Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
SÖNDAG 11 OKTOBER 1998
 

1994 brann den första Scan-lastbilen i Umeå. Sedan dess har över 200 ideologiskt motiverade brott anmälts här. Umeå har utpekats som veganernas huvudstad.
I dag fortsätter Aftonbladet granskningen av de militanta veganerna.
I Aftonbladet i förrgår berättade djurrättsaktivisten Kristofer, 19, om hur han släppte ut ett tusental minkar.
I går: Minkfarmaren: Jag grät när jag såg förödelsen.


”Jorden dör inte, den dödas”
”KÖTT STINKER” står det på kylskåpsdörren hos vegankollektivet i Umeå. Målet är ”ett samhälle fritt från förtryck i alla former”. De medger att sabotage är brott, men anser att vissa brott är moraliskt försvarbara. Och ofta enda sättet att få uppmärksamhet: ”Vi genomför massor med lagliga demonstrationer, var är journalisterna då?”
Foto: JOACHIM LUNDGREN

Därför tycker veganerna att de har rätt
att begå brott


UMEÅ. Någon slängde en pyts målarfärg på McDonalds nya entré.
  Och vips så var Umeå åter ”veganernas huvudstad” i media.
  Att köttätning egentligen inte var dådets mål spelade mindre roll.
  För de unga aktivisterna var det åter bevisat:
  Brott lönar sig för den som vill höras och synas.
  Våren 1994 brann den första köttbilen från Scan här. En tid senare brändes ett nybyggt slakteri ned. Branden orsakade skador för mellan 10 och 12 miljoner kronor.
  Sedan dess har över 200 ideologiskt motiverade brott anmälts bara i Umeå.
  Brott ämnade att protestera mot kött-, porr- eller pälsindustrin.
  Personal som jobbar med djurförsök på Försvarets forskningsanstalt (FOA) och på universitetet lever numer med bevakning och säkerhetsrutiner.
  I Umeå räknar polisen med att veganrörelsen totalt har cirka 1 500 anhängare. Omkring 500 av dem kan sägas vara organiserade. Max 20 av dem begår brott.

”Veganerna är fascistiska”
  Varför blev just Umeå det första centret för veganer och djurrättsaktivister?
  De flesta svaren handlar om att Umeå är en universitetsstad, fylld av inflyttade medelklassungdomar med föräldrar som en gång för länge sedan själva stod på barrikaderna.
  Det kan vara sant eller inte. Viktigare än föräldrar är dock sannolikt ett rockband från Umeå som heter Refused.
  Bandets frontfigur och sångare Dennis Lyxzén var den som tidigast och tydligast formulerade den nya rörelsens idéer.
  Tankegodset kom från USA och ”straight-edge”-rörelsen. Kärnan lyder: inga droger, inget kött.
  Revolutionen startar med dig själv, med din egen kropp. För övrigt är det mesta i samhället korrumperat och drivet av profit.
  Läkaren Sven-Åke Persson på FOA i Umeå tycker det mesta av det som stått i denna artikel hittills är nonsens.
  Hans jobb är att testa nervgaser på råttor i syfte att hitta försvar mot massförstörelsevapen. Det har gjort honom till djurrättsaktivisternas fiende nummer ett i Umeå.
  – Det de här ungdomarna gör är lika beundransvärt som det som nazisterna utsatte judarna för i Hitlertyskland.
  – Med våld och förtryck vill de tvinga på människor sin uppfattning.
  I den meningen är djurrättsaktivisterna eller veganerna fascistiska, säger Sven-Åke Persson.
  Aktivisterna har dränkt in hans ytterdörr med blodröd målarfärg, skrivit slagord på hans hus, skanderat slagord med megafoner på hans tomt, placerat en molotovcocktail på hans trapp och delat ut flygblad till hans grannar där de förklarat vem han är och att han dödar djur på jobbet.
  Han är också arg på hur media skriver om veganer.
  – De behandlas ju som likvärdiga fast de är förtryckare. Det mesta som skrivs är i en förstående ton.
Själva tycker de att de framställs som terrorister i media.
  – Ja, men det är ju det de är. Är man terrorist så får man väl förstå att man blir kallad terrorist, säger Sven-Åke Persson

Ett brott – men moraliskt försvarbart
  På ett vegankollektiv i Umeå är det getingjakt i köket. Getingen ska fångas i en burk och släppas ut i den för getingar alltför kalla, men fria, höstluften.
  Ett tiotal ungdomar sätter sig runt köksbordet.
  De är alla veganer, de flesta studerar vid Umeå universitet, ingen är från Umeå.
  De är eniga om att de som utförde aktionen mot McDonalds begick brott, men att det var moraliskt försvarbart.
  Om de ska formulera sin kamp låter det så här:
  – Ett samhälle fritt från förtryck i alla former, säger Daniel Wilhelmsson, 20.
  – Människans överlägsna intellekt ger oss inte rätt att utnyttja djur till mat och kläder. Det är orättfärdigt eftersom djur kan känna lycka och smärta, säger Petra Andersson, 23.
  – Förtryck mot djur och kvinnor existerar av en enda anledning: det är ekonomiskt lönsamt, säger Jenny Gunnarsson.
Varför förs inte er kamp inom demokratins ramar?
  – För att ingen lyssnar. Vi genomför massor med lagliga demonstrationer, var är journalisterna då? säger Petra Andersson.
  – Men så när någon kastar rödfärg på McDonalds, då bryr sig plötsligt alla och skriver och intervjuar, då går budskapet fram, säger Karin Undin.
Det går en FOA-läkare här i stan och fruktar för sitt liv på grund av djurrättsaktivister. Är det rätt?
  – Jag tycker det är fel att slå mot privatpersoner. Men jag kan inte känna empati med honom. Han gör saker mot djur som får mig att vilja grina varje kväll när jag ska sova, säger Karin Undin.
  Ett citat kommer upp som ofta används i vegankretsar:
Text: Jan Helin  ”Jorden dör inte, den dödas. Och de som dödar den har namn och adress.”
  Vid McDonalds-skylten i Umeå centrum hänger en nyuppsatt övervakningskamera. Det konkreta resultatet av färgpytsdådet.
  Men det intressanta är inte vem som kastade färgen.
  Kanske inte ens varför hon som erkänt kastade den.
  Det intressanta är varför vi andra bryr oss.

Fler nyheter