Alla på en sida (no-frames)    Nyhetsbevakaren

Sverige Visa alla rubriker
Publicerat kl :

Schibsted köper Svenska Dagbladet
Den norska mediekoncernen Schibsted - som äger Aftonbladet - köper tidningen Svenka Dagbladet.
   Därmed är de segslitna försäljningsturerna över.
   I förra veckan avslöjade Aftonbladet att familjen Bonnier - genom förvaltningsbolaget Marieberg - ville köpa Svenska Dagbladet.
   Marieberg hade i princip avslutat förhanlingarna och det enda som återstod var att underteckna ett kontrakt.
   Köpet handlade om att Svenska Dagbladet och konkurrenten Dagens Nyheter - som ägs av Marieberg - skulle samverka på flera olika områden som prenumeratiuon, annonss och distribution.
   Däremot skulle Svenska Dagbladets redaktion stå fri och tidningen skulle fortsätta komma ut under eget namn.
   Bonniers planer väckte protester, bland annat från kulturminister Marita Ulvskog som hotade med eventuell lagstiftning mot ägarkoncentration inom medierna.
   Bonniers drog då tillbaka sitt bud.
   Svenska Dagbladets huvudägare Investor tog då åter upp förhandlingar med Schibsted som hela tiden behållit sitt intresse.
   - Vi köper Svenska Dagbladet, bekräftar koncerndirektör Birger Magnus,ansvarig för tryckta medier inom Schibstedkoncernen.
   Schibsted köper 62 procent av aktierna i tidningen och lägger bud på de resterande.
   Stiftelsen Svenska Dagbladet kommer att vara kvar som aktieägare med 20 procent av aktierna.
   Schibsteds kommer att erbjuda Sanoma och en grupp svenska landsortstidningar att bli minoritetsägare.
   - Svenska Dagbladet får en stark ägare som står för långsiktighet och redaktionell kvalitet. Detta är mycket viktigt i en konkurrenssituation som är tuff och som sannolikt kommer att bli tuffare. Det här är en bra lösning och jag är övertygad om att den kommer vinna stark uppslutning inom hela tidningsföretaget, säger chefredaktören Mats Svegfors i ett uttalande.
  
Leif Kasvi
Positiva reaktioner på affären
Kulturminister Marita Ulvskog säger till TT att hon anser försäljningen av Svenska Dagbladet till norska Schibsted är positiv ur makt- och ägarkoncentrationssynpunkt.
   - Fler ägare på den svenska mediemarknaden kan ge större möjlighet till mångfald när det gäller opinions- och åsiktsspridning, därför är lösningen bättre än den tänkta med Bonniers.
   Däremot värderar inte regeringen, enligt Marita Ulvskog, några enskilda medieföretag och har därmed inga synpunkter på, eller vet något om Schibsteds ambitioner med Svenska Dagbladet.'
   - Schibsted är Nordens tredje största medieföretag och Bonnier är Nordens största, och det hade blivit än mer obalans om det största företaget hade fått fortsätta expandera, säger Marita Ulvskog, och beklagar samtidigt att det fått gå så långt på mediemarknaderna att det bara är de stora giganterna som kan göra sig gällande.
  
Även moderater positiva
   Den här affären förefaller bättre ägnad att trygga Svenska Dagbladets fortbestånd och självständighet än den lösning som diskuterades med Bonnier, säger moderaternas Lars Tobisson, till TT.
   Lars Tobisson sitter i styrelsen för stiftelsen Svenska Dagbladet
   - Tidningen kommer kontrollera sina inkomster och utgifter bättre med den här lösningen.
   Lars Tobisson anser inte att det är ett svek från Wallenberggruppen att sälja tidningen, utan menar att gruppen under åtskilliga år har hjälpt till att hålla tidningen igång trots stora förluster.
   - De har dragit slutsatsen att man inte förfogar över den mediekompetens som behövs för att varaktigt se till att tidningen blir livskraftig, och en sådan kompetens besitter onekligen Shibsted.
   En viktig del i avtalet, enligt Tobisson, är den tänkta lösningen att ägandet breddas till det finska företaget Sanoma, och att moderata landsortstidningar kan bli aktuella som delägare i framtiden.
   - Vi har försäkrat oss om att Svenska Dagbladet även i fortsättningen kommer att följa en moderat kurs, säger Tobisson, apropå att Schibsted också är huvudägare i socialdemokratiska Aftonbladet.(TT)
  
BAKGRUND:
SVENSKA DAGBLADET

   Svenska Dagbladet har i många år varit Stockholms högertidning. Men med åren har Wallenbergsfären blivit allt mindre intresserad av att betala tidningens ständiga förluster.
   Tidningen har en upplaga på cirka 200 000 exemplar och 550 anställda. Mats Svegfors är tidningens chefredaktör.
   Ibland har tidningen visat stora minussiffror, ibland mindre. Men mycket sällan har de Wallenbergföretag som haft makten över tidningen haft anledning att glädja sig över vinstsiffror.
   En ökande upplaga har inte heller räckt för att stabilisera ekonomin. Svenska Dagbladet står på annonsmarknaden ständigt i skuggan av förstatidningen Dagens Nyheter. 1997 gjorde tidningen en förlust på nästan 100 miljoner kronor, trots presstöd på närmare 60 miljoner kronor.
   För att få ordning på ekonomin beslöt styrelsen 1996 att genomföra ett besparingsprogram på 100 miljoner kronor. Det programmet pågår fortfarande. Men 1997 blev uppenbart att besparingarna inte var tillräckliga. Då skärptes besparingskraven med ytterligare 60 miljoner kronor.
   Det första numret av Svenska Dagbladet kom ut i december 1884. Tidningen grundades av en grupp politiker och affärsmän som ville ha högre tullar, starkare försvar och en upplösning av unionen med Norge.
   Tidningens upplaga passerade 100 000 exemplar i början av 50-talet och 1962 flyttade tidningen från Klara till Marieberg. Under 60-talet fördjupades tidningens ekonomiska problem.
   1973 tillträdde Gustaf von Platen som chefredaktör samtidigt som handelsbolaget Svenska Dagbladet bildades för att bli tidningens formella ägare. Tidningens hus i Marieberg såldes till SAF för att ge tidningen mer kapital.
   Sedan dess har tidningens upplaga ökat, men ekonomin är fortfarande skral. 1990 lät Svenska Dagbladet tillsammans med Aftonbladet bygga ett modernt tryckeri i Akalla i norra Stockholm. (TT)
  


  
Alla dagens telegram Sverige: (det senaste överst)


Gårdagens telegram Sverige Upp på sidan