Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
SÖNDAG 16 AUGUSTI 1998
 

Ring gratis med reklam i luren
Folk köar för att få vara med i Telias storsatsning

Ring gratis – om du står ut med en reklamsnutt varannan minut.
  Det tycks många göra.
  Det är nämligen kö till Telias nya satsning.
  Statliga telejätten Telia driver sedan juli ett marknadstest med 3 500 personer i olika åldrar i Stockholm, Uppsala och Örebro.
  Kunderna ringer ett 020-nummer. Därefter slås en personlig kod och sedan telefonnumret till den du ska ringa.
  Sedan är det bara att prata på. Gratis.
  Men varannan minut avbryts samtalet av ett tio-sekunders reklaminslag.
   – Systemet har haft en del tekniska barnsjukdomar, säger Charlotte Löfgren på Telia.
   – Det har tutat upptaget när folk har ringt, och då har en del tröttnat.

Till alla i slutet av året
  Men de allra flesta är hittills nöjda, och i slutet av året planerar Telia att erbjuda alla abonnenter samma möjlighet.
  Intresset för att få vara med och ringa gratis och samtidigt höra på reklam har varit mycket stort.
  Förklaringen är enkel.
   – Det är många som tycker att telefonräkningarna är tunga, även om Sverige är Europas billigaste telefoniland, säger Löfgren.
  Den som väljer att ha en reklamtelefon behöver inte alltid höra på reklam.
  Struntar du i att knappa in din personliga kod ringer du ett vanligt samtal.
  – Valmöjligheten finns hela tiden, säger Charlotte Löfgren.

Går att välja ämnesområde
  Med samma valfrihet kan abonnenten välja att fylla i blanketter om intressen och vilken typ av reklam som man tycker om.
  Tanken är att man ska nås av just det som intresserar. På köpet blir också reklamen i telefon riktad och mer effektiv än andra reklamkanaler.
  Ett genomsnittssamtal varar i tre minuter.
  Det betyder att du ändå hinner med att höra en reklamsnutt för McDonald’s, Löfbergs Lila, Warner Video eller Estrella, några av de företag som nu är med i Telias marknadstest.
  Idén med reklamtelefon har redan använts några år av det privata bolaget Gratistel. Företaget gör nu ett sommaruppehåll, men startar igen till hösten.
  I våras hade Gratistel 60 000 kunder och ytterligare 40 000 stod i kö.

Christina Barbäck


Fler nyheter