Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 18 SEPTEMBER 1999
  

Text:  Robert Aschberg
Tyck till om Robert Aschbergs kolumn
”Digital-tv för alla” handlar om kontroll över alla
V i var och talade med en tjänsteman i Radio och tv-verket i veckan. En hygglig prick, inget fel på honom.
  Men: Radio och tv-verket! Vilken obehaglig realitet!
   Denna relativt nyinrättade institution ligger i Haninge kommunalhus, granne med den lika orwellska Granskningsnämnden för radio och tv. Mer om den senare.
  Radio och tv-verket sysslar just nu med att fördela frekvenserna i det digitala marknät som staten lagt halvannan miljard på att lansera och som redan försöksvis är i bruk. Men som nästan ingen använder.
  Digital tv für alle. Jojo.
Den svarta lådan man måste ha till tv:n kostar cirka 5 000 kronor. Men den fyller ingen synbar praktisk funktion. Man kan titta på Kanal 1, TV 2 och TV 4. Men det är samma program som man kan se utan den svarta lådan. Så varför köpa sand i Sahara och slänga ut femtusen spänn?
  Det skulle möjligen vara för den nystartade nyhetskanalen SVT 24. Den sänder ju dygnet runt. Mest grejer som sänts i Rapport och Aktuellt, visserligen, men ändå.

N u snackas det om att 350 användare har köpt svarta lådor. Räkna bort den låda som står på Radio och tv-verket, de som delats ut till medlemmar av den parlamentariska kommittén och de som eventuellt står hos radiohandlare, på tv-bolagen och hos olika institutioner, så blir det ännu färre.
  Kulturminister Marita Ulvskog och det statliga sändningsbolaget Teracom trodde möjligen att de pryltokiga svenskarna – som i alla andra sammanhang köper alla nya elektroniska grejer – skulle köa för att få digital marksänd tv. Men de flesta av tv-bolagen som redan skulle kunna börja sända har valt att inte göra det än så länge. Tv-tittarna verkar inte bry sig det minsta. Analogt eller digitalt; kabel-tv, vanlig marksändning och paraboler tycks duga bra.
  För övrigt finns inga boxar för de nya sändningarna att tillgå, om nu någon mot förmodan skulle vilja ha dem. Få, om några, kunder frågar efter dem.
Hittills är den digitala marksändningen ett dyrt fiasko.
I panik har det bildats ett statligt bolag som ska köpa enorma mängder svarta lådor för uthyrning. Men i tv-branschen gäller det engelska uttrycket ”content is king”, innehållet är allt. Utan attraktiva program som inte går att se på annat sätt kommer väldigt få människor att vilja ha de svarta lådorna över huvud taget.
  Varför blev det så här?
  Projektet ser onekligen ut att vara ytterligare ett desperat försök av kulturministern och hennes meningsfränder i olika partier att styra etermedierna. En del av dem anser till och med att det ”ökar demokratin”.
  De flesta politiker inser att de inte kan bete sig på det viset med det tryckta ordet. Men de älskar att lägga sig i vad folk ska få se och höra. De anser sig på fullt allvar veta bäst om vad andra människor mår bra av. Och de nöjer sig inte med att påverka, de vill s t y r a andra människors tankar.
  Dessbättre har de det inte lätt just nu. Och tekniken kommer att springa ifrån dem. Ingen vet riktigt när, ingen vet riktigt hur. Men alla vet.

P roblemet är att vi som vill ha frihet i etern tvingas vara med och betala för de misslyckade försöken att kontrollera den.
  Jovisst, ja. Granskningsnämnden.
I Granskningsnämndens uppdrag ingår att bland annat kontrollera kanalerna 1, 2 och 4 på det att deras program ska vara så kallat objektiva och hålla sig till rådande tyckarnormer.
Eterns åsiktspolis!
  Dessutom ska Granskningsnämnden enligt det givna uppdraget ”följa” sändningarna i andra kanaler som riktar sig till Sverige, alltså i första hand TV 3 och Kanal 5.
I politiskt nit nöjer sig Granskningsnämnden dock inte med att sitta och titta på kommersiell tv. Trots att ingen bett om det så slösar Granskningsnämnden tid och pengar på att tjalla till de brittiska myndigheter som övervakar Trean och Femman.
  Personal från Granskningsnämnden har till och med rest till England för att tjafsa med ITC, som den brittiska motsvarigheten kallas.
Digital tv für alle. Kontroll über alle. Fy fan!


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER