Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 12 AUGUSTI 1998
 

Ring eller maila Aftonbladets reportrar!
Har du också problem med att få ut ersättning från a-kassan? Ring eller maila till våra reportrar Maria Crofts, (maria.crofts@aftonbladet.se) 08-725 2454, mellan klockan 18.00 och 21.00 och Leif-Åke Josefsson, (leif-ake.josefsson@aftonbladet.se) 08-725 2656, mellan klockan 15.00 och 18.00.
Utan a-kassa – i tio veckor
LEVT PÅ LÖK OCH POTATIS Eva Berg har varit utan a-kassa i tio veckor. Hon har ringt, faxat och skrivit till Kommunals a-kassa – utan resultat. – Jag har fått låna av vänner till hyran, säger Eva. Min dotter har gått hem till kompisar och ätit. Här har vi mest levt på potatis och lök i sommar.
Foto: LOTTE FERNVALL

Eva, 45: Jag måste låna av mina vänner till hyran

Eva Berg, 45, har fått gå utan pengar från a-kassan i tio veckor.
  Trots att hon ringt, faxat och skrivit till Kommunals a-kassa.
  Men inte ett svar.
  – Jag och min dotter har levt på potatis och lök i sommar. Det är fruktansvärt.

”Har suttit i telefonkö hur länge som helst”
Pia Haqvinsson, 31, Svärdsjö, Kommunals a-kassa, ej fackmedlem. Väntetid: sedan slutet av juni.
  – Det handlar om 7 000 kronor, grovt uppskattat. Det är helt makalöst! Jag är förbannad. Jag har faxat och suttit i telefonkö hur länge som helst.
  – En gång kom jag fram till en receptionist. Och då var den person jag sökte inte anträffbar.

”Det värsta är att ingen på a-kassan bryr sig”
Marianne Albers, 55, Jönköping, Kommunals a-kassa, ej fackmedlem. Väntetid: Två månader.
  – Jag har säkert suttit sammanlagt tio timmar i telefon. Det värsta är att ingen på a-kassan bryr sig. De kunde väl be om ursäkt åtminstone.

  Eva Berg, som bor med sin 16-åriga dotter Pernilla i Stockholmsförorten Björkhagen, avslutade en kurs den 31 maj.
  Sedan dess har hon gått arbetslös.
  – Jag vet hur det kan vara. Därför skickade jag in mina papper till a-kassan direkt den här gången. Jag sa till mig själv: hoppas det inte tar sex veckor nu också.
  – Jag kunde ju aldrig tro att det skulle dröja ännu längre.
  Eva Berg jobbade tidigare som limousinechaufför. En ryggskada tvingade henne först till rehabilitering, sedan utbildning.
  – Hade det inte varit för ryggskadan hade jag ju kunnat ta vilket jobb som helst. Städare till exempel, säger hon.

Inte fått träffa sin handläggare
  I fjol somras dog Evas man. På hösten fick hon problem med a-kassan för första gången.
  – Då fick jag också vänta. Sen fick jag ut allt i en klumpsumma som de drog skatt på. Först senare förstod jag att en halv månadslön försvann på så sätt.
  – De pengarna har jag fortfarande inte fått tillbaka. Men jag mådde så fruktansvärt dåligt efter min mans död att jag inte orkade ta tag i det.
  Tre gånger i veckan har Eva Berg antingen ringt, faxat eller skickat brev till a-kassan. Sedan början av juni. Sin personliga handläggare har hon aldrig nått fram till. Istället har hon gång på gång tvingats lyssna till en telefonsvarare.
  Nu är Eva Bergs telefon avstängd eftersom hon inte haft råd att betala räkningen.
  – Hela livet hänger ju på ekonomin. Jag och min dotter begär inga underverk. Men man vill ju ha till telefon, hyra och mat...så att man kan behålla sin lägenhet.

”Vi har levt på lök och potatis”
  – Jag har fått låna av vänner till hyran. Min dotter har gått hem till kompisar och ätit ibland. Här har vi mest levt på potatis och lök eller pasta kokt i buljong.
  – Jag själv har gått ner tio kilo i sommar. Det behövde jag i och för sig. Men man vill ju inte att det ska ske på det här sättet.
  Eva Berg är inte med i facket. Det ångrar hon delvis i dag.
  – Jag kan ju inte som fackets medlemmar gå upp på Stockholmsavdelningens a-kassa. Hade jag vetat att det skulle bli så här, hade jag väl gått med.
n Hur mycket pengar ligger a-kassan efter med?
  – Det handlar om ungefär 25 000 kronor. Om jag åtminstone hade kunnat få ett besked. Det känns som man inte ens är vatten värd.
Maria Crofts
Leif-Åke Josefsson


Facket: Nytt datorsystem har orsakat förseningar
Den som ansöker om a-kassa ska få besked inom sex veckor.
Det är oacceptabelt att medlemmarna inte kan komma i kontakt med handläggarna.
  Det säger Leif Tallskog, chef för försäkringsenheten på Ams.
  Det är Ams som är tillsynsmyndighet för a-kassorna och ska kolla att de sköter sig. Men det finns inga exakta regler för hur snabbt a-kassepengarna ska betalas ut.
  – Sex veckor kan ses som rimlig handläggningstid när någon ansöker om a-kassa för första gången, säger Tallskog.

”Anställer för få handläggare”
  Han anser att de flesta a-kassor håller sig inom den tidsgränsen. Men inte alla.
  – Det vi är kritiska mot är att de inte anställer så många handläggare som behövs. Och det är inte acceptabelt att folk inte kan få kontakt med handläggarna.
  Kommunal är den a-kassa som haft störst problem. Nu är eftersläpningen 5–6 veckor.
  – Vi har problem med ett nytt datorsystem samtidigt som vi fått enormt många nya ansökningar, säger Anders Bergström, chef för Kommunals a-kassa.
  Han framhåller att handläggarna jobbar så mycket de kan.
  – Dessutom betalar vi ut pengar varje vecka nu och inte bara en gång i månaden som tidigare.
  Bergström är förvånad över att medlemmarna inte kommer fram till kassan.
  – Vi har drygt fyra timmars telefontid varje dag.

”Vi ska snart vara i fatt”
  Han är övertygad om att problemen snart är lösta.
  – När augusti månad gått ska vi vara i fatt.
Många som inte fått pengar är bara med i a-kassan och inte i facket. Gör ni skillnad?
  – Nej, men fackmedlemmarna har ett nät av förtroendevalda de kan vända sig till med frågor.

Har betalat 19 miljarder
‰Arbetslöshetskassorna betalade i juli ut drygt 3,4 miljarder kronor, 500 miljoner mindre än samma månad 1997. Hittills i år har 19,3 miljarder betalats ut från a-kassorna, en minskning med 3,9 miljarder kronor jämfört med samma period i fjol.


Fler nyheter