya fattigmansmotorvägen är mycket billigare att bygga och den tar inte lika stor plats, men den är nästan lika säker.
  När jag provkörde i går var jag ensam på vägen. Självklart krävs det annan trafik för att kunna göra en riktig bedömning. Jag tror till exempel att en del kommer tveka inför en omkörning av en långtradare i snöglopp. Omkörningsfilen kan kännas smal och det är stundtals nära till vajerräcket.

Kurvorna är inte doserade
  
Att vägen inte är doserad i kurvorna känns inte heller riktigt bra. Redan i tillåten hastighet känns det som om bilen lutar utåt i kurvorna.
  Trafikplatserna är väl snålt tilltagna. Det finns inga riktiga av- och påfarter som på en motorväg eller en motortrafikled. Det är mer som på en vanlig landsväg utan vägrenar. Det gäller alltså att ha koll i backspegeln och blinka i god tid innan man bromsar in för att svänga av vägen.
  I övrigt är alla bilister att lyckönska. Den nya vägtypen är ett bra budgetalternativ till motorvägarna.
  Vägverket planerar fyrfältsvägar på en hel rad andra ställen i landet. Nästa sträcka på E6 förbi Lysekil öppnas om två år och där blir det riktiga trafikplatser.
  Om allt flyter på öppnas sträckan Enånger–Hudiksvall om två år, men spaden är inte i jorden än och då kan allt hända. Eller ingenting.

En av de mest olycksdrabbade sträckorna på E4:an
Den nuvarande vägsträckan är en av de värsta på hela E4. Den är bitvis smal, mer än hälften av sträckan är mellan åtta och tio meter bred. Trafiken flyter dåligt och omkörningarna är svåra och riskabla.
  De senaste tio åren har sju personer dödats och tre skadats allvarligt i mötesolyckor. Fyra har dödats och tolv skadats allvarligt i singelolyckor. Dessutom har en fotgängare körts ihjäl och en har dött i en älgolycka. Totalt 13 döda.
  Dessutom förkortas restiden med omkring en tredjedel. På nya vägen tar resan en kvart från Söderhamn till Enånger.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: [email protected]
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER