Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TORSDAG 28 JANUARI 1999
  

---EXTRA--- Fiat bjöd högre - men Ford vann
Fordchefen lovar: Volvo får behålla mycket av sin egen profil

Fords tuffe chef Jac Nasser tog hem spelet om Volvo.
Foto: REUTERS




NEW YORK. Fiat bjöd högre.
  Men Ford vann mångmiljardspelet om Volvo efter ett hemligt möte i New York härom dagen.
  – Ni ska få fortsätta driva företaget ungefär som tidigare, lovade Fords vd Jac Nasser oroade Volvo-chefer.
  Aftonbladet kan i dag avslöja det höga spelet de senaste dagarna bakom rekordaffären, där även Volkswagen fanns med i den slutgiltiga budgivningen.
  Volvo ville ha 54 miljarder kr för sin personvagnsdivision.
  – Det är vi beredda att betala. Men då vill vi ha lastvagnarna på köpet, sa Fiat, enligt Business Week.
  I det läget tog Jacques Nasser, 50, vd och koncernchef i Ford, initiativet. Den australiensiske tuffingen, som internt på Ford kallas ”Jack the Knife” för sitt stenhårda sätt att skära kostnader, kallade i det läget under stort hysch-hysch Volvos högsta chefer till ett möte i New York.
  Ford erbjöd att betala 50 miljarder kr – men gav också långtgående löften om fortsatt självständighet som Volvo gillade.

”Ni får behålla Volvos profil”
  – Ni ska få fortsätta driva företaget ungefär som tidigare och behålla mycket av er egen profil. Svenska chefer ska få leda verksamheten på de flesta nivåer, lovade Nasser.
  Fords ledning var i morse mycket nöjda med affären.
  – Volvo är ett bilmärke med unik lockelse, som representerar goda möjligheter att på ett förtjänstfullt sätt öka vår bilfamilj och låta Fords globala inflytande växa, säger Jac Nasser.

”Volvo ett perfekt komplement till Ford”
  Han tillägger:
  – Volvo är ett perfekt komplement till Ford-familjen över hela världen. Volvo har ett världsledande rykte om säkerhet, kvalitet, hållbarhet och miljöansvar, saker som blir allt viktigare för bilköparna och passar vår image för framtiden.
  – Vi är glada över att utöka våra teknologiska möjligheter och vår framtidsforskning, tack vare det här köpet.
  Jac Nasser uttalade sig i morse också om Sverige.
  – Ford har verkat i Sverige sedan 1924. Vi har servat våra kunder i Sverige i 75 år. Vi är inte bara i Sverige, vi är en del av Sverige. Genom vårt nya förhållande med Volvo planerar vi att vara en del av Sverige för många, många år framöver.

”Vi ska bli världens ledande biltillverkare”
  Fords styrelseordförande William Ford Jr tillägger:
  – Vår vision inför 2000-talet är att bli världens ledande biltillverkare, att inte längre vara näst srtörst. Att köpa Volvos personbilar är ett betydelsefullt steg för att nå det målet.
  I Europa blir den nya koalitionen mycket stark.
   Volkswagen är störst i Europa, med 18,4 procent av marknaden.
   General Motors har hittills hållit silverplatsen med 11,5 procent av de sålda bilarna.
   Men gemensamt går Ford (10,1 procent) och Volvo (1,6) nu förbi GM.

Positiva reaktioner på Wall Street
  Nyheten fick positiva recensioner bland marknadsanalytiker på Wall Street i New York.
  – Det verkar vettigt för Ford, så länge som de i börsens ögon inte betalar för mycket för Volvo, säger Joe Phillippi från Lehman Brothers.
  Fackorganet Wards Automotive Reports, som på sin Internet-sida i natt var allra först med att avslöja att affären var omedelbart förestående, antyder dock att Volvo nu kan flytta sin biltillverkning bort från Sverige.
  – Ford och Volvo får nu potential att söka maximal effektivitet och lägre produktionskostnader genom ökad samordning i Europa. Sverige anses vara ett dyrt tillverkningsland, vars personalfrånvaro och omsättning på anställda historiskt sett har varit hög, även om det har blivit bättre, skriver Wards.
  Via förvärvet av Volvo, som tillverkar 400 000 bilar per år, kommer Ford att ha en total fordonsförsäljning på 7,2 miljoner – nästan på samma nivå som den toppnoterade konkurrenten General Motors.

Från Göteborg till Detroit
  Plötsligt förflyttas det yttersta ansvaret för Volvo från Göteborg till American Road vid Michigan Avenue i Detroit-förorten Dearborn.
  Där, i ett 13 våningar högt hus, ligger Fords ”World Headquarters”.
  Inte långt därifrån finns Fords eget bilmuseum, med Henry Fords T-Ford och de andra legendariska bilarna som gjorde Detroit till världens bil-Mecca.
  Redan då Aftonbladet nyligen besökte Detroit i samband med den stora bilmässan förklarade Jacques Nasser, om än i förtäckta ordalag, det stora intresset för Volvo.
  – Vi är alltid intresserade av en bra affär, om priset är det rätta och det kan gagna våra aktieägare, sa han då.
  Visst, båda parter kan gynnas.
   Ford är angelägna om att stärka sin ställning på den europeiska marknaden och att bättra på sin säkerhetsimage, där Volvo har ett grundmurat rykte.
   Volvo (som sålde 100 227 bilar i USA förra året) har också lyckats locka köpare i den välbeställda övre amerikanska medelklassen, ett viktigt marknadssegment där Ford har problem.
   Ford har också haft problem med sitt kvalitetsrykte i USA. Där ger affären med Volvo bättra på imagen för hela den jättelika Ford-familjen, där också Lincoln, Mercury, Jaguar, Aston Martin och delvis också Mazda ingår.
   Ford och Volvo har också minimal överlappning av varandras produktion.
  Men en annan aspekt är den viktigaste. Bilindustrin brottas med problem som överproduktion, svindlande produktionskostnader och tuff konkurrens med små marginaler.
  Jättesammanslagningar i stil med amerikanska Chryslers äktenskap med tyska Daimler Benz förra året anses vara bästa sättet att bättra på lönsamheten och skära kostnader.
  Vad var det då som gjorde att Volvo hellre riktade blickarna mot Detroit än mot Fiat och Turin?
   Ford är extremt starka ekonomiskt. Den nya kvartalsrapporten visar att 186 miljarder kr finns i kassakistan.
   Många på Volvo tittar också med avund på hur Ford efter uppköpet pumpade in pengar i brittiska Jaguar och såg till att vända trenden för det tidigare förlustföretaget.
   Volvo får nu tillgångar till reservdelar och material till mycket lägre priser.
Bengt Olsson

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER