Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
MÅNDAG 20 SEPTEMBER 1999
  

EXTRA
Jas-plan kraschade i Vänern i dag



Tidigare Jas-nyheter i Aftonbladet:
990920: Aftonbladet telegram: Goda chanser för fortsatt Jas-försäljning
990920: Aftonbladet telegram: Saab lämnar Jas-offert till Chile
990916: Det blev bara nio Jasplan
990915: Aftonbladet telegram: Saab avvaktar sydafrikansk besked om Jas
990813: Aftonbladet nyheter: Sydafrika köper Jas-plan
Ledare 990416: Arméns uppror mot ÖB
981119: Aftonbladet nyheter: Jas-affären
980626: Nej till Jas - Chile köper inga nya stridsflygplan


Jas-länkar:
Saabs sidor om Jas med video, bilder och VR-filmer.
JAS 39 Gripen. Privat sajt om flygplanet.
Flygvapnet genom tiderna . Privat hemsida.
Gripenspel. Här kan du ladda hem en enklare flygsimulator för Jas 39 Gripen.
FFV Aerotech underhåller flygvapnets flygplan.
Jas 39 Gripen - data. På den här privata sajten kan du läsa allt om Jasplanets teknik.
Piloten klarade sig – räddades med helikopter
Piloten Rickard Mattsson, 29, vilar ut på sjukhus.


Ett Jas-plan kraschade i Vänern vid 14-tiden i dag.
Piloten överlevde och mår bra.

    Larmet om att ett Gripenplan kraschat vid Djurö utanför Mariestad i Vänern i kom klockan 14.32 i samband med övning.
    Planet hör till F7 i Såtenäs och enligt informationstjänsten har piloten lämnat flygplanet i fallskärm, tagit sig själv upp i livbåten och sedan hämtats av en räddningshelikopter.
    - Han togs till F7 och har nu skickats vidare till Lidköpings sjukhus, säger Anders Linnér, informationschef på F7 till Aftonbladet.se.
    Piloten genomförde tillsammans andra plan en luftsförsvarsövning när olyckan skedde.
  Annika Wallengren Lejon, flygräddningsledare, berättar:
   - Klockan 14.35 fick vi larmet om att ett uthopp skett från ett Jasplan. Det var en annan pilot som såg en skärm i luften.
  - Strax senare kunde man observera att piloten lyckats veckla ut räddningsflotten. Han vinkade och verkade därmed må bra.
    Det var bra väder i området och det är ännu okänt vad som orsakade kraschen.
    - Vi vill inte spekulera. Det blir haverikommissionens uppgift att ta reda på vad som hänt.

  Det kraschade planet ligger på 70-80 meters djup.
   - Det här är tyvärr sånt som händer. Vi har haft sex haverifria år med Gripen och det här är första haveriet sedan planet kom i Flygvapnets tjänst, säger Jan Ahlgren, informationschef för affärsområde Gripen inom Saab.
   Olyckan kom särskilt olyckligt med tanke på att Sydafrika för mindre än en vecka sedan beslöt att köpa Gripen-plan av Saab och partnern British Aerospace.

Drygt 70 Jas i Flygvapnet
   Överbefälhavaren, flyggeneral Owe Wiktorin, gör följande kommentar till TT:
   - Vi har i dag drygt 70 Jas 39 Gripen i Flygvapnet. De har flugit 10 000 timmar utöver utprovning vid industrin och försvarets materielverk.
   - Det är första haveriet med ett Jas-flygplan i förbandstjänst.
   - Vi vet för närvarande inte vad som förorsakat olyckan. Räddningsinsatsen fungerade utmärkt och jag är glad att piloten klarade sig, säger Wiktorin via sin informationschef Kurt Svensson.
   Orsaken till olyckan ska utredas av Statens haverikommission som under tisdagen skickar en utredningsgrupp till Såtenäs, där de 70 Jas-plan som är i tjänst är stationerade.
   - Först kommer vi att samla in fakta och information om flygplanet och sedan höra piloten, säger Olle Lundström som kommer att leda arbetet.
   Det kan bli komplicerat att genomföra undersökningen av vraket som ligger på djupt vatten i Vänern, troligen sönderslaget i små bitar.
   Normalt brukar Flygvapnet drabbas av ett haveri per år. Nu har de gått en ovanligt lång period utan några haverier alls, säger Owe Wagermark, Flygvapnets vicechef.

Piloten på sjukhus
   Piloten, kapten Rickard Mattsson, finns nu på Lidköpings sjukhus och har bara hörts mycket kortfattat av flygledningen. Han kommer att skriva ned sin redogörelse enligt de rutiner som gäller och ska höras av haverikommissionen i på tisdagsförmiddagen. Först då kan möjligen en förklaring till olyckan ges.
  Flottiljens informationsofficer major Anders Linnér säger till TT att haveriet inträffade strax efter en stridsövning där två Jas-plan deltog.
  - Övningsmomentet hade precis avslutats. Piloterna låg rygg mot rygg med varandra och piloten i det andra Jasplanet observerade endast ett plasknedslag i vattnet.
  Kapten Rickard Mattson, 29 år, är en mycket rutinerad Jas-pilot och fungerar även som instruktör för de 30 piloter som under året kommer att omskolas från Viggen och Draken till Jas.
  - Piloterna är aldrig närmare varandra än 300 meter. Hastigheten varierar naturligtvis under dessa stridsövningar som pågår under ett par minuter, säger översten och flottiljchefen Jan Andersson.

Inget flygstopp efter haveriet
  Han gör bedömningen att det inte varit fråga om några extrema farter under flygningen. Andersson berömmer i övrigt Jasplanet:
  - Vi har aldrig sett några svagheter med Jas. Planet har inte stått stilla en enda dag hittills här på Såtenäs, säger Jan Andersson.
  Han gör också bedömningen att man inte behöver stoppa flygningarna efter måndagens haveri.
  - Vi inför definitivt inte något flygstopp, möjligen håller vi inne verksamheten till haverikommissionen har pratat med piloten. Det kan betyda att vi flyger redan i morgon eftermiddag.
  Enligt Andersson fanns det ingen kommunikation mellan planen eller mellan planen och flygledartornet strax före haveriet.
  - Piloten sade inte "jag skjuter ut mig" eller gav något annat meddelande om att det var något fel på planet.
  Enligt Andersson var övningarna väl kända för piloterna. Olyckan hände under 1 000 meters höjd och planet ligger på nu på 80 meters djup. Polisen från Värmland har varit på plats och tagit omhand om en del material som flutit upp till ytan. Området är säkrat och skyddsklassat i en 500 meters radie runt nedslagsplatsen.
Jas-projektet – år för år...
1979: Jas 39 Gripen börjar projekteras som en ersättare till Viggen.
1980: Den borgerliga regeringen godkänner projektet. Industrigruppen Jas bildas.
1982: Riksdagen ger klartecken för planet med bara fem rösters övervikt.
1988: I december görs jungfruflygningen med det första färdiga planet- ett år efter tidtabellen.
1989: Jas kraschar vid uppvisning i Linköping. Planet försenas med två år och blir avsevärt dyrare.
1992: Finland tackar nej till Jas och beställer amerikanska plan.
1993: Riksdagen godkänner att kostnadsramen för Jas-planen höjdes från 50 till 60 miljarder kronor.
1993: Under vattenfestivalen i Stockholm kraschar Jas en andra gång. Av ren tur är dödas ingen.
1994: Jas-gruppen inleder samarbete med British Aerospace.
1997: Första Jas-planen krigsplaceras på F 7 i Såtenäs. Sverige har beställt totalt 204 plan varav 50 levererats. Den totala kostnaden är 67,6 miljarder kronor.
1999: Ett Jas-plan kraschar i Vänern


FAKTA/Jas Gripen
Totalt har svenska försvaret beställt 204 plan. För närvarande har flygvapnet 75 plan varav tre i skolversion. Fram till 2007 levereras ytterligare 16 till 17 plan per år.
  Därför är försvarsminister Björn von Sydow inte bara intresserad av att sälja Jas. Han vill också hyra ut Jas-plan till andra länder.
  Gripen är världens första fjärde generationens stridsflygplan i aktiv tjänst.
  Konstruktören har använt sig av mjukvarustyrd avionik, moderna material, avancerad aerodynamisk design och ett väl utprovat motorkoncept i kombination med en hög grad av systemintegration.
  Gripen har "flerrollskapacitet", en av egenskaperna som utmärker fjärde generationens flygsystem.
  JAS är förkortningen för Jakt Attack och Spaning. Gripen kan ensam genomföra alla de typer av uppdrag som tidigare löstes av Viggen i tre olika versioner.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER