Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
SÖNDAG 14 FEBRUARI 1999
  

Fackförbund rasar mot Pitt-kampanjen

”Det här är litet dåligt omdöme” Holger Eriksson, HTF, tycker att kampanjen är bra men metoden dålig –.

”Jag tycker det är tufft” Inger Efraimsson, SKTF, backar upp kampanjen: ”Mig stör orden inte”, säger hon.
 

Aftonbladet i går: Fackets nya sexreklam stoppas i t-banan
TCO:s reklamkampanj vill slå vakt om jämställdheten. Men den har stoppats i Stockholms tunnelbana.
”Budskapet kommer i skymundan”
De största fackförbunden inom TCO rasar nu mot ”pitt-kampanjen”.
  – Det viktiga budskapet kommer i skymundan, säger Mari-Ann Krantz, ordförande i Sif.
  
I morgon startar TCO sin kampanj med affischer på 2 800 stortavlor i Sverige. Som Aftonbladet avslöjade i går kan man på håll då läsa orden: kuk, balle, pitt.
  Kampanjen handlar om att slå vakt om jämställdheten. På affischerna påminns om orättvisor mot kvinnor som lägre löner, problem att få arbetsskador godkända och att 120 000 kontorsjobb – kvinnojobb – försvunnit de senaste tio åren.
  Vissa bokstäver är förstorade och ger könsorden.
  – Orden hör ihop med vad vi vill säga: Könet innebär att man gör skillnad, sa Inger Ohlsson, TCO-ordförande i Aftonbladet i går.

”Fel att använda könsord”
  
Men flera fackförbund som ingår i TCO är kritiska redan innan kampanjen startat.
  – Vi har satsat tid och pengar på en kampanj för att lyfta fram de här oerhört viktiga frågorna. Men detta är fel sätt att skapa uppmärksamhet. Det borde ha gått på något annat sätt utan att använda könsord, säger Mari-Ann Krantz, Sif.
  Holger Eriksson, förbundsordförande, HTF:
  – Kampanjen som sådan står vi bakom. Men det här inte bra, det är lite dåligt omdöme faktiskt. Risken är ju uppenbar att du får en diskussion om fel sak.
  – Det drivs ju samtidigt kampanjer för att få ungdomar att inte använda grova ord, könsord. Och då är det ju lite malplacerat att en facklig organisation använder det.

”Mig stör inte orden”
  
Jan Karlsen, ordförande i Polisförbundet:
  – I stället för att väcka sympati för den viktiga huvudfrågan finns risk att man stöter bort människor.
  Solweig Eklund, 1:e vice ordförande, Lärarförbundet:
  – Vi har inte varit för att anlita reklambyråer för att sprida politiska budskap. Det kan bli vad som helst, tydligen. Det här verkar inte särskilt klipskt.
  Men SKTF:s ordförande Inger Efraimsson backar upp kampanjen:
  – Man måste använda stora bokstäver om man ska väcka uppmärksamhet. Och har man något viktigt att säga är det motiverat att man gör det.
  – Mig stör orden inte. Jag tycker i stället att det är lite fräckt, rätt tufft, säger Inger Efraimsson.
Anders Johansson
anders.johansson@aftonbladet.se

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER