Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TISDAG 2 FEBRUARI 1999
  

”Nåt måste göras åt köeländet!”
Näringslivet kräver snabba insatser mot trafikinfarkten

Näringslivet med Peter Egardt i spetsen har fått nog av köer.
Foto: BJÖRN ELGSTRAND
Trafikkaoset måste lösas.
  Det kräver näringslivet i Stockholm och har tagit fram en lista på ett tiotal nya vägprojekt.
  – Stoppet för Norra länken är en skandal av stora mått, säger Handelskammarens vd Peter Egardt.
  Bilarna blir bara fler i Stockholm. På vissa ställen är ökningen 30 000 fordon per dygn.
  Efter en sommar och höst med massor av proppar och oändliga köer, lugnade det ner sig under julen.
  Men nu är det full fart på vägarna igen. Med långa köer så fort det inträffar något extra: som snö, halka och krockar.
  I dag pågår i princip endast ett vägbygge i Stockholm, Södra länken.
  Och den 22 februari startar ombyggnaden av Tranebergsbron.
  Det är allt – därefter är det stopp för alla nya leder.

Tio nya projekt
  Nu har näringslivet lessnat och tagit framdrygt tio nya vägprojekt.
  Helt nya verkar dessa dock inte vara.
  Mycket känns igen från det havererade Dennispaketet: Kringfartslederna Norra länken, Österleden och Västerleden toppar kravlistan, men även Klarastrandsleden finns med.

Försenas tio år
  När Stella Fare stoppade Norra länken var Vägverket berett att sätta ”spaden i jorden”.
  – Nu riskerar denna betydelsefulla trafiksatsning – inte minst ur miljösynpunkt – att försenas upp till tio år, säger en mycket besviken Peter Egardt.
  Cedersdalsgats-alternativet som Fare vill ha i stället tror han inte alls på.
  – Dels blir det väsentligt dyrare, dessutom får vi inte bort den tunga och farliga trafiken från Valhallavägen.
  På Klarastrandsleden har trafiken nästan fördubblats sedan 1991.
  Över 40 000 fordon per dygn tvingas nu passera denna getingmidja.
  Här vill näringslivet bygga ut till fyra filer.
  Antingen genom överdäckning, eller att en del av SJ:s mark tas i anspråk.
  – Klarastrandsledens breddning löser inte Stockholms trafikproblem på lång sikt, men är ändå mycket angeläget och bör startas omgående.

Yttre tvärleden
  Man kräver också att det blåses liv i Yttre tvärleden.
  En gigantisk trafikled som sträcker sig ända från Rosenkälla (E18) och ner mot Häggvik, vidare över Bromma – Drottningholm – Slagsta, E4/E20 (Västerleden) – och mot Jordbro (Södertörnsleden).
  Man vill också rusta upp Kymlingelänken liksom E18 mellan Ulriksdal och Hjulsta.
  Mera från näringslivets kravlista på nya vägar:
Väg 73 (Nynäshamnsvägen) måste byggas ut i sin helhet.
Upprustning av vägarna 225 ( Södertälje– Nynäshamn) och 226 (Huddingevägen).
Förutsättningarna för en förbindelse mellan Nynäshamnsvägens södra del till E4/E20 bör utredas.
  Näringslivet har också tittat på kollektivtrafiken.
  Även här föreligger en lång lista på krav:
Ny flygplats på Södertörn.
Bygg Årstabron och spåren till södra Stockholm omedelbart.
Tredje spåret ska vara färdigt senast år 2005.
Pendeltågstrafik på Södertörn med minst halvtimmesintervall.
Förbispår från Västerhaninge till Nynäshamn för pendeltågen.
Södertälje Syd ges en viktigare roll som bytespunkt mellan fjärrtåg, regionaltåg och pendeltåg.
Befintliga snabbussförbindelsen mellan Haninge C till Stockholm Syd kompletteras mellan Tyresö C och Stockholm Syd, samt mellan tunnelbanan i Fittja och Stockholm Syd.
Pendeltåg från Södertörn till Hölö/Vagnhärad bör utredas.
Tunnelbanan till Kista – Akalla förbinds med Barkaby.
Hamnarna i både Nynäshamn och Södertälje byggs ut.
Sven-Anders Eriksson
sven-anders.eriksson@aftonbladet.se

...och politikerna håller med – utom Fare
Är näringslivets förslag till trafiklösningar i Stockholm bra?

Elwe Nilsson (m) trafiklandstingsråd:
  – Ja. Särskilt uppskattar jag Västerleden och Österleden. Ringleden runt staden är ett absolut måste för att lösa trafikproblemen i Stockholm.


Ulf Adelsohn, landshövdning:
  – Ja. Självklart ska vi satsa på bygga ut trafiken i Stockholm. Men inte bara vägar och broar – utan också nya tåg (Tredje spåret) och flygförbindelser. Vi måste även få nya hamnar och nya flygplatser.

Annika Billström (s) oppositionsråd:
  – Ja. Det är dags för oss politiker att lyssna på både näringslivets och andra organisationer. Stoppet för Norra länken hotar miljön för flera år framåt, och en tunnel under Cedersdalsgatan är inget bra alternativ. Det är bättre att bygga under Bellevueparken. Där kan vi ju sätta i gång direkt, eftersom alla planer är godkända.

Stella Fare (sp) stadsmiljöborgarråd:
– Nej. Det här tillhör gårdagens trafiklösningar. Näringslivet lever kvar i en gammal uppfattning att folk som kör bil är dom som har pengar och köpkraft – och att folk som cyklar bara är miljömuppar. Den nya stadhusmajoriteten har annan syn och försöker göra lite andra saker. Till exempel fler cykelbanor.

TYCK TILL:Vad gör vi åt trafikköerna?

Efter Essingeleden har inget gjorts för Stockholms bilister



Sedan Essingeleden invigdes 1966 har det inte gjorts någonting för bilisterna i Stockholm.
  I stället har politikerna visat prov på:
Oenighet (spruckna Dennispaketet)
Ovilja (cykelbanor i stället för leder)
Okunskap (stoppet av Norra länken).
  Därför är det bra att näringslivet tar initiativ, och protesterar mot trafikförlamningen.
  Det är naturligtivs lättare att kräva nya trafiklösningar, än att tvingas ta ansvar för besluten och plocka fram pengar.
  Men ändå – jag tycker näringslivet gör helt rätt.
  I den rådande förlamningen behövs det någon som driver trafikfrågorna. Tillsammans med LO har man ett samarbete som rör trafiken i Stockholm.
   Kampanjen startade i november och ska pågå i tre år. Och man idkar inte enbart krav om nya vägprojekt – man tar också upp problemen med kollektivtrafiken.
  Medan Carl Cederschiöld och Stella Fare kan cykla – eller åka taxi – till jobbet sitter förortsborna i bilköer eller tvingas ner i tunnelbanan som inte fungerar.
  I stället för politiker som tänker stort och optimistiskt i trafikfrågor har huvudstaden fått ett småborgerligt styre som drömmer om en romantisk innerstadstillvaro.
  Fientligheten mot bilisterna är tydlig.
  I förlängning är det dock miljön som drabbas hårdast.
  Att stoppa Norra länken (Bellevuetunneln) är det största hotet mot Stockholmsmiljön.
  Nu kommer den tunga trafiken att fortsätta att spy cancerframkallande dieselavgaser längs Valhallavägen i tio år framåt.
  För att inte tala om risken för en katastrof om någon av de stora tankbilarna plötsligt skulle explodera och börja brinna.
  På Valhallavägen åker mellan 17 000 och 52 000 fordon per dygn, beroende på sträcka.
  Men det är inte bara boende intill Valhallavägen som drabbas av att inte Norra länken kan börjas byggas.
  Stora delar av innerstan berörs när bilar fastnar i ständiga proppar.
  Därför vädjar jag i dag till Carl och Stella: tänk om, tänk sunt – ge klartecken till Vägverket att börja bygga Norra länken enligt de liggande planerna.
  Är det något som ska stoppas, så är det Cedersdalsgatan!


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER