Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
SÖNDAG 12 JULI 1998
 

Bergman glömmer aldrig sin barndom
Mormor Anna tog med Ingmar på bio

Ingmar Bergman fyller 80 år på tisdag, den 14 juli.
En egensinnig konstnär, ofta hånad, aldrig likgiltig, med tiden världsberömd.
Det mesta av hans femtioåriga produktion har en djupt personlig botten, varför även regissörens barndom och livskriser gjorts kända för publiken.
I en serie artiklar sammanfattar Aftonbladet fenomenet Ingmar Bergman, konstnären och människan.
Först: hans livslånga sökande efter sanningen om barndomen i ett prästhem fyllt av hemligheter och skuld.

269
Älskar sanningen För precis 80 år sedan föddes mästerregissören Ingmar Bergman – en baby så klen och sjuk att han nöddöptes på sjukhuset. Hans barndom blev så fylld av dramatik och kriser att han hela sitt konstnärsliv sysslat med att bearbeta och skildra den.”Den som levt i lögn älskar sanningen”, säger han själv.
Foto: ULF HÖJER

Hela livet har Ingmar Bergman ständigt återvänt till sin uppväxt, vävt sagor av sin smärta, sökt mönster, flyttat bitarna av och an.
  Pusslet börjar bli färdigt nu.
  Han fyller 80 år.
   Den som levt i lögn älskar sanningen”, skriver Ingmar Bergman i sina memoarer. Han avser sin uppväxt i en stockholmsk prästfamilj, en barndom som kommit att bli världsberömd genom hans många filmer, framför allt ”Fanny och Alexander”.
  Hemmet var till det yttre perfekt, men under ytan en krigsskådeplats, minerad med hemligheter.
  Han är inte det enda offret.
   Prästparet Erik och Karin Bergmans andra och efterlängtade son föds 14 juli i Stockholm, får genast hög feber, och nöddöps på sjukhuset som Ernst Ingmar.
  Gossen ökar inte i vikt och mormor Anna tar honom med tåg till sommarnöjet i Dalarna och matar honom under resan med smulor av sockerkaka. Som vuxen kan han ur sitt innersta frammana glimtar av sin spädbarnsvärld: våta kläder, smygande steg, den unga ammans andetag, solreflexer i en vattenkaraff. Ingenting av detta förknippar han med obehag.
  Rädslan kom senare.
   Pojken Ingmar dyrkar sin mamma häftigt. Hon är oroad och irriterad över det klängiga barnet. Han finner ut att vägen till hennes hjärta snarare är låtsad likgiltighet. Ett annat osvikligt sätt är sjukdom. Sjuka barn får genast hennes ömhet. Ingmar är följaktligen ofta sjuk.
1922 föds en lillasyster. Ingmar är fyra år, förvisas ur mammas säng och rasar av svartsjuka. Storebror Dag, åtta år, skriver till sin nyförlösta mamma: ”Hur mår Mor. Jag mår bra. Vad det är greslikt att ha en till. Men det får väl reda sig.”
   Bröderna har varit fiender, nu sluter de en pakt: kräket måste dö.
  Ingmar tassar en eftermiddag in till den skära korgen i föräldrarnas sovrum. Han har dock missuppfattat storebrors instruktioner och greppar inte efter den lillas hals, utan försöker pressa samman hennes bröstkorg. Hon vaknar och skriker – han försöker få bättre grepp, men förlorar balansen och faller.
   Ingmar Bergman är en medelålders man när han talar ut med mamma Karin om hur vanvettigt han älskat henne som barn. Hon avslöjar då att det var en berömd barnläkare som varnat och rått henne att avvisa sin sons ”sjukliga närmanden”, annars skulle pojken skadas för livet. Lika bestämt måste gossens fantasier bestraffas, så att han lär sig skilja mellan lögn och verklighet.
   Sex år gammal ska Ingmar börja skolan. Flera dagar bärs och släpas han skrikande av rädsla dit. Han kräks, svimmar och är yr. Skolgången skjuts på framtiden.
   Ingen vet att Karin Bergman för två dagböcker – en dubbel bokföring. I en liten dagbok gör hon varje kväll anteckningar, mest vardagliga händelser. I en annan hemlig bok, kallad ”Min bok”, berättar hon om sitt inre liv och nästan dagliga kamp mot ledan och oron.
Strax efter sonen Ingmars födelse skriver hon om sina tankar på att lämna Erik, men har hon rätt till det, han är ju överansträngd, och klen i nerverna ...? ”Jag ber till Gud utan förtröstan. Man får nog klara sig själv så gott man kan.”
   Först i början av 90-talet går det upp för familjen att Karin älskat en annan man, en elva år yngre präst. Han är hennes enda sanna kärlek. Hon vill bryta upp, Erik hotar att ta sitt liv, de har tre barn.
  Pliktkänslan segrar.
   Kraven hemma är höga. Storebror Dag anses vara den ”bångstyrige” och är den av barnen som får mest stryk, lillasyster Margareta tilldelas rollen av ”den klena”. Den fantasifulle Ingmar – som kallas Putte – upptäcker att lögner är ett sätt att slinka undan. Han ljuger mycket bra.
  Straff följer en viss dramaturgi: först bekännelse i lägre instans, det vill säga inför mamma eller någon av de anställda, som följs av utfrysning. Efter middag och kaffe nya förhör i pappas arbetsrum. Syndaren hämtar själv mattpiskaren, drar ner byxorna och straffet verkställs liggande över en grön hårt stoppad kudde. För att få slutlig nåd ska han kyssa fars hand.
  Många kvällar baddar mamma Karin Dags rygg, där skinnet lossnat. Ingmar njuter då.
Mormor i Uppsala är en bildad kvinna som tar med Ingmar på bio och öppnar sitt hem för magnifikt julfirande.
   Familjen flyttar till prästgården i Sophiahemmets stora park där Ingmar strövar fritt i sin fantasivärld. Han blir vän med sjukhusets vaktmästare, får höra spännande berättelser och se många lik i olika skick. Han har roligt.
   Dag är avundsjuk på Ingmar som är faderns favorit. Han klår upp honom emellanåt. Ingmar vill hämnas. Han slår en tung glaspjäs i huvudet på Dag. Dag slår ut två framtänder på Ingmar. Ingmar tänder eld på Dags säng, men den slocknar av sig själv.
   Mitt emot prästgården ligger ålderdomshemmet för stränga sköterskor som vigt sitt liv åt vård, och de gamla kan se rätt in till prästfamiljen. Vilket de gärna gör.
  En prästfamilj vid denna tid är mer än en familj, hemmet ska stå öppet för möten, andakter, studier, själavård, välgörenhet. Arbetsdagen tar aldrig slut. Den perfekta ytan måste upprätthållas.
  Till varje pris.
   ”Jag vill lära mig älska honom mer helt, mer fast, mer med hela min själ”, skriver Karin Bergman som 20-åring.
  Hon utövar inte ett yrke, detta är hennes livsuppgift: det fulländade äktenskapet i det underbara hemmet med de lyckade barnen.
  Erik är lynnig, depressiv, sluten.
1924 skriver hon: ”Hvar dag måste lefvas igenom. Då och då tänker jag: kan jag egentligen känna djupt och innerligt längre, eller är jag död invärtes, sönderbruten, slut?”
   Barnen är då två, sex och tio år.
   Hela sitt liv plågas Ingmar Bergman av magplågor och sömnproblem. Att han så tidigt blev en så skicklig lögnare får också konsekvenser, anser han. Det blir svårt att reda ut vad som är hans påhittade jag, och hans verkliga. ”Men den som levt i lögnen älskar sanningen.”
  I arbetet fungerar han bäst. Han ”dränerar”, iscensätter sina maror, i ett ständigt och läkande flöde.
En psykiatriker Ingmar Bergman uppsöker i 40-årsåldern tar förväntansfullt emot sin berömde patient, men säger – nästan beklagande – efter några besök: ”Du får förlåta mig, men du är fruktansvärt frisk.”
   1938 går Ingmar hemifrån. Han är uppslukad av studentteater, har börjat ”skena som en galen häst”, berusad av frihet.
  I hans rum ligger bibeln uppslagen på golvet. Lillasyster Margareta kommer hem från skolan och ser mamma Karin komma vacklande genom salen, snubbla över en symaskin på sin väg mot fönstret mot Storgatan där hon försöker störta sig ut, men hindras av Dag.
   Dag Bergman gör ett självmordsförsök, återhämtar sig, och gör karriär som diplomat. Han sitter i rullstol, förlamad av polio, och dör 1985 i Athen, 70 år gammal. Ingmar Bergman träffar honom ett år tidigare och känner inte hat, men heller ingen samhörighet.
  Margareta Bergman tvingas göra en abort, gifter sig senare med en brittisk författare, får fyra barn och har själv skrivit böcker, den senaste med den talande titeln ”Ångestens barn.”
Som teaterchef för Dramaten har Ingmar Bergman ett valspråk: ”Säg mig nånting mer som jag fullständigt skiter i.” Det vill säga: den som vill ha resultat kan inte alltid ta hänsyn.
1976 grips han på sin arbetsplats, misstänkt för skattebrott, som han senare frias från.
   Kränkningen förändrar hans liv.
  Han har byggt upp en stark yrkesidentitet, är fruktad för sina krav på disciplin, men beundrad för sin arbetskapacitet.
  Den känslan av kontroll raseras, och leder till en vistelse på ”knäpphus" (hans eget ordval) och sex års exil.
   Karin Bergman är känslig, dramatiskt lagd och har talang för att skriva. Den hemliga dagboken handlar livet ut om det tunga äktenskapet. ”Vi har bara levt här som ett par gamla ugglor nästan utan människokontakt”, skriver hon några månader före sin död.
  Hon upplever mot slutet av sitt liv Ingmar som sin förtrogne. Hon är stolt över hans framgång, och orolig över hans kaotiska familjeliv. ”Jag vill så gärna vara en bra farmor och vän med alla mammorna.”
   1966 dör Karin och efterlämnar ett paket med brunt omslagspapper. ”Till Margareta efter min död eller att brännas”, står det.
Även maken Erik läser, mödosamt och med förstoringsglas, de små dagböckerna och säger: ”Långsamt inser jag att jag aldrig kände den kvinna som jag levde med i mer än 50 år.”
   Ingmar Bergman får själv åtta barn.
  Han minns mycket lite av deras barndom. Han vet ungefär hur gamla de är, men inte när de är födda.
   Under många år har Ingmar Bergman sagt att han har gett sin sista intervju, regisserat sin sista föreställning, skrivit sitt sista manus. Men han arbetar vidare med ”demonerna spända för vagnen”, som han brukar säga. Skulle en lagom småtråkig uppväxt ha skapat en likadan konstnär? Kanske inte.
Text: Kerstin Weigl
Barndomen minns han alltjämt glasklart. ”Oändligt lång tid har jag fått ägna mig åt att rensa upp efter min uppfostran, att försöka behålla det som varit bra”.
   Blir det ännu en film?
  Vem vet. Han har en liknelse: han har länge klättrat uppför samma branta berg, blir tröttare, och tröttare – samtidigt som utsikten blir allt bättre.

Fler nyheter