Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
FREDAG 18 JUNI 1999
  

Vill du köra bil efter ölen? Nu kan du testa dig själv

Alkoholtest ”0,2” – EN RIKTIG BLÅSNING? Nej, inte alls. Aftonbladets reporter testade det nya alkotestet du kan köpa själv och jämförde med ett mätinstrument som polisen använder. Resultatet blev att ”0,2” i god tid varnade för onykterhet.

Nu kan man köpa ett eget alkotest. För 27 kr.
  Men är det nåt att ha? Polisen är tveksam.
  Aftonbladet tog några öl och testade.
  Testet har döpts efter promillegränsen för rattfylleri, 0,2.
  Det består av ett glasrör, något mindre än en cigarett, fyllt med gula kristaller. När man blåser och kristallerna missfärgas – blir nästan vita – ska man låta bilen stå. Då är man olaglig och olämplig som bilförare.
  För att jämföra lånade vi ett kalibrerat mätinstrument från Palmenco, samma maskin som polisen använder vid sina trafikkontroller.
  Vi satte oss sedan på en uteservering och beställde in mat och mellanöl.





17.20 Ölen kommer in, tar första klunken.
17.25 Maten kommer in.
17.42 Måltiden avslutad, ölen slut, känner mig behagligt avslappnad.
Skulle jag köra i det här läget? Högst tveksamt, jag ligger nog över 0,2.
Vi testar.
17.57 Kristallerna i ”0,2” blir överraskande nog inte missfärgade. Skulle jag vara laglig? Polisens maskin ger svaret: 0,13 promille. Jo, här stämde det uppenbarligen.
18.15 Mellanöl nummer 2 kommer in. Känns skönt här i kvällssolen.
18.45 Glas två slut. Oj, vad det snurrar till. Det här kan aldrig vara under 0,2. Här skulle jag tveklöst avstå från att sätta mig bakom ratten.
18.55 Nu blir det gula i röret mycket riktigt missfärgat. Men hur många promille? Polismaskinen visar 0,35. Också här har testet varnat mig på ett riktigt sätt. Men vi fortsätter.
19.00 Mellanöl nummer tre. Nu går det undan.
19.17 Glas tre slut. Kan jag gå till toan utan att vingla? Det måste gå. Här är det lika tveklöst läge att avstå från allt vad framförande av motorfordon heter.
19.30. Jodå, kristallerna missfärgas direkt. Polismaskinen säger 0,56.
19.40 Hallå fylltratten! hälsar chefen när jag är tillbaka. De andra kollegerna tittar konstigt. Sätter mig i ett hörn och dricker en kopp kaffe. Dricker en till och trycker i mig en dajm.
21.17 Två timmar har gått sedan tredje mellanölen. Nu är jag lite tung i huvudet. Köra? Nej, omdömet säger fortfarande Stopp! Det gör också ”0,2”. Polismaskinen säger 0,34.
22.17 Tre timmar efter tredje ölen. Nu är jag mest torr i munnen. Och nu känner jag mig snart redo att köra. ”0,2” missfärgas lite och varnar mig. Polismaskinen säger 0,19 vid två blåsningar. Maskinen varnar således ”0,2” lite före 0,2.
  Är testet, tre rör för 27 kronor, prisvärt?
  Ja, avhåller det någon från att köra rattfull är det billigt.



”Testen uppmuntrar folk att dricka”
Sture Gustafsson, länstrafikgruppen i Stockholm, varnar för alla billiga alkotester och tycker att de närmast uppmuntrar folk att dricka och sedan chansa på att de klarar att köra.
  – Jag tror inte på de här testerna Visst kan de fungera när de är nya, första veckan, men vad händer efter ett tag? Nej, kör jag bil dricker jag ingen alkohol. Närmaste dygnet före man ska köra bil bör man inte dricka alkohol.
  Anders Åman, vd för Hall-Miba, företaget bakom ”0,2”:
   – Jag delar polisens inställning, men verkligheten är inte alltid sådan att man kan vänta i 24 timmar. Varje person vi får bort från gatan i icke nyktert tillstånd är ett framsteg.
  Statens provnings- och forskningsinstitut har kommit fram till goda testresultat, men garanterar inte att samtliga tester är lika bra och efterlyser hållbarhetsdatum.


14 000 kör rattonyktra – varje dag

Varje dag görs över 14 000 alkoholpåverkade bilresor.
Varje år omkommer 80–100 personer och över 1 000 skadas på grund av rattfylleri.
Den som kör med mer än 0,5 promille i blodet har ökat risken för att dödas med 160 gånger.
Rattfylleri, 0,2 promille: Föraren blir av med körkortet 2–10 månader, plus dagsböter eller fängelse i upp till sex månader.
Grovt rattfylleri, 1,0 promille: Föraren blir av med körkortet i 12–24 månader, plus fängelse upp till två år.
Om föraren skadar eller dödar någon kan straffet bli upp till sex års fängelse.
Källa: Vägverket, NTF med flera.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER